Hej Lisbeth. Jeg har lige et par spørgsmål jeg håber du kan hjælpe med.
Min søn er 14 1/2 md, og har kun sovet til middag siden han var 12 mdr, hvilket har fungeret upåklageligt. Nu er han dog igen begyndt at blive meget træt når klokken nærmer sig 10. De første dage puttede jeg ham så der, og tænkte han så måtte sove en kort formiddagslur og så en igen senere på dagen, men det fungerede slet ikke. Hvis han får lov at sove til formiddag, uanset om det er en powernap eller en ordentlig lur, får jeg ham IKKE til at sove igen senere på dagen, hvilket resulterer i at han er natklar ved 17-18 tiden, og så er klar til morgen kl. 4. Dette synes jeg IKKE er hensigtsmæssigt, derfor har jeg den sidste uge holdt fast i at han først skulle sove til middag kl 12 som han plejer. Han har et punkt der kl 10, han lige skal over. Hvis vi laver noget spændende som at være i legeland osv mærker vi det ikke, men hvis vi bare hygger herhjemme er det meget hyggeligt. Når han så har fået lidt at spise ved 11 tiden kvikker han op igen og så er han klar til leg indtil han skal sove til middag.
Jeg føler mig bare lidt "ond" når jeg ikke lader ham sove når han bliver træt der om fomiddagen, men samtidig giver det bare rigtig meget rod i has rytme og endnu flere trætte timer end ellers. Hvorfor mon han pludselig bliver træt der igen når han ellers ikke kunne sove om formiddagen længere? Og er det forkert af mig at trække hans lur til kl 12 alligvel? Synes det går udmærket hvis jeg sørger for at holde ham beskæftiget.
Mit 2. spørgsmål handler om balance. Han har gået i knap 3 måneder, og har altid været hurtig motorisk. Dog er hans balance meget dårlig. Han falder ofte, nogengange mister han balancen, så han "skifter kurs", og går dermed ind i væggen og slår sig fordi han ikke kan komme på "ret kurs" igen. Han slår det lille hoved mange gange om dagen. Han kan også miste balancen når han sidder på gulvet og leger, og han har jo siddet selv længe -- siden han var 5 mdr. Hans ører skulle være fine, så hvad kan være årsagen til hans dårlige balance?
Mit 3 og sidste spørgsmål handler om putning.
Både til middag og aften er han en drøm at putte hvis far gør det, men når jeg gør det nægter han. Vi skiftes til at gøre det, og gør det begge på præcis samme måde, men alligevel lægger han sig med det samme til at sove når det er far, og når det er mig tager det gerne en times tid hvor han skiftevis snakker, griner, rejser sig op, græder osv. Jeg tager ham ikke op når jeg først har puttet ham, snakker ikke med ham, andet end når jeg siger godnat, og er generelt kedelig, så kan ikke forstå det. I en lang periode puttede far hver dag, og først den sidste måned er vi begyndt at skiftes til det. Kan det være derfor?
På forhånd mange gange tak for hjælpen.
Lisbeths svar
Hej !
Det der med middagslur kontra formiddagslur er en stor balance.
Du gør det rigtige , forsøger at holdefast i hans nu normale plan. han skal jo ikke natputtes kl 18 og stå op kl 04 .Det er uholdbart både for ham og for jer.
Du har fundet midlet og kan holde ham i gang trods en træthedsperiode ved 10 tiden.
M.h.t hans balance, så er der mange børn der trods de har gået nogle måneder falder og slår deres hoved.
Det er en stor omvæltning at skulle holde sig oprejst. Hovedet er stort og tungt. Der er endnu ikke megen koordinering i armene som hjælpemiddel til at holde balancen.
Han forudser heller ikke forhindringer. det er hans hjerne slet ikke moden til.
Hvis I kan motivere til at skubbe en gå vogn, dukkevogn eller andet, vil det hjælpe ham motorisk. og han har noget at holde fast i. Han vil synes det er sjovt at putte noget i vognen og tage det ud igen. det lærer han sig ved at holde fast med den ene hånd.
De små motorcykler kan han sikkert køre på. her bruger han sine ben og holder fast med armene. det vil give ham noget styrke og balance.
Hans balance bliver bedre og bedre, bare vent til han når to års alderen, indtil da hav tålmodighed med ham og hans falden.
Når I læser med ham ser han vel med fornøjelse på de ting der er i bøgerne ?Blot for sikre mig han ser normalt.
M.H.T hans putning.
Jeg tror du skal finde din måde at putte ham på. du er hans mor og selvom I gør det samme . bliver det aldrig ens. Find ud af hvad du og han kan lide. Syng med ham, vug ham i sengen , hold ham i hånden. Læg en tung kærlig hånd på hans bryst og bliv der indtil han sover trygt. han må gerne brokke, men ikke græde utrøsteligt. Snak blidt og kærligt med ham. alt er godt, mor er her og du skal sove trygt og godt. Gentag messende indtil du kan se han virkelig slapper af og lægger an til søvn.
Det er ikke noget der virker fra dag 1, så hav tålmodighed, ro og kærlighed og vis ham at sådan putter hans mor.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk