Enlig og studerende

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.089 visninger
7 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. september 2015

Anonym trådstarter

Jeg er enlig og er gået hen og er blevet gravid. Jeg kunne derfor godt tænke mig at forsøge at danne mig et indblik i hvordan at en eventuel fremtidig økonomi ville komme til at se ud for mig som studerende. Jeg er meget i tvivl om hvor vidt jeg kan få det til at køre rundt økonomisk med er spædbarn som studerende.

Så til alle jer studerende enlige mødre på en videregående uddannelse, hvordan ser jeres økonomi ud ? Hvilke ydelser modtager i og hvor meget har i udbetalt ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2015

KathrineSvendsen

Tillykke med graviditeten

Hvis du er under uddannelse og får SU, kan du få ekstra SU, når du får et barn. Som udgangspunkt får moderen 12 måneders ekstra SU.

Alt efter din indtægt kan du modtage op til 1.627 kr. i kvartalet i tilskud per barn. Jeg ved ikke om det er samme beløb i dag, men prøv at læs nærmere på http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/Sider/default.aspx

Anmeld Citér

5. september 2015

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er enlig og er gået hen og er blevet gravid. Jeg kunne derfor godt tænke mig at forsøge at danne mig et indblik i hvordan at en eventuel fremtidig økonomi ville komme til at se ud for mig som studerende. Jeg er meget i tvivl om hvor vidt jeg kan få det til at køre rundt økonomisk med er spædbarn som studerende.

Så til alle jer studerende enlige mødre på en videregående uddannelse, hvordan ser jeres økonomi ud ? Hvilke ydelser modtager i og hvor meget har i udbetalt ?

Du kan få dobbeltsu, friplads til daginstitution, børnepenge, børne-unge ydelse, ordinært+ekstraordinært børnebidrag, boligstøtte og forhøjet su lån. 

Jeg blev enlig i sidste måned og har regnet ud at, hvis jeg dele børne-unge ydelsen ud til hver måned, STIGER min indkomst med ca 13.000 om måneden!! I forhold til at være 2 studerende.

din su uden lån vil være ca være 11.800 før skat 

Anmeld Citér

6. september 2015

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Du kan få dobbeltsu, friplads til daginstitution, børnepenge, børne-unge ydelse, ordinært+ekstraordinært børnebidrag, boligstøtte og forhøjet su lån. 

Jeg blev enlig i sidste måned og har regnet ud at, hvis jeg dele børne-unge ydelsen ud til hver måned, STIGER min indkomst med ca 13.000 om måneden!! I forhold til at være 2 studerende.

din su uden lån vil være ca være 11.800 før skat 

Tak for svar. Stiger din indtægt med 13.000 eller til 13.000 ?

Jeg skal nemlig som minimum have 13.000 pr. Måned for at kunne få det til at løbe rundt. 

Anmeld Citér

6. september 2015

Tiggi

Anonym skriver:

Tak for svar. Stiger din indtægt med 13.000 eller til 13.000 ?

Jeg skal nemlig som minimum have 13.000 pr. Måned for at kunne få det til at løbe rundt. 

Hvordan kan du få det til at hænge sammen uden barn på su, hvis du skal bruge 13.000 kr med en baby? så kan det da heller ikke løbe rundt normalt.

Min mand og jeg levede for 2×su i 5 år (så ca 10.000 kr udbetalt) og ud fra det kunne vi spare 1000 kr op om måneden , så hvis du kigger dine udgifter efter tror jeg sagtens at du kan spare noget :-)

Anmeld Citér

6. september 2015

Anonym trådstarter

Tiggi skriver:

Hvordan kan du få det til at hænge sammen uden barn på su, hvis du skal bruge 13.000 kr med en baby? så kan det da heller ikke løbe rundt normalt.

Min mand og jeg levede for 2×su i 5 år (så ca 10.000 kr udbetalt) og ud fra det kunne vi spare 1000 kr op om måneden , så hvis du kigger dine udgifter efter tror jeg sagtens at du kan spare noget :-)

Det kan jeg bl.a. Fordi at jeg pt. Deler min lejlighed med en veninde, desuden bruger jeg min tidligere uddannelse til at arbejde ved siden af mit studie. 

Den eneste mulige måde for mig at ville nedsætte mine udgifter, ville være at finde en billigere bolig, men det er desværre ikke noget man bare lige gør i København. 

Jeg har udgifter for omkring 10.000 kr. Pr. Måned 

husleje 8124 kr.

internet 220 kr.

el 340 kr.

telefon 100 kr.

forsikring 216 kr.

afbetaling af lån 1000 kr.

Anmeld Citér

6. september 2015

Tiggi

Det kan jeg bl.a. Fordi at jeg pt. Deler min lejlighed med en veninde, desuden bruger jeg min tidligere uddannelse til at arbejde ved siden af mit studie. 

Den eneste mulige måde for mig at ville nedsætte mine udgifter, ville være at finde en billigere bolig, men det er desværre ikke noget man bare lige gør i København. 

Jeg har udgifter for omkring 10.000 kr. Pr. Måned 

husleje 8124 kr.

internet 220 kr.

el 340 kr.

telefon 100 kr.

forsikring 216 kr.

afbetaling af lån 1000 kr.

Er godt nok også en høj husleje. Vi giver 6000 ink forbrug (vand, varme og tvpakke) i rødovre og boede tidligere i ungdomsbolig i Rødovre til 3500 om måneden ink forbrug. Havde været skrevet op til ungdomsboligen ca. 1 år da vi fik den. Så kan sagtens lade sig gøre (boede i Trekroner i 6 måneder da vi ikke ku få en billig bolig i Storkøbenhavn til studiestart hvor der ikke var. Mener at den stod i 4500-5000 kr.)

Så kan sagtens lade sig gøre at finde noget billigere i Storkøbenhavn hvis man ikke decideret kræver at det skal være i centrum.

Men husk højere boligstøtte når man har børn :-) og se om du ikke kan finde en billigere bolig

Dit lån trækker jo også en del, men kan næppe ændres. Nu ved jeg ikke hvor meget du skylder, rente osv. Men evt regn på om det kan betale sig at ta su-lån og få afbetale din gæld som højest sandsynligt har en højere rente :-)

Btw. Lejer du lejligheden af en privat eller er den almennyttig? Kvm? Modaniseret? Er en masse regler for hvad man må kræve i husleje så er da muligt at din leje er for høj så du kan kræve den sænket. :-) 

Tjek selv her http://www.tjekdinleje.dk

Anmeld Citér

6. september 2015

Anonym

Du får 2* 5900 kr før skat (Ca 8500 efter skat)

Du kan låne Ca 4500 kr pr måned....

Vær obs på du ikke får forsøger tillæg og ekstra Su på barsel...der får du 12 klip du kan bruge...som er en alm Su pr klip...du kan dog vælge 6 mdr barsel med dobbelt klip samt du ikke kan få ekstra lån son forsøger på barsel...

du vil nok kunne få lige omkring g 2000 kr i boligstøtte, fuld friplads og så får du Ca 2000 kr ekstra i børnepenge hvert kvartal når du er enlig....

Dog skal du huske at vand og varme nok stiger lidt i forbrug med en lille... Kan du evt ikke amme og skal bruge mme kan du snildt regne med 1000 kr til bleer,mme mm pr måned til den lille 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.