Eksperthjælp: Piger 7 og 9 år, hvalpedeller, . Går de væk ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.882 visninger
1 svar
0 synes godt om
15. august 2015

Lisbeth Jess

Hej
Jeg har to piger på 7 og 9. De er nogle høje børn, muskuløse af bygning og tunge vægtmæssigt, men uden at være "overvægtige".
Dog ser jeg på begge, at deres maver er meget runde og ryggen svajer meget.
Pigen på 7 år kan ind imellem have ondt i maven og om morgenen er maven normal af udseende, men i løbet af dagen bliver den større. Hun har en "hvalpedelle" og jeg spekulerer på, hvornår den går væk. Pigen på 9 har også rund mave og hun har også en "hvalpedelle", når hun sidder. Hun bruger str. 12 i tøj.
Går de hvalpedeller væk med alderen?
Kan pigen på syv hjælpes med mælkesyrekapsler eller kan man finde alternativ kost?
Kan det at styrke rygmuskulaturen hjælpe?
Vi spiser normal og varieret kost, men den indeholder jo en del brød i både madpakke og mellemmåltid, dog groft brød, aldrig hvidt. Vi spiser pasta x 1 ugtl. De er daglig fysisk aktive og trives og har normal aff.

Lisbeths svar

Hej !

Du er bekymret for om hvalpedellerne forsvinder. Det gør de.

Du har høje børn som er normalvægtige. Når pubertetsspurten sætter ind. omfordeles hele kroppens muskler.

Det er almindeligt, de yngre børn har lidt mave, uden de behøver at være tykke. det er mavemusklerne ,der endnu ikke er så effektive.

Du beskriver at den yngste klager over ondt i maven indimellem og den kan virke noget udspilet. God ide med nogle mælkesyrebakterier.

At have ondt i maven som barn kan godt handle om andet end maven. det er du sikkert opmærksom på. Kan der være noget der trykker hende?

Du beskriver de er svajryggede. At svaje i ryggen er en normal position i ryggens krumning. Det giver den  bedste støtte og belastning af de muskler som gør ryggen stærk.

Svajet kom da de som babyer begyndte at løfte hovedet, det gav halssøjlens krumning, senere overkroppen. det gav lændens krumning. det er helt normalt.

Når ryggen skal styrkes, er det mavens muskler der skal trænes. I kan lave nogle øvelser derhjemme  sammen. Gør det sjovt

Det er os voksne, der har lært at spænde i ballerne og trække maven ind. det er ikke den bedste position for en stærk ryg.

Jeg tænker, I skal være opmærksomme på om de sidder ved bord og på stole med den rette højde i klasserne. ?

Sundhedsplejersken  eller en ergo på skolen kan i bede om at måle om højden passer.

Skoletaskens vægt er vigtig, så ryggen ikke belastes mere end nødvendigt.

Det lyder som om I spiser en sund alsidig kost og de har sunde madpakker med. dog  meget brød.

Du kan blive inspireret af nogle madpakke bøger. Få skiftet lidt af brødet ud med f.eks middagsrester,  kartofler,ris, bønner og linser, og masser af grønt.

Jeg bruger Madpakkebogen når jeg smører madpakker og det er en succes.

Pigerne er aktive og trives og det er det bedste  for en mor.

Håber dette kan give lidt ro.

Varme hilsner og fortsat god trivsel med dem.

Lisbeth Jess 

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. august 2015

Abracadabra

Er der en mulighed for, at de rent faktisk vejer for meget? Overvægt hos en 7 årig er bmi over 18 og for en 9 årig bmi over 19.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.