Hej Lisbeth.
Jeg skriver til dig fordi jeg er i tvivl om hvorvidt min datter spiser for meget.
Hun har altid haft en god appetit. Bl.a. fik hun vælling allerede som 3½ mdr efter aftale med sundhedsplejersken da hun ikke blev mæt nok af mme.
Jeg føler hun er som et bundløst hul uden stop knap.
Når vi er på tur bruger jeg ofte de "punge" med grød semper laver da det er nemt og overskueligt på farten. Der er 190 g i sådan en, og hun spiser snildt sådan 2 til et måltid. Og så bliver hun fuldstændig hysterisk når der ikke mere. Ligegyldigt hvor meget hun har fået. Også når hun selv siger stop (det sker sjældent) bryder hun fuldstændig sammen når jeg pakker maden væk.
Og hun kan slet ikke tåle at jeg spiser noget uden at hun får. Selvom hun lige har spist en stor portion mad, så skriger hun og græder indtil hun får noget af min, hvis jeg ikke er færdig med at spise før hende.
Til frokost spiser hun gerne 1½-2 hele skiver rygbrød med pålæg og lidt gnavegrønt så som agurk eller let dampet gullerød. Og til morgenmad får hun en stor portion havregrød, lavet på 1½-2 dl gryn. Og så får hun mellemmåltider derimellem.
Hun er en aktiv pige med krudt i numsen og knap et stille øjeblik hele dagen bortset fra når hun sover. Lige nu er hun også godt i gang med at øve sig i at gå uden støtte, og tager flere og flere skridt selv for hver dag der går.
Hun er heller ikke en lille pige med sine 10 kg og 76 cm til 1-års undersøgelsen.
Det blev lidt rodet så for at få det på det rene, så går min tvivl på om jeg overfodre hende, når jeg giver efter for hendes skrigeri og giver hende mere mad.
Eller om jeg skal sætte en grænse og så lade hende skrige og blive hysterisk når hun har spist op?
- Det kan af og til lykkes at aflede hendes opmærksomhed med lidt legetøj, men langt de fleste gange bliver hun bare mere hysterisk og skubber legetøjet væk.
Lisbeths svar
Hej !
Der er ingen tvivl om du har en datter, der er meget sulten. Hun skriger når maden ophører og det gør hun, fordi hun ikke mærker hun er mæt
Når jeg ser på hendes vægt og længde, så mener jeg uden jeg kender hendes fødselsvægt at den er ok for hendes alder.
Du beskriver hende som aktiv og det er jo fint.
Der er ting jeg beder dig om at observere omkring hende.
Hvor meget sover hun? Bliver hun hurtigt træt ,selvom hun lige har sovet? Når du løfter hende op medvirker hun aktivt med sine ben og arme. Eller virker hun bare meget tung.?
Hun skal jo have den mad, der er nødvendig så hun oplever sig mæt. Det er uholdbart , hun skriger når maden ophører.
Jeg mener du skal drøfte det med din læge.Fortælle om dine observationer . Bede om hjælp via en børnediætist, som kan hjælpe med at sammensætte en god lødig mættende kost til hende.
Indtil da, kan du ændre nogle ting i kosten.
Morgengrøden kan ændres til en mere mættende, se i Irma og Helsekosten. Semper grøden mætter ikke nok. så hellere rugbrød med kødpålæg. Hjælp hende lidt når i spiser. bliv færdige sammen med hende.
Det er svært som mor, når barnet skriger efter mere mad, og du mener hun har fået nok.
Først når du har talt med lægen og en diætist, mener jeg du skal holde hende på den aftalte mad.
Skriv gerne igen, hvis der er noget du vil have uddybet.
Held og lykke med hende.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk