Socialpædagoger: Tvang er ikke løsningen for misbrugere

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

415 visninger
2 svar
1 synes godt om
7. september 2015

Baby.dk

Fra Avisen.dk

Gravide kvinder med alkohol- eller stofmisbrug risikerer at give deres børn livslange skader. Derfor foreslår en ny rapport fra Social- og Indenrigsministeriet tvangstilbageholdelse af misbrugere under deres graviditet, skriver Politiken.

Socialpædagogernes Landsforbund mener dog, at det er en uholdbar løsning, Det vil ikke nødvendigvis hjælpe barnet på den lange bane, siger formand Benny Andersen til Ritzau.

- Vi har selvfølgelig et stort ansvar over for det ufødte barn, for alkoholskader kan være invaliderende for livet. Dog tror jeg, at tvangstilgang kan være lige så negativ. Jeg tror nemlig, det kan afholde misbrugere fra at søge hjælp, siger Benny Andersen.

Læs resten

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. september 2015

female

Baby.dk skriver:

Fra Avisen.dk

Gravide kvinder med alkohol- eller stofmisbrug risikerer at give deres børn livslange skader. Derfor foreslår en ny rapport fra Social- og Indenrigsministeriet tvangstilbageholdelse af misbrugere under deres graviditet, skriver Politiken.

Socialpædagogernes Landsforbund mener dog, at det er en uholdbar løsning, Det vil ikke nødvendigvis hjælpe barnet på den lange bane, siger formand Benny Andersen til Ritzau.

- Vi har selvfølgelig et stort ansvar over for det ufødte barn, for alkoholskader kan være invaliderende for livet. Dog tror jeg, at tvangstilgang kan være lige så negativ. Jeg tror nemlig, det kan afholde misbrugere fra at søge hjælp, siger Benny Andersen.

Læs resten

Det lyder fint, at man skal motivere misbrugeren til at tage ansvar for eget liv. Problemet er jo blot, at det ikke længere kun er kvindes eget liv, men derimod også et uskyldigt barns liv og fremtid man gambler med. Derfor synes jeg forslaget om tvang lyder særdeles fornuftigt. I Norge har man haft en tvangsordning i flere år, som de har rigtig gode erfaringer med. Og selv misbrugerne er rigtig tilfredse, fordi størstedelen jo gerne vil deres barn det godt, men har ikke viljestyrken til selv at slippe stofferne eller alkoholen. Desuden har nogle af kvinderne udtalt, at tvangen gav dem den nødvendige "undskyldning" overfor deres venner eller kæreste i misbrugsmiljøet. 

Det er godt at være pædagogisk og politisk korrekt, men hensynet til det ufødte barn bør efter min mening altid vægte højere.

Anmeld Citér

7. september 2015

Skouboe

Jeg hælder mere til den norske model...

http://www.information.dk/499338 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.