Eksperthjælp: Vågner stadig op efter ammestop om natten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

973 visninger
0 svar
0 synes godt om
12. august 2015

Catrine Hansen

Hej Catrine.

Jeg ammer min datter, som nu er blevet 9 mdr. Hun har altid været meget glad for amning, og det har faktisk kørt fint fra start - uden sår og revner, med god vægtøgning og kontakt.
Hun er så glad for sin amning at hverken sut eller flaske kan bruges som erstatninger:-)

Derudover nægter hun mos og grød, med mindre hun selv får lov at styre skeen, så hun har siden 6 mdr primært fulgt blw, dog nu suppleret med grød på ske om formiddagen (hun accepterer at få det af far, når mor ikke er hjemme pga arbejde). Hun får typisk 5-6 mindre måltider dagligt udover amningen.

Jeg ammer hende typisk inden jeg kører på arbejde ca.7.00, efter arbejde ca kl.16.00, omkring aftensmadstid, til putning kl.19.30/20.00 og igen når jeg går i seng kl.22.00 (hun vågner selv og beder om det.)
I en længere periode har jeg så ammet et utal af gange i nattens løb, men det var ikke holdbart når jeg også skulle på arbejde trods liggende amning og samsovning.

Jeg har derfor i 5 nætter nu nægtet hende bryst mellem kl.24.00 og 5 næste morgen. Hun accepterer det, men vågner stadig lige så ofte som før ca 1 gange i timen, og kan kun beroliges ved at tage hende op og rokke i søvn. I nat vågnede hun hver gang jeg lagde hende fra mig, så hun endte i vores seng, hvor hun sov i ske med sin far.
Far har generelt overtaget nogle af nætterne da han har barsel, men jeg så så gerne at hun tog nogle lidt længere stræk, så vi ikke skal skiftes til at være zombier i dagtimerne.

Jeg er glad for at amme, så jeg vil gerne fastholde dette, men jo også gerne hjælpe min datter til at sove længere stræk om natten. Det har været sådan her i 4 mdr nu, så vi er ved at være lidt tyndslidte.

Jeg har vist ikke et reelt amme- spørgsmål, men har måske bare brug for at høre dine tanker om ovenstående. Er der noget jeg kan justere på ifht amningen, er det en fase, har du tips eller tricks nattesøvn for en ammetøs uden sut?

Catrines svar

Tak for dit spørgsmål.

Jeg synes faktisk det lyder rigtig fint og fornuftigt, på den måde amningen kører på nu. Dog ville jeg nok droppe amningen omkring aftensmadtid, så hun i stedet spiser noget mere mad og drikker vand fra kop. Hun får nok mælk fra dig når hun ammes relativt hyppigt. Hun kan derfor nøjes med vand i kop ved siden af.

Det er da godt at I forsøger med BLW. Jeg ville nok også have nævnt det, hvis I ikke allerede kendte til det.

Mht nætterne, så er der bare nogle babyer/småbørn der nægter sut, og som derfor også bruger brystet som trøst om natten. At hun stadig vågner op skyldes nok at der ikke er gået så lang tid med amme-fri nætter. Hav tålmodighed, og læg hende da gerne i jeres seng, hvis hun sover bedre. På den måde får I alle sammen mere søvn.

Mange hilsner Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.