Hej Lisbeth
Jeg har en dejlig dreng på 15 mdr som altid har været lidt speciel omkring mad. Han vokser som han skal, men er lang og slank. Han vejer 11,1 og måler 81 cm, og vejede 2960g. og målte 51 cm ved fødslen.
Han har aldrig spist særlig meget, men tydeligvis nok til at han har kunnet vokse, så herhjemme går vi efterhånden ikke så meget op i hvor meget han spiser længere. Eller det gjorde vi ikke!
For nu er han nemlig begyndt på ikke at ville have morgenmad. han vågner som regel mellem 6 og 6.30 og spiser cirka 30 minutter senere. Han plejer at få enten havregrød eller øllebrød. Over en længere periode spiste han mindre og mindre af dette til morgen, for i sidste uge helt at stoppe med at ville have noget. Ikke engang smage. Jeg tænkte han nok var træt af grød og prøvede derfor at servere noget andet- prøvede boller, ymer, alm havregryn osv, men uden held. Han bliver afleveret i dagplejen cirka 7.45 og jeg har det skidt med at han ikke har fået morgenmad, for i mit hoved er morgenmaden bare så vigtig!
Sagde så (igen) i dag til dagplejemor at han altså ikke have villet spise morgenmad. Hun fortalte så at hun i mandags hvor jeg havde sagt det samme om morgenen, havde tilbudt ham en portion havregrød efter jeg var kørt, og den havde han spist med velbehag!?
Hvorfor vil han så ikke spise sin morgenmad herhjemme? Jeg synes der er længe fra han vågner og indtil han får noget i dagplejen, og egentlig er det heller ikke meningen at han skal spise morgenmad der, men vi aftalte at jeg bare skal sige til hvis han ikke har spist, så tilbyder hun ham lidt. Er det en god ide? Her tænker jeg på hans fridage og i weekenderne. Der er han jo nødt til at spise herhjemme, der kommer dagplejemor jo ikke hjem til os og giver ham morgenmad!?
Så hvis han ikke spiser noget, får han jo slet ikke noget morgenmad når han ikke er i dagpleje.
Generelt synes jeg det lidt er blevet normen at han gerne vil spise mad i dagplejen, som oftest masser af det, men ikke rigtig vil spise herhjemme. Er det mon bare en periode og skal jeg bare acceptere at det er sådan? Skal jeg blive ved med at tilbyde ham morgenmad hjemmefra? Og er det en god ide at dagplejemor også tilbyder ham morgenmad hvis han ikke ville have derhjemme? :-)
Lisbeths svar
Hej Britta !
Jeg tror du skal slippe din bekymring for hans madindtagelse.
Nogen børn har svært ved at spise for tæt på de er stået op. vil han spise i dagplejen så er det jo fint. du kan jo købe havregryn og give hende, hvis det er et problem.
Jo mindre pres der er på mad og børn, jo lettere er det at få dem til at spise mad. han er jo vokset og trives fint.
Du skriver, han spiser en masse i dagplejen. der går ikke længe, førend han lærer at i dagplejen er det sådan, og hjemme er det anderledes.
jeg vil foreslå at tilbyde ham noget at drikke inden dagplejen. så kan han spise derovre. ingen grund til unødig frustration om morgenen.
Når I har fri, lad ham lege en rum tid inden der er morgenmad, så er jeg sikker på han spiser.
Fortsat held og lykke med ham.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk