Hej
Jeg har et måske lidt urationelt spørgsmål. Vi har en datter på 5 år, som er for sød. Hun lader mindre børn slå og sparke uden at gøre modstand. Hun har altid været et roligt barn, som ikke kan lide konflikter. Vi skælder næsten aldrig ud, da hun for det meste af tiden gør, hvad der bliver sagt, og hun tager irettesættelse meget tungt. Hun kan selvfølgelig godt være urimelig, men slet ikke i det omfang som jeg tror og oplever mange andre børn. Hun er meget blid og i børnehaven leger hun med alle og har ikke på den måde sociale problemer. Problemet er hun aldrig siger fra eller står op for sig selv. For eksempel vores underbo har en datter på 2,5 som nærmest tyraniser hende. Ikke at vores underbos datter ikke kan lide vores, hendes reaktion hænger sammen med at hun ønsker opmærksomhed fra hendes forældre, og det får hun, når hun slår andre børn. Som forældre ved vi ikke, hvordan vi skal lære vores datter at sige ”nej, jeg finder mig ikke i det – du skal ikke slå!” Sidste efterår sad de børn og spiste æbler sammen på trappen i haven. Underbos datter rev vores datter så det blødte, og hvilket medfører, at vores græder. Min mand siger i irritation til vores datter – ”hvorfor skubbede du hende ikke bare væk”, hvor på vores, på det tidspunkt 4 årige datter svarer, ” hun kunne falde ned at trappen og slå sig”. Det havde hun jo ret i, men – sig dog fra på en måde!!! Så spørgsmålet er, hvordan hjælper vi hende med at sige fra?
Tak for hjælpen.
Mvh.
S
Lisbeths svar
Hej ! Det lyder som om jeres datter er en harmonisk pige, som leger med alle og nødig vil ende i en konflikt.
Konflikter er en del af livet og hun skal lære at turde tage dem.
I er hendes rollemodeller og I kan hjælpe hende ved at være tydelige i jeres grænser og sige fra højt og tydeligt når de overskrides. Siger I selv fra højt, klart og tydeligt.
I kan lege en stop leg, hvor hun skal øve sig i at stoppe jer inden i kommer for tæt på. I står med en vis afstand ca 10meteroverfor hinanden. Den ene (voksne) begynder at gå og den anden skal så stoppe ved hjælp af stemme og kropssprog. Det er vigtigt i ikke redder hende, hun skal mene det. forklar hun skal sige stop med sin stemme og sit kropssprog .
I kan øve lidt i legen. pres hende lidt indtil hun er ved at bøje af, så støt hende og sig. kom så hold nu fast sig nu stop, brug din stemme.
Hun skal lære at det er ok at sige nej til andre, uden at blive ked af det. Også sige fra overfor jer.
Hun er virkelig omsorgsfuld over for andres ve og vel. den omsorg skal også gælde hende selv. Hun skal ikke lade sig behandle dårligt uden at sige fra på en god måde.
Jeg tror hun har let ved at læse andre, tænker andre måske har svært ved at læse hende.
Det kan i træne med hende. hvordan hun med sin krop og mimik viser de forskellige følelser.
Håber dette kan inspirere lidt. skriv igen, hvis noget skal uddybes.
Held og lykke med øvningen i at sige fra.
Varme Hilsner
Lisbeth jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk