Fra studerende til kontanthjælp?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

612 visninger
6 svar
4 synes godt om
9. september 2015

Anonym trådstarter

Godmorgen de damer. 

Sagen er den at jeg har nogen problemer med min ryg, jeg går til fysioterapeut, men det har gjort at jeg har haft svært ved at komme i skole, eller også haft svært ved at være der hele dagen. Dette betyder jeg har fået en del fravær. Så meget at jeg er blevet smidt ud af 2 fag. 

Men oven i det, har jeg lige fået konstateret ved lægen at jeg har en depression og samtidig også skal gå til psykolog. Dette gør også at jeg synes skolen er meget uoverskuelig og at jeg ikke "magter" det. 

Så til mit spørgsmål. Kan jeg godt komme på kontanthjælp, altså droppe skolen, til jeg er igennem det, så jeg får tid til at komme igennem det? 

Jeg tænker at hvis ikke jeg gør det, så ender det alligevel med at jeg bliver smidt ud af de resterende fag. 

Nogen der har prøvet noget lignende? Evt som har erfaring? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. september 2015

Muffinmus

Du kan få evt starte med at sygemelefw dig fra skolen og se hvordan det går? 

Anmeld Citér

9. september 2015

Mor i Aarhus

Anonym skriver:

Godmorgen de damer. 

Sagen er den at jeg har nogen problemer med min ryg, jeg går til fysioterapeut, men det har gjort at jeg har haft svært ved at komme i skole, eller også haft svært ved at være der hele dagen. Dette betyder jeg har fået en del fravær. Så meget at jeg er blevet smidt ud af 2 fag. 

Men oven i det, har jeg lige fået konstateret ved lægen at jeg har en depression og samtidig også skal gå til psykolog. Dette gør også at jeg synes skolen er meget uoverskuelig og at jeg ikke "magter" det. 

Så til mit spørgsmål. Kan jeg godt komme på kontanthjælp, altså droppe skolen, til jeg er igennem det, så jeg får tid til at komme igennem det? 

Jeg tænker at hvis ikke jeg gør det, så ender det alligevel med at jeg bliver smidt ud af de resterende fag. 

Nogen der har prøvet noget lignende? Evt som har erfaring? 

Under uddannelse og som SU-modtager har du mulighed for at være sygemeldt (i op til seks mdr., mener jeg, det er) Det ville jeg gøre, frem for at melde mig ud af skolen og modtage kontanthjælp. Book en tid ved lægen, du får brug for en lægeerklæring, ring til studievejledningen og evt. SU-kontoret.

Anmeld Citér

9. september 2015

nemisis

Profilbillede for nemisis

Jeg tænker også du er bedre stillet ved at sygemelde dig fra studiet, hvis du regner med at vende tilbage efter en rimelig tid:-).

På kontanthjælp kan man ikke være sygemeldt, men skal deltage i aktivering uanset tilstand. Er man rigtig skidt vil man få en mentor, men ellers er der altså en forventning om aktivitet i et eller andet omfang.

Du vil endvidere sandsynligvis blive kategoriseret som uddannelsesparat, hvilket betyder at du får samme ydelse som på SU, men uden mulighed for SU-lån og arbejde ved siden af.

Anmeld Citér

9. september 2015

hesøth

Plus at SU er forudbetalt og Kontanthjælp er bagudbetalt, så hvis du dropper ud vil du komme til at gå 1 måned uden udbetaling.....

Anmeld Citér

9. september 2015

Hectar

Mor i Aarhus skriver:

Under uddannelse og som SU-modtager har du mulighed for at være sygemeldt (i op til seks mdr., mener jeg, det er) Det ville jeg gøre, frem for at melde mig ud af skolen og modtage kontanthjælp. Book en tid ved lægen, du får brug for en lægeerklæring, ring til studievejledningen og evt. SU-kontoret.

Op til 12 måneder :-) Jeff har stået i situationen og valgte at blive sygemeldt i stedet for at komme i kløerne på kommunen. Derudover er der tre måneders karantæne fra kontanthjælp, når man stopper på en uddannelse.

Anmeld Citér

9. september 2015

Anonym trådstarter

Katafalk skriver:

Op til 12 måneder :-) Jeff har stået i situationen og valgte at blive sygemeldt i stedet for at komme i kløerne på kommunen. Derudover er der tre måneders karantæne fra kontanthjælp, når man stopper på en uddannelse.

Det vidste jeg ikke, sådan var det ikke for 4 år siden.  

Men jeg har været ved lægen og fået en sygemelding/lægeerklæring. Så nu skal jeg bare have fat i studievejlederen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.