Sprit25 skriver:
I forhold til den anden tråd om kræsenhed bider jeg mærke i at mange mener børn skal spise op ellers kan de komme i seng på tom mave. Derudover observerer jeg at hvis børn ikke kan lide maden/ikke vil spise det bliver de også sent i seng uden aftensmad. Det må jeg stille mig undrende overfor.
I min optik bliver både mad og seng sat i forbindelse med afstraffelse og negativitet. At ligge der som 4 årige med en sur mor der har sendt en i seng og man er faktisk sulten uden helt at forstå hvorfor?
Som voksen har vi magten og bestemmer derfor maden men hvordan ville I have det med at skulle gå sulten i seng? Personligt synes jeg der er nok i samfundet der går sulten i seng at børn der har mad ikke skal. Kom gerne med jeres forhold til alt dette
Øhm, nu er der et misforhold mellem "spis op" og "gå i seng på tom mave". Hvis man ikke kan spise sin (kæmpe)portion op, kommer man nok i seng med nok mad i maven... 
Mine børn bliver i øvrigt puttet nærmest lige efter aftensmaden.
Skal man sanktionere kræsenhed? Ja, jeg ville helt klart! Vi serverer altid NOGET, børn kan spise, og hvis børnene pludselig hverken ville spise kød, kartofler/pasta eller grøntsager, så var de nok ikke særligt sultne.
Derudover skal man smage, inden man afviser. Principielt, for mine børn er meget små, og forstår vist ikke helt netop dét princip.
Men kræsenhed er meget, meget uklædeligt. Jeg husker de kræsne børn i min folkeskole som værende umodne og barnlige - i virkeligheden var de jo bare dårligt opdraget. (Min tolerancetærskel for kræsenhed er meget lav.)
Man skal smage maden. Man tager ikke skade af at springe et måltid over. Men man behøver ikke råbe og skrige over det, så må man jo konstatere, at barnet ikke er særlig sulten. Og langt hen ad vejen skal børn nok inkluderes mere i madlavning som forebyggelse af kræsenhed.
Anmeld
Citér