Kan man få hjælp til nr 2?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.682 visninger
8 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. september 2015

Anonym trådstarter

Er der nogen der ved om man kan få hjælp til barn nr 2 når man har en sammen i forvejen, som man ikke har fået hjælp til? 

Vi har prøvet at lave nr 2 i 13 måneder uden held, men min læge siger bare at vi skal blive ved med at prøve og at vi jo har god tid fordi vi er unge. Kan jeg kræve at vi begge bliver undersøgt og evt henvist til noget hjælp når vi nu har en i forvejen? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. september 2015

Elgaard73

I kan få hjælp til insemination. Dog skal I selv dække medicinudgifterne. I skal få jeres læge til at lave en henvisning for jer begge, til en fertilitetsklinik som har overenskomst med sygesikringen.

IVF vil I selv skulle betale hele forløbet.

Anmeld Citér

4. september 2015

Julemusen

Anonym skriver:

Er der nogen der ved om man kan få hjælp til barn nr 2 når man har en sammen i forvejen, som man ikke har fået hjælp til? 

Vi har prøvet at lave nr 2 i 13 måneder uden held, men min læge siger bare at vi skal blive ved med at prøve og at vi jo har god tid fordi vi er unge. Kan jeg kræve at vi begge bliver undersøgt og evt henvist til noget hjælp når vi nu har en i forvejen? 

Jeg ved at det er yderst frustrerende at prøve i langt tid på at blive gravid. Men synes din læge har ret. Ro på. Det tager nogen gange tid at blive gravide selvom man er sund og rask. Der tog 18 måneder for min mand og jeg at blive gravide anden gang. Normalt siger man, at en sund og rask kvinde og mand bliver gravide indenfor to år. Så i har stadigvæk et år før man kan tænke om der er noget i vejen. 

Og nej du kan ikke forlange at blive sendt videre i systemet. Ved at mange læger ikke vil sende en videre før der er gået to år med aktiv forsøg på at blive gravid eller inden hvis der er mistanke om en bagvedliggende årsag som pco, ingen mens eller lignende  Og ja du skal selv betale den medicinske del,som en anden skriver.  

Anmeld Citér

4. september 2015

Maier

Er selv i samme båd, dog noget længere i forløbet.
Vi har også et barn sammen i forvejen, som vi har fået på naturlig vis. Men det har bare ikke ville lade sig gi sig her med nr 2.

Vi har forsøgt at få barn nr 2 i 3½ år nu. Vi lider af uforklarlig sekundær infertilitet. Vi gik til lægen efter et år og blev derefter hurtigt sendt videre (så man kan sagtens blive sendt videre efter 1 år).
Var til undersøgelser på sygehuset og derefter henvisning til privatklinik.
Vi har været igennem 8 IUI'er og forrinden dette haft meget planlagt sex med ægløsningssprøjte og det hele .

Man får IUI dækket ved barn nr 2. men hvis du skal videre til IVF skal du selv betale.
Medicin skal du selv betale en vis andel af og hvis du er medlem af Danmark dækker de også en del af udgifterne, så dette kan klart anbefales.

Lige nu er vi gået videre til IVF. Har fået lagt et æg op her i tirsdags og får besked på fredag om der er gevinst.

Held og lykke med projektet 

Anmeld Citér

4. september 2015

Anonym trådstarter

Maier skriver:

Er selv i samme båd, dog noget længere i forløbet.
Vi har også et barn sammen i forvejen, som vi har fået på naturlig vis. Men det har bare ikke ville lade sig gi sig her med nr 2.

Vi har forsøgt at få barn nr 2 i 3½ år nu. Vi lider af uforklarlig sekundær infertilitet. Vi gik til lægen efter et år og blev derefter hurtigt sendt videre (så man kan sagtens blive sendt videre efter 1 år).
Var til undersøgelser på sygehuset og derefter henvisning til privatklinik.
Vi har været igennem 8 IUI'er og forrinden dette haft meget planlagt sex med ægløsningssprøjte og det hele .

Man får IUI dækket ved barn nr 2. men hvis du skal videre til IVF skal du selv betale.
Medicin skal du selv betale en vis andel af og hvis du er medlem af Danmark dækker de også en del af udgifterne, så dette kan klart anbefales.

Lige nu er vi gået videre til IVF. Har fået lagt et æg op her i tirsdags og får besked på fredag om der er gevinst.

Held og lykke med projektet 

Jeg må en tur forbi lægen igen så, og forklare at jeg altså ikke er helt ung mere og har tid nok  

jeg krydser fingre for et positivt resultat for jer 

Anmeld Citér

5. september 2015

ErDuHerIkkeSnart

Kitty-Katten skriver:

Jeg ved at det er yderst frustrerende at prøve i langt tid på at blive gravid. Men synes din læge har ret. Ro på. Det tager nogen gange tid at blive gravide selvom man er sund og rask. Der tog 18 måneder for min mand og jeg at blive gravide anden gang. Normalt siger man, at en sund og rask kvinde og mand bliver gravide indenfor to år. Så i har stadigvæk et år før man kan tænke om der er noget i vejen. 

Og nej du kan ikke forlange at blive sendt videre i systemet. Ved at mange læger ikke vil sende en videre før der er gået to år med aktiv forsøg på at blive gravid eller inden hvis der er mistanke om en bagvedliggende årsag som pco, ingen mens eller lignende  Og ja du skal selv betale den medicinske del,som en anden skriver.  

Hejsa.

Selvom der kan være fornuft i det du siger (altså der med at se, om ikke tiden selv løser "problemet", er det ikke helt korrekt. Den sædvanlige periode hvor et par normalt selv skal prøve, er ėt år. Såfremt parret ikke på denne tid opnår graviditet, klassificeres de faktisk som "ufrivilligt barnløse" - også selvom de har et barn i forvejen. Og man kan godt "kræve" en henvisning til udredning - og evt. kan man jo overveje at skifte læge såfremt man ikke møder forståelse for situationen. (Jeg siger ikke at det altid er den rigtige vej at gå, men det er en mulighed

Til TS: Som andre har skrevet har I ret til udredning og insemineringer - medicinen dækker I selv, ligesom alle andre. Evt. IVF/ICSI er på egen regning.

Rigtig meget lykke til!

Anmeld Citér

5. september 2015

Maier

Anonym skriver:

Jeg må en tur forbi lægen igen så, og forklare at jeg altså ikke er helt ung mere og har tid nok  

jeg krydser fingre for et positivt resultat for jer 

Tak skal du have 

Jeg ville bestemt kræve at blive sendt videre, som andre også skriver. Det kan I sagtens og det har i ret til. Når man har prøvet i over 1 år begynder man naturligvis at undre sig. Tag at komme afsted, håber at I er heldige at det så bare kommer med det samme, men der kan også gå lang tid (ligesom med os).

Håber det snart lykkedes 

Anmeld Citér

5. september 2015

modesty

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Hejsa.

Selvom der kan være fornuft i det du siger (altså der med at se, om ikke tiden selv løser "problemet", er det ikke helt korrekt. Den sædvanlige periode hvor et par normalt selv skal prøve, er ėt år. Såfremt parret ikke på denne tid opnår graviditet, klassificeres de faktisk som "ufrivilligt barnløse" - også selvom de har et barn i forvejen. Og man kan godt "kræve" en henvisning til udredning - og evt. kan man jo overveje at skifte læge såfremt man ikke møder forståelse for situationen. (Jeg siger ikke at det altid er den rigtige vej at gå, men det er en mulighed

Til TS: Som andre har skrevet har I ret til udredning og insemineringer - medicinen dækker I selv, ligesom alle andre. Evt. IVF/ICSI er på egen regning.

Rigtig meget lykke til!

Skulle lige til at skrive det samme. Selvom anbefalingerne i lang tid har heddet "prøv selv i to år", så viser alle statistikker at sandsynligheden for naturlig graviditet falder drastisk efter det første år (som i at 85% bliver gravide det første år og 5% det andet år), så langt de fleste læger er gået over til at sende til udredning efter et år.

Anmeld Citér

5. september 2015

Eskimoen

Jeg tænker, at det ikke skader at få lægen ind over. For hvis der skal sendes henvisning og der er ferie eller ventetid, som vi oplevede med første barn, så kan der godt gå lang tid, som kan føles spildt eller frustrerende. Og så er det jo bare en succes, hvis i selv bliver gravide i mellemtiden.. 

Håber snart det lykkes for jer!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.