bor hos søster og børnepenge?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.538 visninger
10 svar
1 synes godt om
27. juli 2015

Anonym trådstarter

Vi snakker om, at min søster på 16 skal flytte hjem til os. 

Det er aftalt med vores mor, men vi snakker lidt omkring børnepenge. 

Er det muligt at få dem udbetalt til mig, når hun skal bo her? Altså sammen med dem, som jeg får fra mit eget barn? 

Eller skal det klares indbyrdes? 

Nogen erfaringer eller ting der skal huskes? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juli 2015

Klumpe-dumpe

Anonym skriver:

Er det muligt at få dem udbetalt til mig, når hun skal bo her? Altså sammen med dem, som jeg får fra mit eget barn? 

Se her fra borger.dk 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

27. juli 2015

Patriark

Anonym skriver:

Med samtykke fra forældermyndisindehaver kan pengene udbetales til den unge eller jer.

Anmeld Citér

27. juli 2015

Carina:-)

Du skal huske at kontakte kommune Efter 3 mdr skal I godkendes som privat plejefam .Det er ikke lovligt at man bare laver en aftale heller ikke selv om hun er 16 år og er medbestemmende .

Når man er godkendt så kan man modtage børnepengene fordi man ikke får noget ellers fra kommunen.

Der skal du sende en mail med skanning af de relevante papirer -Som er de papirer du modtager fra kommunen som beviser at du nu har "retten" til barnet og at kommunen  har godkendt jer og hjemmet. 

Din mor skal også underskrive en fuldmagt som giver dig ret til at handle og varetage din søsters behov og den kontakt der feks vil være med det offentlige. Men det kan kommunen hjælpe dig med-

Det er lidt omstændigt .Men de er søde og rare ved familieplejen og meget hjælpsomme . 

Jeg var det igennem for 2 år siden så spørg bare så skal jeg forsøge at svare :) 

Anmeld Citér

28. juli 2015

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Du skal huske at kontakte kommune Efter 3 mdr skal I godkendes som privat plejefam .Det er ikke lovligt at man bare laver en aftale heller ikke selv om hun er 16 år og er medbestemmende .

Når man er godkendt så kan man modtage børnepengene fordi man ikke får noget ellers fra kommunen.

Der skal du sende en mail med skanning af de relevante papirer -Som er de papirer du modtager fra kommunen som beviser at du nu har "retten" til barnet og at kommunen  har godkendt jer og hjemmet. 

Din mor skal også underskrive en fuldmagt som giver dig ret til at handle og varetage din søsters behov og den kontakt der feks vil være med det offentlige. Men det kan kommunen hjælpe dig med-

Det er lidt omstændigt .Men de er søde og rare ved familieplejen og meget hjælpsomme . 

Jeg var det igennem for 2 år siden så spørg bare så skal jeg forsøge at svare :) 

Skal man godkendes som familiepleje, for at min søster må flytte herned? 

Det er jo ikke fordi hun skal i pleje, men for at hun kan komme væk fra den by hun bor i, og de mennesker der er der. 

Anmeld Citér

28. juli 2015

Olaf

Da min lillesøster flyttede hjem til mig, overførte min mor bare pengene over til mig  

Anmeld Citér

28. juli 2015

Skal man godkendes som familiepleje, for at min søster må flytte herned? 

Det er jo ikke fordi hun skal i pleje, men for at hun kan komme væk fra den by hun bor i, og de mennesker der er der. 

Over 3 mdr skal kommunen godkende jer og hjemmet også selv om det er familie. 

Snakkede med famileafd på kommunen da det var aktuelt her og så længe barnet/ den unge er umyndig skal det offentlige ind over når vi snakker om at skifte bopæl i mere end 3 mdr. 

Der er så mulighed for at kommunen vil lempe reglerne fordi hun er 16 år -Men snak med dem så har i jeres på det rene. Og slipper for prob. 

De er søde og rare og vil en det bedste .Og de kan jo kun se en fordel I at din søster kommer et sted hen hvor hun trives :)

Anmeld Citér

28. juli 2015

Fremad

Du kan søge om netværk anbringelse ved dig...meget nemmere og mere fornuftigt end plejefamilie....;-) 

Anmeld Citér

28. juli 2015

sscm skriver:

Du kan søge om netværk anbringelse ved dig...meget nemmere og mere fornuftigt end plejefamilie....;-) 

Ved netværksanbringelse kigger man mere firkantet på tingene - Ved privat pleje er reglerene løsere.

Vi havde ikke fået vores barnebarn i pleje hvis det havde været netværkspleje fordi vi havde små børn under 3 år.Men ved privat pleje er reglerne løsere og dermed fik vi lov,

Det er et "tungt" system og det handler også om kr og øre og hårdt sagt så vil kommunen altid forsøge at finde den billigeste løsning. 

Og det er privat pleje hvor man ikke får noget økonomisk fra kommunen. :) 

Anmeld Citér

28. juli 2015

Fremad

Carina:-) skriver:

Ved netværksanbringelse kigger man mere firkantet på tingene - Ved privat pleje er reglerene løsere.

Vi havde ikke fået vores barnebarn i pleje hvis det havde været netværkspleje fordi vi havde små børn under 3 år.Men ved privat pleje er reglerne løsere og dermed fik vi lov,

Det er et "tungt" system og det handler også om kr og øre og hårdt sagt så vil kommunen altid forsøge at finde den billigeste løsning. 

Og det er privat pleje hvor man ikke får noget økonomisk fra kommunen. :) 

Jeg tror det kommer meget an på kommunens tolkning af div regler....og økonomi i det...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.