hvordan er det lige med fælles forældremyndighed?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

965 visninger
9 svar
2 synes godt om
30. august 2015

Tennalykke

når man ikke bor sammen med faren til sit ufødte barn. er fælles forældre myndighed så noget man skal ansøge om når barnet er født? eller er det noget der bliver gjort automatisk?

det skal siges at vi boede sammen da jeg fandt ud af at jeg var gravid. men vi gik fra hinanden kort tid efter. 

pludselig vil han ikke have noget med barnet at gøre. så jeg håber ikke at det er noget der sker automatisk.. :/ 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. august 2015

SandraXOXO

Udgangspunktet er, at forældre har fælles forældremyndighed over deres barn, men der er situationer, hvor moren får forældremyndigheden alene. Hvis I aldrig har været gift eller boet sammen, får moren automatisk forældremyndigheden alene over jeres barn.

I skal dog være opmærksomme på, at hvis I på noget tidspunkt har haft fælles folkeregisteradresse i løbet af de sidste 10 måneder, inden barnet bliver født, får I automatisk fælles forældremyndighed, når faderskabet er fastslået. En hurtig tur på Google gav dette 

Anmeld Citér

30. august 2015

alenemor42

Du kan få forældremyndighed alene hvis du får ham til at skrive under på det. Men det vil være fælles da i har boet sammen inden for 10 måneder før fødslen. Forstår dog ikke helt logikken i den regel ( har selv lige fået barn og vi gik fra hinanden da jeg var 4 mdr.  Henne)

Anmeld Citér

30. august 2015

Tennalykke

alenemor42 skriver:

Du kan få forældremyndighed alene hvis du får ham til at skrive under på det. Men det vil være fælles da i har boet sammen inden for 10 måneder før fødslen. Forstår dog ikke helt logikken i den regel ( har selv lige fået barn og vi gik fra hinanden da jeg var 4 mdr.  Henne)

ved ikke om jeg vil kun få ham til at skrive under på det. han er simpelthen bare så stæddig. han laver ikke andet end at svine mig til osv. det er så frustrerende! er bange for at vi skal igennem statsforvaltningen. har bare hørt hvordan mange andre har bøvlt med det. 

syntes personlig også at det er en dum lov. for vi boede sammen da jeg fandt ud af at jeg var gravid. og 3 uger efter gik vi fra hinanden. og han havde faktisk sagt at han ikke vil have noget med barnet at gøre overhovede. og pludselig vil han have fælles forældremyndighed. 

Anmeld Citér

30. august 2015

Tennalykke

SandraXOXO skriver:

Udgangspunktet er, at forældre har fælles forældremyndighed over deres barn, men der er situationer, hvor moren får forældremyndigheden alene. Hvis I aldrig har været gift eller boet sammen, får moren automatisk forældremyndigheden alene over jeres barn.

I skal dog være opmærksomme på, at hvis I på noget tidspunkt har haft fælles folkeregisteradresse i løbet af de sidste 10 måneder, inden barnet bliver født, får I automatisk fælles forældremyndighed, når faderskabet er fastslået. En hurtig tur på Google gav dette 

jeg har nemlig selv læst om det på nettet. men tænkte at der måske var nogle smuthuller. når han siger at han ikke vil have noget med barnet at gøre.

Anmeld Citér

30. august 2015

ErDuHerIkkeSnart

Tennalykke skriver:

jeg har nemlig selv læst om det på nettet. men tænkte at der måske var nogle smuthuller. når han siger at han ikke vil have noget med barnet at gøre.

Altså..  Han får jo ikke både forældremyndighed på den ene side, og så "lov til" at fraskrive sig al kontakt med barnet på den anden side... det hænger ikke sammen?

Anmeld Citér

30. august 2015

Tennalykke

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Altså..  Han får jo ikke både forældremyndighed på den ene side, og så "lov til" at fraskrive sig al kontakt med barnet på den anden side... det hænger ikke sammen?

Er selv helt vild forvirret. Derfor skrev jeg også her inde for måskr at få lidt viden. Han skrev en lang besked for en par uger siden hvor han skrev at han ikke vil have noget med barnet at gøre. Så undre det mig også at han pludselig vil have fælles forældremyndighed. Men så kan han jo være med til at bestemme de næste 18 år . Og ved da ikke hvordan jeg har det. Med det, når han har skrevet det han har skrevet.

Anmeld Citér

30. august 2015

ErDuHerIkkeSnart

Tennalykke skriver:

Er selv helt vild forvirret. Derfor skrev jeg også her inde for måskr at få lidt viden. Han skrev en lang besked for en par uger siden hvor han skrev at han ikke vil have noget med barnet at gøre. Så undre det mig også at han pludselig vil have fælles forældremyndighed. Men så kan han jo være med til at bestemme de næste 18 år . Og ved da ikke hvordan jeg har det. Med det, når han har skrevet det han har skrevet.

Han får jo ikke begge dele i hvert fald. Nu ved jeg ikke hvor langt du er henne, men kommunikationen og udmeldingerne taget i betragtning, ville jeg vælge at lukke helt ned for yderligere kontakt pt. Han er tydeligt bitter og forvirret - måske er han skræmt. Koncentrer dig om din graviditet og lad ham være i fred. Han skal alligevel ikke være med i noget før efter fødslen, lyder det til. Lad ham finde ud af hvad han vil og hvordan - lad ham selv rode med det. Held og lykke 

Anmeld Citér

30. august 2015

alenemor42

Altså man kan jo sagtens lade være med at se sit barn selvom man har fælles forældremyndighed.

Man kan ikke som sådan fraskrive sig sine rettigheder men man kan vælge at ikke have kontakt.

Men i vil få fælles forældremyndighed eftersom i har boet sammen inden for 10 måneder inden barnet bliver født.

Men ja jeg har da selv tænkt tanken at tænk hvis far til mit barn pludselig vil blande sig i skole valg osv. Han aner intet om skolerne her osv.

Anmeld Citér

30. august 2015

Tennalykke

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Han får jo ikke begge dele i hvert fald. Nu ved jeg ikke hvor langt du er henne, men kommunikationen og udmeldingerne taget i betragtning, ville jeg vælge at lukke helt ned for yderligere kontakt pt. Han er tydeligt bitter og forvirret - måske er han skræmt. Koncentrer dig om din graviditet og lad ham være i fred. Han skal alligevel ikke være med i noget før efter fødslen, lyder det til. Lad ham finde ud af hvad han vil og hvordan - lad ham selv rode med det. Held og lykke 

Har termin i februar. Så det er lang tid til. Men tænkte at jeg ville spørge alligevel  

Har også valgt at jeg lader ham være. Så må han finde ud af hvad han Vil.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.