Jeg pudser glorien:
- Vi køber næsten alt økologisk. Vist kun med undtagelse af remoulade (som min mand ikke kan undvære) og et restaurantbesøg i ny og næ.
- Jeg tager bussen eller toget på arbejde, selvom det koster mig 1/2 time dagligt. Jeg afleverer i bil og efterlader den på stationen - ellers kan jeg ikke få det til at hænge sammen.
- Sparer på strømmen: Alt i huset er LED-pærer, vi slukker lyset efter os og slukker al elektronik på kontakten om natten (inkl. WIFI)
- Køber grøn el: Det er en jungle, for noget af det har kun signalværdi - Vi har valgt et produkt, hvor vi giver et fast bidrag pr. KWh til opførelse af NY vedvarende energi.
- Slukker for vandet og lærer mine børn det samme - Samt at man godt kan tisse lige efter hinanden uden at skylle ud.
- Begrænser mængden af elektronik. Vi har ikke egne bærbare eller telefoner - kun det vi er tvunget til, fordi det stilles til rådighed på job.
- Lader elektronik blive så gammelt, at det går i stykker, før det udskiftes - Og i så fald til noget svanemærket (fx vores tv) eller endnu mere energibesparende.
- Har bevidst fravalgt rejsedestinationer, som kun kan nås med fly - Flytransport er meget mere miljøbelastende end biler, så vi har valgt primært at holde ferie i Danmark eller tage toget til europæisk storbyer, hvis den står på kæresteweekend.
- Tager korte bade og bader ikke hver dag.
- Vasker som udgangspunkt ved lave grader (20-30), fylder maskinen op og bruger næsten aldrig tørretumbleren.
- Bruger en begrænset mængde rengøringsmidler - Kun opvaskemiddel, universal,WC-rens og knofedt eddike. Alt er svanemærket (bortset fra knofedtet og eddiken).
- Har ikke meget tøj (Capsule wardrobe-fan). Køber gerne brugt til både mig selv og børnene og går ellers efter økologiske, helst GOTS-certificerede, tekstiler. Til de voksne er alternativet at vælge tidløst design i en god kvalitet, så det holder i årevis.
- Køber brugte møbler (eller tøj-løsningen: God kvalitet, som holder og som man ikke bliver træt af).
- Begrænser mængden af legetøj. Køber og ønsker aldrig billigt skrammel, men kvalitetsmærker (læs: Rigtig meget Lego), der holder næsten evigt og er så tilpas dyrt, at gaveglade bedsteforældre ikke drukner dem.
- Lader børnene arve efter hinanden. Min dreng kan godt køre på en lyserød cykel og gå i en lilla bluse
-
- Overvejer generelt alle nyanskaffelser meget grundigt
- Dyrker en stor del af vores bær og frugter i haven (har været heldige at der var frugttræer, og har så selv plantet en masse bærbuske).
- Der bliver naturligvis ikke brugt sprøjtegifte eller kunstgødning i haven. Jeg går også meget op i at så blomster, så bierne har noget at leve af.
- Bruger ikke skyllemiddel
Min dårlige samvittighed:
- Min mand kører i bil på arbejde. Jeg kan ikke tvinge ham til at tage toget, og han gør det ikke frivilligt - til gengæld tvinger jeg ham til at køre i den bil, der har lavest benzinforbrug, selvom det er en typisk "konebil".
- Vi venter barn nr. 3. Nok det mest miljøbelastende, jeg nogensinde kommer til at gøre.
- Er ikke vegetarer
- Er for dårlig til at glemme mad i køleskabet.
Der er sikkert meget mere af både godt og skidt, men det var hvad jeg lige kunne komme på - Efter at have tænkt en del over det