Små børn får farlig kemi ind med brystmælken

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

806 visninger
5 svar
7 synes godt om
24. august 2015

Baby.dk

Fra Avisen.dk

Modermælk overfører ikke kun livsvigtig næring, men også fluorkemikalier, som gennem årene er ophobet i mor, flyder direkte over i barnet via mælken.

Det konkluderer et nyt dansk studie, der blev offentliggjort sent torsdag aften i det ansete Environmental Sciences and Technology ifølge Politiken.

Forskerholdet med Philippe Grandjean, professor i miljømedicin ved Harvard University og Syddansk Universitet, i spidsen kan for første gang påvise en direkte sammenhæng mellem amningens længde og ophobningen af forskellige potentielt skadelige fluorstoffer i spædbarnet.

Læs resten

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2015

Sandratoft

Baby.dk skriver:

Fra Avisen.dk

Modermælk overfører ikke kun livsvigtig næring, men også fluorkemikalier, som gennem årene er ophobet i mor, flyder direkte over i barnet via mælken.

Det konkluderer et nyt dansk studie, der blev offentliggjort sent torsdag aften i det ansete Environmental Sciences and Technology ifølge Politiken.

Forskerholdet med Philippe Grandjean, professor i miljømedicin ved Harvard University og Syddansk Universitet, i spidsen kan for første gang påvise en direkte sammenhæng mellem amningens længde og ophobningen af forskellige potentielt skadelige fluorstoffer i spædbarnet.

Læs resten

Øv men ja, mistanken har jo været fremme længe. 

Skal det mon så betyde at jo længere man ammer ud over de 6 måneder, jo mere skadeligt er det?

Anmeld Citér

24. august 2015

Christine

Sandratoft skriver:

Øv men ja, mistanken har jo været fremme længe. 

Skal det mon så betyde at jo længere man ammer ud over de 6 måneder, jo mere skadeligt er det?

Jeg tror det er det de prøver at sige. Men synes, ligesom med alle andre forskningsresultater, at det er ret uansvarligt bare at lukke det ud, uden videre forklaring.

Jeg vil fortsætte med at amme (datter på 10 måneder). Jeg gør hvad jeg kan for at undgå flourstofferne og logisk set vil babyerne jo alligevel blive udsat for dem, når de begynder at spise andre ting. Så kan faktisk ikke umiddelbart se at amning som sådan er en synder. 

Og er stofferne også i mme? Der er så meget vi ikke får svar på, så synes egentlig det gør mere skade end gavn at offentliggøre så lidt.

Anmeld Citér

24. august 2015

Molka

Det er der jo ikke noget nyt i - den samme professor har tidligere været ude med en advarsel mod overførsel af dioxin og PCB via brystmælk - det er vist mere end 5 år siden.

Jeg har i øvrigt læst, at den undersøgelse, der henvises til er lavet for 15 år siden (!). Har ikke efterprøvet det nærmere, men mange af de flourstoffer, der fandtes dengang er siden blevet udfaset.

Der er næppe lige så store mængder af nogen af delene i MME; særligt ikke flourstoffer, fordi køre jo altså ikke spiser mad af papemballage, imprægnerer deres nye sko og bor i hjem med gulvtæpper og trægulve med skadelige flourbehandling (etc.). Mht. dioxin er mælkeprodukter (sammen med kød og æg) DEN væsentligste kilde til menneskers indtag, så det er jo klart, at MME ikke er fri - Men dog indeholder mindre, da køer er længere nede i fødekæden.

Derimod indeholder MME jo så aluminium og tilsætningsstoffer, ligesom det af og til sker, at et parti bliver forurenet i produktionen.

Jeg bliver personligt også irriteret over sådan en udmelding fra forskeren - fordi det får nogle mødre til at stille spørgsmålstegn ved, om det nu også er godt at amme deres børn. Og fordi artiklen fuldstændig ignorerer det faktum, at LANGT den største overførsel af ophobede kemikalier altså sker i den periode, hvor barnet ligger i livmoderen og deler blod med moderen! Men jeg forstår ham alligevel godt - Det er jo en desperat udmelding for at få myndighederne til at gøre noget ved forureningskilderne (ikke selve amningen), hvor borgerne p.t. er prisgivet industrien og langsommelige (og lobbyistfølsomme) processer i EU.

Ammenet har i øvrigt skrevet et fint indlæg om sagen på deres facebookgruppe. Hvis nogen er interesserede i at gøre noget der, hvor det faktisk nytter noget, er her en fin guide til at nedsætte udsættesen for flourkemikalier i hverdagen (mindre flourkemi i mor OG i hjemmet = mindre flourkemi til baby både før og efter fødslen): http://rosemaimonide.com/quickguide-til-en-hverdag-uden-fluorstoffer/

Anmeld Citér

24. august 2015

Sandratoft

Christine skriver:

Jeg tror det er det de prøver at sige. Men synes, ligesom med alle andre forskningsresultater, at det er ret uansvarligt bare at lukke det ud, uden videre forklaring.

Jeg vil fortsætte med at amme (datter på 10 måneder). Jeg gør hvad jeg kan for at undgå flourstofferne og logisk set vil babyerne jo alligevel blive udsat for dem, når de begynder at spise andre ting. Så kan faktisk ikke umiddelbart se at amning som sådan er en synder. 

Og er stofferne også i mme? Der er så meget vi ikke får svar på, så synes egentlig det gør mere skade end gavn at offentliggøre så lidt.

Ja det er lidt ærgerligt, kunne måske få mødre der sagtens kunne amme, til at fravælge det. Glæder mig til at høre mere om det. 

Anmeld Citér

24. august 2015

Christine

Sandratoft skriver:

Ja det er lidt ærgerligt, kunne måske få mødre der sagtens kunne amme, til at fravælge det. Glæder mig til at høre mere om det. 

Ja præcis. Jeg håber også der kommer lidt mere info.

Og så håber jeg helt sikkert at flourstofferne bliver forbudt. Men det sker nok ikke foreløbig...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.