Bo i Sverige, studere i København?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.750 visninger
9 svar
2 synes godt om
7. september 2015

Hectar

Jeg skal til at studere i København og overvejer derfor kraftigt at flytte til Malmø, da huslejepriserne er langt mere humane der. Men mit spørgsmål går på om man kan modtage dansk SU, hvis man bor i udlandet?

Jeg er jo stadig dansk statsborger, født og opvokset i Danmark, studerer på en uddannelse i Danmark osv.

Nogen der ved det? Og evt selv har erfaringer med at pendle over sundet?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. september 2015

loop

Katafalk skriver:

Jeg skal til at studere i København og overvejer derfor kraftigt at flytte til Malmø, da huslejepriserne er langt mere humane der. Men mit spørgsmål går på om man kan modtage dansk SU, hvis man bor i udlandet?

Jeg er jo stadig dansk statsborger, født og opvokset i Danmark, studerer på en uddannelse i Danmark osv.

Nogen der ved det? Og evt selv har erfaringer med at pendle over sundet?

www.su.dk/sos/Sider/hvordan.aspx

I følge dette kan du.

Anmeld Citér

7. september 2015

Hectar

loop skriver:

www.su.dk/sos/Sider/hvordan.aspx

I følge dette kan du.

Tak for svar! :-) Har ellers søgt hele SU styrelsens hjemmeside igennem, men synes ikke jeg kunne finde noget brugbart svar.

Anmeld Citér

7. september 2015

loop

Katafalk skriver:

Tak for svar! :-) Har ellers søgt hele SU styrelsens hjemmeside igennem, men synes ikke jeg kunne finde noget brugbart svar.

Glad for at kunne hjælpe

Anmeld Citér

7. september 2015

sne190810

Da jeg læste, gik jeg i klasse med en som boede i Malmø pga hendes kæreste som kom fra Afrika. Hun fik vidst SU som alle os andre, så det tror jeg godt du kan, ja :-) medmindre der er blevet ændret i reglerne osv

Anmeld Citér

7. september 2015

Hectar

sne190810 skriver:

Da jeg læste, gik jeg i klasse med en som boede i Malmø pga hendes kæreste som kom fra Afrika. Hun fik vidst SU som alle os andre, så det tror jeg godt du kan, ja :-) medmindre der er blevet ændret i reglerne osv

Har lige snakket med SU styrelsen og de siger god for det, så længe jeg er dansk statsborger og ikke indenfor de sidste 10 år har været væk fra Danmark i længere tid end to år. Så det er fint nok

Men nu tror jeg at boligjagten skal starte og så må jeg se hvad der sker.

Anmeld Citér

7. september 2015

fit_fys

Det gjorde jeg da jeg læste i Kbh. Min mand og jeg boede i Malmø - fantastisk by! Og dengang, ved ikke om det er de samme regler nu, så skulle jeg ikke betale skat af SU'en pga jeg var "udenlandsdansker". Prøv lige at undersøge det 

Anmeld Citér

7. september 2015

Hectar

fit_fys skriver:

Det gjorde jeg da jeg læste i Kbh. Min mand og jeg boede i Malmø - fantastisk by! Og dengang, ved ikke om det er de samme regler nu, så skulle jeg ikke betale skat af SU'en pga jeg var "udenlandsdansker". Prøv lige at undersøge det 

Det må jeg prøve at se på. Der er efterhånden fordele end ulemper på listen ved at bo i Malmø. 

Anmeld Citér

7. september 2015

Tiggi

Jeg kender ikke reglerne, men undersøg lige om du kan få rabat på transporten og ellers hvad et månedskort  koster :-) tænker bare at det kan blive dyrt hvis du skal betale fuld pris. I dk kan du jo få et uddannelseskort som giver rimelig billig transport  

Anmeld Citér

7. september 2015

Hectar

Tiggi skriver:

Jeg kender ikke reglerne, men undersøg lige om du kan få rabat på transporten og ellers hvad et månedskort  koster :-) tænker bare at det kan blive dyrt hvis du skal betale fuld pris. I dk kan du jo få et uddannelseskort som giver rimelig billig transport  

Som jeg kan læse mig frem til, kan man sagtens få et ungdomskort stadigvæk

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.