Hvad gør I for miljøet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

372 visninger
8 svar
11 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. august 2015

Molka

Jeg startede med at undre mig lidt over udviklingen i debatten i tråden om skyllemiddel, hvor nogle brugere lader til at mene, at man er dobbeltmoralsk etc., hvis man kalder skyllemiddel unødvendigt og miljøbelastende, men samtidig fx kører i bil eller ejer elektronikprodukter.

Jeg synes, det er en lidt mærkelig diskussion og på mange måder ærgerligt, hvis det skal ses som udtryk for, at mange mener det alligevel ikke kan betale sig at gøre noget som helst for miljøet, hvis man ejer en bil.

Faktum er, at hvert eneste menneske, der bliver født (særligt i vores del af verden) er en belastning for miljøet - Allerede fordi vi spiser mad, som koster ressourcer at producere, drikker vand og slår prutter. Dertil kommer så vores forbrug.

Det mest miljøvenlige man kunne gøre var faktisk at lade være med at få børn og så begå selvmord - Selvom vi selvfølgelig også forurener jorden, når kroppen nedbrydes eller luften OG jorden, hvis den brændes.

Jeg vil hellere se på de ting, man faktisk KAN gøre for at mindske den uundgåelige påvirkning. Hvis du nu absolut ikke kan undvære bilen på arbejde - Så køb en bil med lavt benzinforbrug og lad være med at smide affald i vejkanten, når du kører.

Osv.

Derfor håber jeg, at nogen har lyst til i denne tråd at dele de ting, I gør for at passe på miljøet - Måske er der inspiration at hente for andre til områder, hvor det er muligt at gøre en større indsats.

Man må også gerne skrive det punkter, hvor I har dårlig samvittighed - Måske er der tips til at gøre det bedre.

(Jeg skriver selv i et senere indlæg - Dette er blevet så langt, at det nok bliver uoverskuelig)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2015

Skouboe

Molka skriver:

Jeg startede med at undre mig lidt over udviklingen i debatten i tråden om skyllemiddel, hvor nogle brugere lader til at mene, at man er dobbeltmoralsk etc., hvis man kalder skyllemiddel unødvendigt og miljøbelastende, men samtidig fx kører i bil eller ejer elektronikprodukter.

Jeg synes, det er en lidt mærkelig diskussion og på mange måder ærgerligt, hvis det skal ses som udtryk for, at mange mener det alligevel ikke kan betale sig at gøre noget som helst for miljøet, hvis man ejer en bil.

Faktum er, at hvert eneste menneske, der bliver født (særligt i vores del af verden) er en belastning for miljøet - Allerede fordi vi spiser mad, som koster ressourcer at producere, drikker vand og slår prutter. Dertil kommer så vores forbrug.

Det mest miljøvenlige man kunne gøre var faktisk at lade være med at få børn og så begå selvmord - Selvom vi selvfølgelig også forurener jorden, når kroppen nedbrydes eller luften OG jorden, hvis den brændes.

Jeg vil hellere se på de ting, man faktisk KAN gøre for at mindske den uundgåelige påvirkning. Hvis du nu absolut ikke kan undvære bilen på arbejde - Så køb en bil med lavt benzinforbrug og lad være med at smide affald i vejkanten, når du kører.

Osv.

Derfor håber jeg, at nogen har lyst til i denne tråd at dele de ting, I gør for at passe på miljøet - Måske er der inspiration at hente for andre til områder, hvor det er muligt at gøre en større indsats.

Man må også gerne skrive det punkter, hvor I har dårlig samvittighed - Måske er der tips til at gøre det bedre.

(Jeg skriver selv i et senere indlæg - Dette er blevet så langt, at det nok bliver uoverskuelig)

.... !

Det bedste man kan gøre for miljøet er nok at undlade at stemme på DF.....!

Ellers gør jeg meget i de små ting, undlader gift i haven, bruger ikke skyllemiddel eller tørretumbler, smider ikke affald, køber en del økologisk, genbruger tøj, afleverer medicin på apoteket til destruktion, putter glas mv. i glascontainere.

Og så arbejder jeg med grøn energi.

Anmeld Citér

18. august 2015

Spirrevip

Vi har ikke bil (endnu), tørretumbler eller opvaskemaskine. Vi går også meget op i at undlade gift i haven, at smide batterier ud, smide medicin ned på apoteket igen, og andre små ting. Og ja vi bruger skyllemiddel 

Anmeld Citér

18. august 2015

Molka

Jeg pudser glorien:

- Vi køber næsten alt økologisk. Vist kun med undtagelse af remoulade (som min mand ikke kan undvære) og et restaurantbesøg i ny og næ.

- Jeg tager bussen eller toget på arbejde, selvom det koster mig 1/2 time dagligt. Jeg afleverer i bil og efterlader den på stationen - ellers kan jeg ikke få det til at hænge sammen.

- Sparer på strømmen: Alt i huset er LED-pærer, vi slukker lyset efter os og slukker al elektronik på kontakten om natten (inkl. WIFI)

- Køber grøn el: Det er en jungle, for noget af det har kun signalværdi - Vi har valgt et produkt, hvor vi giver et fast bidrag pr. KWh til opførelse af NY vedvarende energi.

- Slukker for vandet og lærer mine børn det samme - Samt at man godt kan tisse lige efter hinanden uden at skylle ud.

- Begrænser mængden af elektronik. Vi har ikke egne bærbare eller telefoner - kun det vi er tvunget til, fordi det stilles til rådighed på job.

- Lader elektronik blive så gammelt, at det går i stykker, før det udskiftes - Og i så fald til noget svanemærket (fx vores tv) eller endnu mere energibesparende.

- Har bevidst fravalgt rejsedestinationer, som kun kan nås med fly - Flytransport er meget mere miljøbelastende end biler, så vi har valgt primært at holde ferie i Danmark eller tage toget til europæisk storbyer, hvis den står på kæresteweekend.

- Tager korte bade og bader ikke hver dag.

- Vasker som udgangspunkt ved lave grader (20-30), fylder maskinen op og bruger næsten aldrig tørretumbleren.

- Bruger en begrænset mængde rengøringsmidler - Kun opvaskemiddel, universal,WC-rens og knofedt eddike. Alt er svanemærket (bortset fra knofedtet og eddiken).

- Har ikke meget tøj (Capsule wardrobe-fan). Køber gerne brugt til både mig selv og børnene og går ellers efter økologiske, helst GOTS-certificerede, tekstiler. Til de voksne er alternativet at vælge tidløst design i en god kvalitet, så det holder i årevis.

- Køber brugte møbler (eller tøj-løsningen: God kvalitet, som holder og som man ikke bliver træt af).

- Begrænser mængden af legetøj. Køber og ønsker aldrig billigt skrammel, men kvalitetsmærker (læs: Rigtig meget Lego), der holder næsten evigt og er så tilpas dyrt, at gaveglade bedsteforældre ikke drukner dem.

- Lader børnene arve efter hinanden. Min dreng kan godt køre på en lyserød cykel og gå i en lilla bluse
-

- Overvejer generelt alle nyanskaffelser meget grundigt

- Dyrker en stor del af vores bær og frugter i haven (har været heldige at der var frugttræer, og har så selv plantet en masse bærbuske).

- Der bliver naturligvis ikke brugt sprøjtegifte eller kunstgødning i haven. Jeg går også meget op i at så blomster, så bierne har noget at leve af.

- Bruger ikke skyllemiddel

Min dårlige samvittighed:
- Min mand kører i bil på arbejde. Jeg kan ikke tvinge ham til at tage toget, og han gør det ikke frivilligt - til gengæld tvinger jeg ham til at køre i den bil, der har lavest benzinforbrug, selvom det er en typisk "konebil".
- Vi venter barn nr. 3. Nok det mest miljøbelastende, jeg nogensinde kommer til at gøre.
- Er ikke vegetarer

- Er for dårlig til at glemme mad i køleskabet.

Der er sikkert meget mere af både godt og skidt, men det var hvad jeg lige kunne komme på - Efter at have tænkt en del over det

Anmeld Citér

18. august 2015

Molka

Skouboe skriver:

.... !

Det bedste man kan gøre for miljøet er nok at undlade at stemme på DF.....!

Ellers gør jeg meget i de små ting, undlader gift i haven, bruger ikke skyllemiddel eller tørretumbler, smider ikke affald, køber en del økologisk, genbruger tøj, afleverer medicin på apoteket til destruktion, putter glas mv. i glascontainere.

Og så arbejder jeg med grøn energi.

Eller de øvrige blå partier Jeg er selv egentlig ret liberal, men stemmer R (eller sidste gang Alternativet), fordi jeg ikke kan forlige mig med blå bloks miljøpolitik(ker).

Anmeld Citér

18. august 2015

Mettefpigen

Åhh gud... det tænker jeg slet ikk over... hmm... 

Køber sjældent tøj til mig selv (skifter først ud når det er så slidt at der går hul i det, flere steder), smider ikk skrald i naturen, cykler til næsten alt.. hmm... ved ikk mere...

Har ikk dårlig samvittighed over noget, da jeg køber det jeg har økonomi til og føler jeg gør det der er det bedste for min familie ☺

Anmeld Citér

18. august 2015

Hck

Profilbillede for Hck

Helt ærligt, så gør jeg ikke rigtig noget for miljøet , andet end jeg smider ikke affald i naturen og bruger ikke skyllemiddel ( endnu)

Anmeld Citér

18. august 2015

Minutes

Jeg synes ikke, at man er dobbeltmoralsk, hvis man ikke bruger skyllemiddel, men kører i bil. Men jeg synes, at den anden debat var temmelig unuanceret på den måde, at det blev kørt op til at være meget slemt at bruge skyllemiddel, og tonen var temmelig hård. Jeg tænker, at det kunne være godt at se hele debatten om, hvorvidt man gør det, der er bedst for miljøet / sundheden i et større perspektiv, frem for kun at diskutere skyllemiddel.

--> Så jeg synes, det her er et super indlæg 

Jeg gør følgende for at passe på miljøet:

- Køber 95 % af al mad økologisk, hvis ikke mere faktisk. Samtidig køber vi ikke så meget kød. 

- Jeg tænker over mit forbrug af rengøringsmidler, skønhedsprodukter mm. Prioriterer så vidt muligt miljøvenlige produkter og køber ikke mere end nødvendigt. 

- Cykler frem for at køre i bil - også selvom det er 25 km om dagen, og vi sagtens kunne købe bil i stedet. 

- Sparer på vand, varme og el

- Tørrer tøj på snor frem for at tørretumble

- Køber tøj i god kvalitet, som holder længere, og derved tror jeg også, at jeg forbruger mindre tøj

I forhold til den anden kategori, om "dårlig samvittighed" - jeg har altså ikke dårlig samvittighed! Hvis jeg havde det, ville jeg gøre noget ved det, jeg gider ikke have dårlig samvittighed over ting, jeg ikke kan gøre noget ved eller ting, hvor jeg har prioriteret noget andet over miljøet. 
Men områder, hvor jeg ikke handler til miljøets  bedste:

- Jeg bruger igen en anelse skyllemiddel engang imellem - fordi jeg godt kan lide det. 

- Jeg flyver en del. Delvist pga. arbejde, hvor dette ikke kan undgås, og her prioriterer jeg altså karriere højere. Og delvist på ferie, hvor jeg også prioriterer oplevelser og det at få udvidet min horisont højere. 

Og der er sikkert flere punkter til begge kategorier. Vi gør os jo rigtig mange valg hver dag, som påvirker miljøet i større eller mindre grad. 

Anmeld Citér

18. august 2015

serinasmor

Hmm ... Ikke meget ... Men nok alligevel en del når jeg tænker efter ... Det er dog mere pga omstændighederne end egentlige bevidste valg  

Vi har ikke bil - og tager derfor offentlige transportmidler til næsten alt - det hænder at vi får lift, bliver hentet eller låner/lejer en bil

Vi bor et sted hvor man sortere affald i emballage (glas, plast og metal i samme spand - bliver sorteret mere anden steds) , pap/papir og almindelig affald  .. Vi har kompost i haven så her kommer al rest grønt som ikke er tilberedt hen ... 

Haveaffald kommer ned i bunden af haven i en stor bunke -her formulder det og er paradis for biller kryb og måske et pindsvin eller 2  ( Men igen vi har ingen bil så alternativet ville være at køre det væk på cykel  + bunden af haven ligger så vi slet ikke kan se det fra hverken hus eller plæne  

Vi har ikke tørretumbler - og tørrer derfor tøj ude eller inde når vejret er dansk  ( Men ønsker os en tørretumbler til vinterbrug og håndklæder (ved hver 3. Vask i hvert fald))  

Vi bruger ikke skyllemiddel - men Jeg kan heller ikke klare lugten  

Vasker i parfumefri vaskepulver 

Arver gerne tøj og legetøj - og giver tøjet og legetøjet videre enten til bekendte, gode formål, videresalg (ikke ofte) eller genbrugsforretninger 

Køber ikke økologisk , men har plantet bærbuske i haven ... Havde forsøgt med ærter, gulerødder og kartofler i år men skal vist øve mig lidt 

Ønsker mig et æbletræ og et kirsebær eller blommetræet  

Herudover er vi velsignet med en velanrettet blomsterhave - her har været noget i blomstring konstant siden april bierne er glade 

Spiser kød hver dag - eller næsten - men har begrænset mængden af køddet i retterne ... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.