Økonomi som nyuddannet gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.225 visninger
2 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. august 2015

TWM

Kære alle.

Jeg er 24 år gammel og færdig med min uddannelse om 1 år, dvs. juni 2016. Jeg går med en lille tanke om, at blive gravid, så jeg kan gå på barsel når jeg afslutter min sidste eksamen. Jeg er blot i tvivl om økonomien. Jeg er med på, at man kommer på barselsdagpenge fra kommunen - men hvor meget er det? Og kan man leve for det? Er det bedre, økonomisk, at gå på barsel under uddannelse? Til info har min kæreste fuldtidsarbejde - har det betydning?

Min kæreste er fuldstændig klar, og har været det i flere år. Egentlig vil jeg hellere vente til at jeg havde arbejdet et par år, men lige nu føles tiden rigtig. Jeg har lyst til at få børn.

Håber rigtig meget på hjælp, da det er et svært valg jeg står med. 

Tusind tak!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. august 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11

Du får kun barselsdagpenge svarende til den sats du normalt ville være berettiget til som arbejdsløs på alm dagpenge. - altså dimmitendssatsen når du er nyuddannet. Beløbet på dimmitendsatsen kan du Google dig frem til

jeg er på den høje sats af barselsdagpenge og det er udbetalt 12300kr i 4ugers perioder og 15000 i 5 ugers periode - hvilket er 3 eller 4gange om året. Det kan selfølgelig afvige lidt fra person til person, alt efter fradrag.  

hvis du går på barsel i løbet af uddannelsen vil du få din normale su-sats udbetalt og ikke andet - med mindre du har su-lån self. Efter barsel kan du heller ikke få tillæg, da din kæreste er alm lønmodtager det eneste du kan få af ekstra er mere i su-lån. Og så kan i måske få mere boligstøtte hvis i bor til leje, og lidt tilskud til institution  

Anmeld Citér

19. august 2015

Tiggi

Hvad der bedst kan betale sig afhænger  af hvordan i vil holde barsel.

På barselsdagpenge får de 14 uger lige efter fødslen og faren 14 dage. Derudover får i 32 uger som i kan dele. 

På su får du 12 ekstra  su-klip hvilket du kan vælge at få udbetalt som dobbelt klip og så kun have barsel i 6 måneder. 

Hvis du jo netop er på barselsseng kan din mand jo få barselsdagpenge i alle de 32 uger, og så kan i være mere hjemme hos den lille/ være hjemme lang tid sammen.

Jeg fødte vores datter i februar og havde så barsel til 1/6 på su. Så har min mand haft barsel siden mens jeg lige afslutter mit studie (skriver speciale  så er jo hjemme hos dem) og så når jeg afleverer mit speciale lige om lidt kan jeg fortsætte  på barselsdagpenge  (de af de 32 uger som min mand ikke har brugt) 

Så altså økonomisk vil i nok få flest penge hvis du bliver færdiguddannet og så tager barsel, men giver mere tid med den lille på su. 

Er noget af et regnestykke, men kan mixes og matches. (Hvis du er på su så mister  du jo de første 14 uger på barselsdagpenge, så hvad der kan betale sig afhænger af hvornår du så ville stoppe studiet.)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.