Har en dreng på 5 år nu som er i børnehave og han er veltilpas med at gå i børnehaven og vi hygger hver eftermiddag med nogen små ting og lidt gøre mål hjemme, men alt noget han gerne vil hjælpe med (:
Men så snart vi når til sengetid, så bliver han sur og stiller sig på tværs og det kan tage imellem 1.5 time til 3 timer inden han sover..
Sådan har det stået på i ja ca 3 mdr nu og det er hårdt :/
Lisbeths svar
Hej !
Det er længe det har stået på, forstår godt hvis lunten er ved at være meget kort.
5 år er en alder, hvor der sker meget. han er nu blandt de ældste i børnehaven, og hans egne meninger begynder at fylde mere end før.
Er der sket ændringer hjemme. ?
Når han er træt og har haft en tryg tid med sine forældre, er det tiden hvor evt gemte problemer kan vise sig.
Det kan have været en dum dag. bedste vennen har måske leget med en anden. der har været vikar. de har måske fået bremset en super leg. Maden har været kedelig. ja alt er muligt.
Han ved måske ikke engang selv, hvad det er, der gør ham sur og på tværs. Et er sikkert, frustrationer og vrede kan let og trygt gå ud over forældrene.
Jeg vil foreslå at få en snak med børnehaven, høre om hans trivsel, hvem han leger med, er der en bedste ven.? ryger han i konflikter eller trækker han sig. kan han sige stop til de andre, bede om at være med i en leg. Bliver han drillet ?
Når det har givet lidt klarhed, kan informationerne bruges til at spørge ind til hans dag, når i hygger om eftermiddagen.
F.eks. Jeg så du legede med.navn, det så skægt ud. det giver ham mulighed for at fortælle. Nåh, hmm, og lidt flere små spørgsmål. Din interesse viser ham, det er nu, jeg kan enten kan brokke eller fortælle de sjove ting.
Han skal guides til at fortælle , hvad han har brugt sin dag på.
Ingen pres men muligheden.
Ved aftensmaden klan I lave en runde , hvor i alle på skift fortæller om jeres dag.
Ved sengetid. kan det være han under læsning skal have en banan og eller en bolle. så det ikke er lavt blodsukker der giver surheden. og han er godt mæt til natten.
Find ud af om der skal ændres på hans putterutiner. børn er glade for enten massage eller nussen fødder. Det giver ro.
Hvis og når han bliver sur, lad være at indgå verbalt i hans surhed.. bevar roen. sig . Ja du er sur og det er ok, alligevel skal du i seng og sove trygt og godt til i morgen. Vi er her, vi elsker dig og passer på dig, eller hvad I nu fortæller ham.
Det vigtige er at rumme hans surhed og hans på tværs, bevar det kærlige rolige udtryk, så han ser han stadig er elsket og rummet. Det giver tryghed. De kan holde mig ud også når jeger sur.
Håber dette kan inspirere til en bedre aftenputning.
held og lykke med projektet. Gode aftner
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk