Eksperthjælp: Urolige og hævede ben

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

952 visninger
0 svar
2 synes godt om
28. august 2015

Karina Isolde Balslev

Jeg er 32+4 og jeg får bare mere og mere væske i benene og så er de lissom også urolige.
Hva gør jeg?

Karinas svar

Kære Kun1SomMig

Væskeansamlinger (ødemer) og uro i benene er ganske udbredt blandt gravide og kan være yderst generende.

Årsagen til ødemer er ofte forbundet med den mad du spiser og hvor godt du skiller dig af med affaldsstoffer.

Nu kender jeg af indlysende årsager ikke til dine kostvaner, men som udgangspunkt er mange af de raffinerede kornprodukter (hvidt mel, pasta, brød, ris osv) medvirkende årsag til ødemer fordi de trækker væske ud af vævene som så ophober sig typisk i ben, ankler, håndled og fingre. 

Affaldsstoffer ophobes også i ødemer og det er derfor vigtigt at gøre noget ved dem. 

Kostråd:

-Undlad så vidt muligt de 'hårde hvidevarer' beskrevet herover
-Drik rigeligt med vand (ca 2 l dagligt) adskilt med min. 20 min fra måltiderne (!)
-Spis groft, grønt og protein-rig mad (fx palæo, LCHF osv)
-Sørg for at tage et par gode letoptagelige vitaminpiller (citrat) samt rene omega3 fedtsyrer fra fx fisk, krill eller hørfrø hver dag så du støtter fordøjelsen og dermed din krops evne til at skille sig af med affaldsstofferne.

Sørg også for at komme af med din afføring, og dermed affaldsstoffer. Tyktarmen er mest aktiv mellem kl. 5-7 om morgenen - udnyt gerne dette tidspunkt hvis du er oppe alligevel.
Tag dig god tid på toilettet, undlad af presse da det øger risikoen for hæmorider og sæt evt fødderne på en skammel så knæene kommer på højde med/over hofterne - det kan sætte gang i tarmens bevægelser.

Uroen i benene kan meget vel være et tegn på, at du mangler magnesium. Magnesium er et mineral som musklerne har brug for for at arbejde og slappe af. Find et letoptageligt produkt (citrat) hos helsekosten/Matas. 

Derudover vil jeg opfordre dig til at lave venepumpeøvelser dagligt for at styrke blodtilbageløb og cirkulation. Der ligger masser af fine instruktionsvideoer på fx YouTube!

Jeg håber du får bugt med generne så du kan nyde den sidste tid inden fødslen. 

Kærlig hilsen

Karina Isolde

Karina tilbyder alternativ fødselsforberedelse med udgangspunkt i den sunde og naturlige fødsel som individuelle forløb i Gentofte og privat, hold og workshops i København og fødselshjælp i Københavnsområdet.

Se Karinas hjemmeside: TrygFoedsel.dk - her kan du også tilmelde dig nyhedsbrevet og få "3 tips til en tryg fødselsoplevelse" ganske gratis.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.