Bør jeg sige det på jobbet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

599 visninger
6 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. september 2015

Anonym trådstarter

Undskyld jeg skriver anonymt, men da nyheden ikke er fortalt til hverken job eller familie er det nødvendigt.

Sagen er den, jeg er 14 uger henne og har endnu ikke fortalt det på jobbet. Jeg sidder med en del "kasketter" på og er derfor meget involveret på både kollega siden og ledelsessiden, såvel som i fagforening.

Jeg havde egentlig planlagt at fortælle det idag, men endte i et ekstra ordinært møde, der gik på evt reducering af staben. Altså skal vi muligvis i fyringsrunde.

Jeg er nu død presset over det hele, og tør ikke fortælle om graviditeten da jeg så er bange for jeg kan komme til at stå øverst på fyringslisten...

De kan naturligvis ikke fyre mig pga graviditet, men de kan jo med rette fyre mig fordi "min stilling udgår" f.eks. ...,

Jeg er i syv sind, dels fordi mit arbejde indebærer meget fysisk arbejde, og der er behov for der bliver taget hensyn, men også fordi jeg varetager poster, jeg har svært ved at overdrage ... Lige idag, er det ikke sjovt at være gravid...

Hvad ville i gøre? Vil i vente med at sige det til der er klarhed om en fyringsrunde eller ej, eller ville i bare få det sagt, så der kan tages hensyn og graviditeten på den måde bedre kan forløbe??

Er så presset føler jeg... Også fordi jeg hele tiden får at vide hvor essentiel jeg er på arbejdet, og derfor føler jeg "forråder" dem lidt ved at være blevet gravid...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2015

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

Jeg tror bare, at du skal skynde dig at få det sagt. Jeg tænker, at netop fordi du er gravid, vil du ikke komme til at stå øverst på fyringslisten. For selv om de kunne begrunde en fyring af dig med en fyringsrunde, så vil man altid være varsom med at fyre en gravid, da din fagforening med al sandsynlighed vil lægge sag an mod dem alligevel. I den situation vil det være dem, der skal bevise, at de ikke fyre dig pga. graviditeten, og når de har sagt, at du er essentiel på arbejdspladsen, så får de svært ved at forsvare, at det er din stilling, de nedlægger.

Derudover vil det, at du går fra på barsel, måske betyde, at de behøver fyre en person mindre. Det gjorde det i hvert fald, da der var fyringsrunde på mit arbejde, mens jeg var gravid. , 

Anmeld Citér

8. september 2015

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

Og så vil jeg lige tilføje, at du ikke skal have dårlig samvittighed over at være blevet gravid. Der skal jo fødes børn, og du skal jo have dine børn før eller siden. Og der er sku ikke nogen arbejdsgiver, som kommer og takker dig om 50 år for, at du ikke fik nogen børn. Din arbejdsplads skal nok klare sig uden dig 

Tillykke med graviditeten 

Anmeld Citér

9. september 2015

Babilooo

Sig det med det samme! Du er da netop ikke øverst på listen når du er gravid.

held og lykke

tal evt med din fagforening

Anmeld Citér

9. september 2015

Anonym trådstarter

Nej i har ret, men når man sidder med budgetter osv ved man jo godt hvad en graviditet koster så at sige, så når nu muligheden kan komme med fyring på anden baggrund, så er der jo da penge at spare...

jeg må nok bare bide i det "sure" æble og sige det... Det er jo nok bare fordi jeg hader at være til besvær...

Anmeld Citér

9. september 2015

Carina:-)

Under fyringsrunde hvor grunden er f.eks økonomi er man ikke fredet selv om man er gravid. 

Så jeg ville høre din fagforening ad hvad de vil råde dig til ,da du kan komme i søgelyset pga du er gravid

Jeg blev selv fyret i 13 uge for nogle år tilbage og dengang var det også "ulovligt" at fyre gravide,men altså ikke hvis grunden ikke er graviditeten i sig selv men f.eks økonomi. 

Anmeld Citér

9. september 2015

Anonym trådstarter

Præcis Carina, det er det jeg tænker! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.