JC2014 skriver:
Må jeg spørge hvor lange cyklusser du har haft, og om de har været uregelmæssige? Jeg døjer personligt selv med lange, uregelmæssige cyklusser, og frygter lidt PCO fordi at man hører om så mange der har det... Dog har jeg læst om det rundt omkring, og jeg har umiddelbart ikke andre symptomer overhovedet (ud fra hvad jeg selv kan se). Var det din egen læge der diagnosticerede dig eller hvordan?
Selvfølgelig må du det - og det er slet heller ikke nemt at finde rundt i, særligt når det er nyt. PCO er ikke en særlig entydig diagnose - men stilles derimod når en kvinde opfylder x-antal kriterier.
I mit tilfælde er det et højt AMH-niveau (hvilket faktisk kan være en fordel for fertiliteten), et let forhøjet niveau af mandligt kønshormon (lækkert!) og så den uregelmæssige cyklus med cyster på æggestokkene.
Min cyklus var meget lang efter p-pillestop. Dette fik mig til lægen i første omgang (55-65 dage). Sidenhen har jeg været i et væld af forskellige behandlinger, men vil tro at den ellers er nogenlunde stabil omkring 35-40 dage nu. Jeg har ikke foretaget mig noget ud over den lægelige behandling.
Min læge stillede selv diagnosen i tidernes morgen, baseret på scanninger og blodprøver. Dog kræver det en læge med forstand herpå, da det er min oplevelse at PCO desværre ofte bliver lidt en "skraldespandsdiagnose", når man ikke ved hvad der ellers er galt. Bed evt. om en henvisning til en gynækolog som kan udrede dig, hvis egen læge er i tvivl.
Endelig vil jeg sige, at PCO ikke behøver at være verdens undergang. Mine problemer med fertilitet skyldes formentlig slet ikke PCO'en - og med 4 graviditeter bag mig er der med andre ord gode muligheder 
Skriv endelig igen, hvis der er noget jeg kan hjælpe med.
Anmeld
Citér