Hvad der bedst kan betale sig afhænger af hvordan i vil holde barsel.
På barselsdagpenge får de 14 uger lige efter fødslen og faren 14 dage. Derudover får i 32 uger som i kan dele.
På su får du 12 ekstra su-klip hvilket du kan vælge at få udbetalt som dobbelt klip og så kun have barsel i 6 måneder.
Hvis du jo netop er på barselsseng kan din mand jo få barselsdagpenge i alle de 32 uger, og så kan i være mere hjemme hos den lille/ være hjemme lang tid sammen.
Jeg fødte vores datter i februar og havde så barsel til 1/6 på su. Så har min mand haft barsel siden mens jeg lige afslutter mit studie (skriver speciale så er jo hjemme hos dem) og så når jeg afleverer mit speciale lige om lidt kan jeg fortsætte på barselsdagpenge (de af de 32 uger som min mand ikke har brugt)
Så altså økonomisk vil i nok få flest penge hvis du bliver færdiguddannet og så tager barsel, men giver mere tid med den lille på su.
Er noget af et regnestykke, men kan mixes og matches. (Hvis du er på su så mister du jo de første 14 uger på barselsdagpenge, så hvad der kan betale sig afhænger af hvornår du så ville stoppe studiet.)
Anmeld
Citér