Eksperthjælp: 14 måneder vil ikke pege.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

625 visninger
0 svar
0 synes godt om
13. september 2015

Lisbeth Jess

Hej Lisbeth

Jeg har lige et par sprøgsmål;

Hvornår er det normalt, at børn kan pege på næse, mund, øjne, mave osv. ? Min datter er 14 måneder og kan det ikke endnu. Hun vil heller ikke.

Det andet spørgsmål jeg har til dig er også omkring at pege.
Min datter startede med at pege i bøger da hun var 10-11 mdr og har ikke rigtig gjort det i 3 måneder nu.. Hun vil gerne bøger, men vil ikke pege. Selvom jeg opfordre hende. Hun peger på andre ting, som foreskempel træer.

Min datter er 14,5 måneder

Mange hilsner

Mette

Lisbeths svar

Hej Mette !

I har heldigvis været tidligt i gang med pegebøger og hun har nydt det. Nogen gange sætter de små hælene i ,og bestemmer selv om de vil gøre, hvad de bliver bedt om. Det er et led i deres udvikling. 

Når det er sagt, skal du selvfølgelig være opmærksom på om ,hun kan høre godt nok. D.v.s om hun kan have væske i mellemøret som nedsætter hørelsen. Hvis der er væske er hun i en osteklokke og kan kun høre ved direkte høj stemmeføring. 

Kontakt en Ørelæge hvis du bliver i tvivl.

Du skal overdrive med dine ansigtsudtryk og stemmeføring, så hun kan læse, hvad du mener, tal højt og se på hende, tal ikke langt væk fra hende.

Her har vi en  ko, hvad siger koen, muh , muh gentag og få hende med i legen. Sæt lidt rytme på, det er de små vilde med.

Når børn skal lære er det gentagelser, gentagelser og endnu engang gentagelser.

Eks ved bordet. her er din kop, her er mors kop, og fars kop og hvis der er flere deres kopper. Her  er mælken, vil du gerne have mælk ?lad hende få en lille kande så kan i snakke mælk 5 gange, mens mælken er på bordet. Hun hælder mælk op i kanden, hun hælder mælk  op i kruset og hun drikker mælken.

Brug et par eksempler så længe, du holder hende med i koncentrationen. Selvom hun ikke lytter direkte skal tingene  nævnes tydeligt og klart.

Hav en skøn søndag med nærvær, hygge og glæde .

Varme Hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.