Hej Linda og alle jer andre 
Jeg har termin om 18 dage og vi glæder os så ubeskriveligt meget til vores nye tilværelse som lille familie 
I ventetiden har jeg bare et spørgsmål som jeg brænder inde med og kan ikke finde en løsning, så jeg håber virkelig nogle har prøvet noget lignede eller et godt råd.
Jul jul jul..
Har et spørgsmål, og en problem stilling som jeg ikke helt ved hvad jeg skal gøre med!!??!!
Min mand og jeg kommer begge fra familier som er skilt og så har vi en lillebror hver.
Mig og min lillebror har altid skiftet mellem vores forældre, og sidste år holdte jeg jul hos min faster med min far og lillebror. Kl 22 tog jeg så hen til min svigerfar. De holder en lidt anden slags jul end jeg er vant til, det ender i druk til den lyse morgen.
Vi viste ikke jeg var gravid der, det fandt vi først ud af dagen for nytårs aften, men allerede der aftalte vi at vi ikke ville undvære hinanden næste år jule aften.
Min mor er gift igen og han har været i mit liv de sidste 11 år.
Min far skiftet kærester, og er nu sammen med en kvinde med to voksne piger (med mand og børn), vi har prøvet og lege kerne familie men det går slet ikke.
Min mands mor er alene med alle hendes katte 
og min svigerfar er sammen med sin kæreste for 10 år.
Alle har rytmer, og alle har fået led udenpå.
Jeg kan personligt slet ikke forstille mig en jul uden mine forældre og har altid været svært for mig og undvære en af dem. Der ligger så mange følelser for mig i denne her problem stilling.
Vores familier er som nat og dag. De er så forskellige, og stue er meget delt op når vi har holdt en sammenkomst. Interessen for at lære hinanden at kende har aldrig vist sig, de har enormt mange meninger om hinanden.
Hvordan gør man? syns aldrig jeg kan spejle mig i andres måde at gøre tingene på, fordi at nogle har familie de ikke snakker med og osv osv.. Men mig og min mand har begge et enormt kærligheds bånd til vores forældre.
Håber virkelig at i kan hjælpe mig!!!
Kh, kommende mor 
Lindas svar
Kære kommende mor.
Ja julen kan virkelig få folk op af stolene. Som du skriver er der ofte ufatteligt mange følelser på spil på sådanne højtider, og når man bliver mor for første gang ønsker man kun at give alle de gode ting videre til ens eget barn.
Jeg vil gerne henvise til linksene på denne side, der kan give mere inspiration til jul i skilsmissefamilier.
Familier ændrer sig, familier udvikler sig. Du kan ikke fastholde storfamilien resten af dit liv, hvor gerne du end ville. Noget af det selv at få børn og selv stifte familie handler om at man skaber noget nyt, der skal kunne fungere på sine egne præmisser. Det betyder i praksis, at man må nulstille sine ønsker, drømme, forventninger og se på, hvad der passer under de nuværende forhold.
En fest for mange familiemedlemmer, specielt med druk, familieintriger eller manglende interesse for hinanden er ikke hyggeligt. Det er vigtigt at du og din mand aftaler dette sammen og lytter respektfuldt til hinandens tanker om julen: Hvad er vigtigt for mig, hvad er vigtigt for dig. Hvad ønsker jeg at undgå og hvad vil du undgå i julen?
Jeg har samlet nogle pejlepunkter der kan guide dig:
- Du og din mand skal sammen finde de elementer af julen, der er HYGGELIGE. Det betyder, at I ikke må kopiere blindt, eller forsøge at genskabe noget, som er uigenkaldeligt. I skal skabe jeres egen hyggelige rolige jul. Og her kommer andet pejlepunkt:
- Hygge kan ikke eksistere uden ro. En jul med børn skal være rolig! Børn skal ikke ræse rundt til alle i familien eller stresses af for mange kendte eller ukendte ansigter flere dage i streg. Ellers bliver de urolige, ængstelige og kan ikke sove, spise eller nyde livet, som de har krav på. Derfor er andet pejlepunkt, at du og din mand skal skabe rolige gode rammer for jeres lille barn.
- Tredje pejlepunkt er, at I er en ny familie nu. Nye familiemedlemmer kræver at rammerne nytænkes og familiemedlemmernes interne ”vigtighed” omprioriteres. Bedsteforældre har ikke krav på at se alle deres børn og børnebørn juleaften… Og det bliver helt umuligt, hvis de er skilte. De vigtigste personer i dit liv lige nu (eller til jul) bliver dig, din mand og jeres søn – punktum. Det betyder også at dit eget ønske om at holde sammen på familien og ses juleaften, må vige, hvis jeres søn og din mand skal kunne hygge sig sammen.
Det er muligt, at din søn bliver en nem lille sovetryne, der bare kan følge med denne første jul sammen, så det endnu ikke er allermest presserende at ændre alle rutinerne. MEN, det er langt lettere at lave forandringerne nu, så snart han er kommet til verden, end at ændre på hvem I ser juleaften på hans 2. jul, hvor folk i familien allerede har gjort sig en forestilling om ”hvordan I gør” juleaften.
Så – i praksis foreslår jeg, at I samler alle dem, der har lyst fra storfamilien (evt. på en neutral grund fx en restaurant) en anden dag i julen fx 3. juledag og ellers holde juleaften med så lille en flok som muligt. Hvis nogen føler sig sorteret fra, så henvis til, at I nu er en ny familie og at I måske kan ses næste jul. Alle ønsker kan tydeligvis ikke imødekommes, men det kan godt blive en god jul alligevel! Sørg dog for at melde klart ud til alle, så der ingen tvivl er om hvad I står fast på.
Så for at sige det helt kort:
Juleaften er IKKE en mulighed for at forny forbindelsen til familiemedlemmer, der har spredt sig i alle retninger og forsøge at skabe en fortrolighed, der måske ikke længere er mulig.
Juleaften er hyggens, roens og de nærmestes fest. Jeg ønsker jer alt det bedste.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk