Ordet undskyld...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.441 visninger
12 svar
5 synes godt om
6. september 2015

mortilpige

Ville bare lige høre jeres mening og brug af ordet undskyld..

Min datter har tidligere været ganske god til at sige undskyld, hvis hun gjorde noget hun ikke måtte. Nu er hun så kommet ind i en fase, hvor hun mange gange nægter pure at sige undskyld, og enkelte gange kan det være lidt "en kamp" at få hende til at sige undskyld.

I dag blandt andet slog hun mig flere gange i træk. Startede meget pædagogisk og sagde, at hun måtte ikke slå, for det gjorde ondt på mor, og så blev mor ked af det.. Virkede ikke, og hun slog igen. Prøvede så igen, og igen uden resultat.. Hævede så stemmen lidt, og så stoppede hun. Bad hende så om at sige undskyld, fordi at hun havde slået mig, og hun nægtede. Sagde det flere gange, stadigvæk uden resultat.. Hun blev så til sidst hysterisk, og så fik hun en time out ( første gang at jeg har brugt det ) i gangen indtil hun kunne sige undskyld. Efter et mega hysterisk anfald derude, kom hun ind og sagde undskyld, men kun fordi at jeg forlangte det af hende..

Så er det jo at jeg tænker, at så er der jo ikke længer nogen effekt/virkning ved, at hun skal lære at sige undskyld.. Eller er det bare mig der tænker sådan..

Har nu siddet og læst forskellige artikler, og nogle skriver, at børn helt klart skal lære at sige undskyld, og andre skriver det modsatte, fordi at børn så bare lærer at sige det pr automatik.

Så hvad er jeres holdning til det med at sige undskyld, hvordan bruger i det hos jer, og hvordan kunne jeg ellers ha tacklet situationen tidliger..??

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. september 2015

TNBC

mortilpige skriver:

Min datter har tidligere været ganske god til at sige undskyld, hvis hun gjorde noget hun ikke måtte. Nu er hun så kommet ind i en fase, hvor hun mange gange nægter pure at sige undskyld, og enkelte gange kan det være lidt "en kamp" at få hende til at sige undskyld.

I dag blandt andet slog hun mig flere gange i træk. Startede meget pædagogisk og sagde, at hun måtte ikke slå, for det gjorde ondt på mor, og så blev mor ked af det.. Virkede ikke, og hun slog igen. Prøvede så igen, og igen uden resultat.. Hævede så stemmen lidt, og så stoppede hun. Bad hende så om at sige undskyld, fordi at hun havde slået mig, og hun nægtede. Sagde det flere gange, stadigvæk uden resultat.. Hun blev så til sidst hysterisk, og så fik hun en time out ( første gang at jeg har brugt det ) i gangen indtil hun kunne sige undskyld. Efter et mega hysterisk anfald derude, kom hun ind og sagde undskyld, men kun fordi at jeg forlangte det af hende..

Så er det jo at jeg tænker, at så er der jo ikke længer nogen effekt/virkning ved, at hun skal lære at sige undskyld.. Eller er det bare mig der tænker sådan..

Har nu siddet og læst forskellige artikler, og nogle skriver, at børn helt klart skal lære at sige undskyld, og andre skriver det modsatte, fordi at børn så bare lærer at sige det pr automatik.

Så hvad er jeres holdning til det med at sige undskyld, hvordan bruger i det hos jer, og hvordan kunne jeg ellers ha tacklet situationen tidliger..??

Hvor gammel er hun? 

Anmeld Citér

6. september 2015

mortilpige

Yurie skriver:

Hvor gammel er hun? 

Hun er 2 1/2..

Anmeld Citér

6. september 2015

Tøs85

mortilpige skriver:

Min søn er også 2,5. Han siger ikke ordet undskyld hvis han gør noget forkert, men giver f eks kram eller aer en.. Synes ikke man skal tvinge ordet ud hvis man kan se barnet er ked af at have slået.. Men hvis ikke barnet viser anger synes jeg godt man kan presse på for at få barnet til at sige undskyld.. Men dette er bare min mening og aner ikke hvad det "rigtigt" svar er

Anmeld Citér

6. september 2015

FrkGranger

mortilpige skriver:

Jeg tror ikke det hjælper en hat at tvinge børn til at sige undskyld...

Jeg tror de lære ved det de oplever eksempelvis ved at hun hører andre bruge det.. Og der med får det en betydning...

Anmeld Citér

6. september 2015

mortilpige

Tøs85 skriver:

Min søn er også 2,5. Han siger ikke ordet undskyld hvis han gør noget forkert, men giver f eks kram eller aer en.. Synes ikke man skal tvinge ordet ud hvis man kan se barnet er ked af at have slået.. Men hvis ikke barnet viser anger synes jeg godt man kan presse på for at få barnet til at sige undskyld.. Men dette er bare min mening og aner ikke hvad det "rigtigt" svar er

HUn har i en lang periode heller ikke brugt selve ordet, men også bare aet ved undskyld, hvilket jeg også syntes er helt fint :-) 

Men nægtede hun også pure i dag. Hun viste slet ikke tegn på, at hun godt vidste at det var forkert.

Havde hun bare aet mig som undskyld, var den blevet fuldt accepteret :-)

Anmeld Citér

6. september 2015

mortilpige

FrkGranger skriver:

Jeg tror ikke det hjælper en hat at tvinge børn til at sige undskyld...

Jeg tror de lære ved det de oplever eksempelvis ved at hun hører andre bruge det.. Og der med får det en betydning...

Er også det at jeg har læst i nogle af artiklerne her til aften.. Derfor jeg også bliver helt i tvivl om, om jeg overhovedet skal fortsætte med at presse hende til det, men vil samtidig heller ikke acceptere, at hun går og slår, uden at hun får at vide, at det altså er forkert at slå.. 

Anmeld Citér

6. september 2015

Roselil

Profilbillede for Roselil

Her bruger vi også at sige undskyld. I perioder har det været svært at få min dreng til at sige og mene det. Men insisterer altid på, at det skal være et ordentligt undskyld, accepterer ikke bare et overfladisk undskyld. Min søn ved udmærket hvad det betyder og han kan sagtens mene undskyld. Så her har han da lært at mene det selvom han er blevet "presset" til det. Mht. At slå så er jeg simpelthen gået væk fra barnet efter en advarsel. Som i "hvis du slår så gør det ondt og jeg blir ked af det og så vil jeg ikke lege mere med dig". Jeg har aldrig prøvet at det har taget mere en 2 min. Så er den fattet. Vi taler så kort om det, siger undskyld og bliver gode venner. Der er nogle der mener at det giver børnene dårligt selvværd. Jeg tror godt det kan det hvis man ignorerer dem længe og ikke forløser situationen bagefter. Men ude i "virkeligheden" er der altså ingen der vil være sammen med en der slår, så mener jeg gør min søn en stor tjeneste ved at lære ham det tidligt

Anmeld Citér

6. september 2015

anna111

Profilbillede for anna111
mortilpige skriver:

Er også det at jeg har læst i nogle af artiklerne her til aften.. Derfor jeg også bliver helt i tvivl om, om jeg overhovedet skal fortsætte med at presse hende til det, men vil samtidig heller ikke acceptere, at hun går og slår, uden at hun får at vide, at det altså er forkert at slå.. 

Jeg syntes det er en fin måde du har hånteret det hele på hun bliver nød til at lære at det har konsikvenser når hun gentagende gange slår selv om du på en pæn måde forklare hende at det gør ondt og ikke er okay. 

Min datter er kun 17 mdr så hun forstår ikke så meget endnu men når hun bliver ældre vil vi selv bruge time out i de situationer hvor det bliver nødvendigt. 

Håber selvfølgelig ikke på det bliver nødvendigt ofte 

Anmeld Citér

6. september 2015

Mor til Ella

Hvis min pige på 3,5 ikke vil sige undskyld, får hun af vide at jeg går et eller andet sted væk fra hvor hun er, feks ud og hænger vasketøj op, og at hun kan komme og snakke med mig når hun er klar til at sige undskyld. Hun kommer helt af sig selv siger undskyld og vi snakker kort om hændelsen og så er det glemt.

hur i huset siger vi dog ikke undskyld for den mindste fejl, men er det noget jeg ikke vil acceptere skal hun vide at det ikke er noget jeg lader passere.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.