Ville bare lige høre jeres mening og brug af ordet undskyld..
Min datter har tidligere været ganske god til at sige undskyld, hvis hun gjorde noget hun ikke måtte. Nu er hun så kommet ind i en fase, hvor hun mange gange nægter pure at sige undskyld, og enkelte gange kan det være lidt "en kamp" at få hende til at sige undskyld.
I dag blandt andet slog hun mig flere gange i træk. Startede meget pædagogisk og sagde, at hun måtte ikke slå, for det gjorde ondt på mor, og så blev mor ked af det.. Virkede ikke, og hun slog igen. Prøvede så igen, og igen uden resultat.. Hævede så stemmen lidt, og så stoppede hun. Bad hende så om at sige undskyld, fordi at hun havde slået mig, og hun nægtede. Sagde det flere gange, stadigvæk uden resultat.. Hun blev så til sidst hysterisk, og så fik hun en time out ( første gang at jeg har brugt det ) i gangen indtil hun kunne sige undskyld. Efter et mega hysterisk anfald derude, kom hun ind og sagde undskyld, men kun fordi at jeg forlangte det af hende..
Så er det jo at jeg tænker, at så er der jo ikke længer nogen effekt/virkning ved, at hun skal lære at sige undskyld.. Eller er det bare mig der tænker sådan..
Har nu siddet og læst forskellige artikler, og nogle skriver, at børn helt klart skal lære at sige undskyld, og andre skriver det modsatte, fordi at børn så bare lærer at sige det pr automatik.
Så hvad er jeres holdning til det med at sige undskyld, hvordan bruger i det hos jer, og hvordan kunne jeg ellers ha tacklet situationen tidliger..??
Anmeld
Citér