Jerntilskud!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.029 visninger
10 svar
1 synes godt om
24. juli 2015

Anonym trådstarter

Hej alle,

Jeg har lige et lille spørgsmål. Jeg for nyligt startet på jerntilskud (er 10+3), og er så kommet lidt i tvivl.. Mine jerntabletter indeholder 27 mg pr. pille, og eftersom sundhedstyrelsen anbefaler 40-50 mg om dagen, er jeg i tvivl om jeg sagtens kan spise to af mine tabletter, eller om jeg skal ud og have fat i nogle nye?

Håber det giver mening

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juli 2015

Ayasmor

Du kan sagtens tage to

Anmeld Citér

24. juli 2015

A. Nonymsen

Anonym skriver:

Hej alle,

Jeg har lige et lille spørgsmål. Jeg for nyligt startet på jerntilskud (er 10+3), og er så kommet lidt i tvivl.. Mine jerntabletter indeholder 27 mg pr. pille, og eftersom sundhedstyrelsen anbefaler 40-50 mg om dagen, er jeg i tvivl om jeg sagtens kan spise to af mine tabletter, eller om jeg skal ud og have fat i nogle nye?

Håber det giver mening

Nu er jeg ikke 100% inde i "reglerne" men anbefaler de ikke 40-50mg på hele dagen? Altså ikke kun fra tilskud? 

Tænker at du nok også indtager noget jern i din kost og derfor med dit kosttilskud kommer op på de 40-50?

Anmeld Citér

24. juli 2015

alenemor42

Der sker intet ved at indtage mere, man udskiller det igennem afføringen

Jeg tager i perioder 3×100mg dagligt pga blodmangel... så du kan roligt tage 2 om dagen

Hellere for meget end for lidt

Anmeld Citér

24. juli 2015

moaren

Anonym skriver:

Hej alle,

Håber det giver mening

Hejsa  Hvis det er en "ren" jerntablet, så snupper du bare 2, men er det en multivitamin, så bør du nok finde en anden jerntablet. 

Anmeld Citér

24. juli 2015

ErDetSnartNU

alenemor42 skriver:

Der sker intet ved at indtage mere, man udskiller det igennem afføringen

Jeg tager i perioder 3×100mg dagligt pga blodmangel... så du kan roligt tage 2 om dagen

Hellere for meget end for lidt

Aarh - har du kilder på det? Hvis man googler "jernforgiftning" og lignende så kommer der en del frem. Jeg ved ikke hvor meget der skal til men min læge snakkede allerede om det da jeg havde normal blodprocent men i den lave ende. Det er først nu hvor min blodprocent er faldet til 6.4 at jeg må tage dobbelt dosis af mine 50 mg jerntabletter. I Norge tager de slet ikke jern under graviditeten da der er et eller andet med de små blodårer omkring hjertet - det er i hvert fald hvad min svigerinde fik at vide da hun var gravid for 5 år siden.

Jeg ved ikke helt hvor meget der skal til udover det man optager gennem kosten men jeg ville aldrig anbefale nogle at tage mere en anbefalet dagstilskud uden at have talt med en læge først - og da specielt ikke når man er gravid. 

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/akutte-sygdomme/sygdomme/forgiftninger/jernforgiftning/

Anmeld Citér

24. juli 2015

ErDetSnartNU

A. Nonymsen skriver:

Nu er jeg ikke 100% inde i "reglerne" men anbefaler de ikke 40-50mg på hele dagen? Altså ikke kun fra tilskud? 

Tænker at du nok også indtager noget jern i din kost og derfor med dit kosttilskud kommer op på de 40-50?

I de gravid-jern tabletter jeg har kunnet finde (frem fra apoteket der er til gravide) er der enten 40 eller 50 mg i. Husk at tage dem mellem måltider da jern optages dårligt sammen med fx mælk og visse andre ting

Anmeld Citér

24. juli 2015

alenemor42

ErDetSnartNU skriver:

Aarh - har du kilder på det? Hvis man googler "jernforgiftning" og lignende så kommer der en del frem. Jeg ved ikke hvor meget der skal til men min læge snakkede allerede om det da jeg havde normal blodprocent men i den lave ende. Det er først nu hvor min blodprocent er faldet til 6.4 at jeg må tage dobbelt dosis af mine 50 mg jerntabletter. I Norge tager de slet ikke jern under graviditeten da der er et eller andet med de små blodårer omkring hjertet - det er i hvert fald hvad min svigerinde fik at vide da hun var gravid for 5 år siden.

Jeg ved ikke helt hvor meget der skal til udover det man optager gennem kosten men jeg ville aldrig anbefale nogle at tage mere en anbefalet dagstilskud uden at have talt med en læge først - og da specielt ikke når man er gravid. 

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/akutte-sygdomme/sygdomme/forgiftninger/jernforgiftning/

Altså hun ville jo bare tage dobbelt dosis af dem hun tager nu som er 27mg. .. det vil give 54 mg, det sker der ikke noget ved heller ikke selvom hun får noget gennem kosten.

Har jeg kilder på hvad?

Afføringen bliver sort, det er jern der udskilles. Når min blod procent er lav og jeg tager høj dosis går der mere end en uge før min aff. Bliver sort fordi jeg optager det hele

Anmeld Citér

24. juli 2015

Olaf

Hvad har din læge sagt ?

min læge sagde at man ikke måtte begynde på jernpiller før ens blodprøve på hvor meget man selv har i jerndepoterne var kommet tilbage, jeg havde så meget jern i depoterne at jeg slet ikke skal tage de piller, og jeg har fået den blodprøve taget hver gang jeg har været ved graviditets besøg ved lægen i denne graviditet  

Anmeld Citér

24. juli 2015

ErDetSnartNU

alenemor42 skriver:

Altså hun ville jo bare tage dobbelt dosis af dem hun tager nu som er 27mg. .. det vil give 54 mg, det sker der ikke noget ved heller ikke selvom hun får noget gennem kosten.

Har jeg kilder på hvad?

Afføringen bliver sort, det er jern der udskilles. Når min blod procent er lav og jeg tager høj dosis går der mere end en uge før min aff. Bliver sort fordi jeg optager det hele

Måske misforstod jeg dig så Det var mest din "hellere for meget end for lidt" sammen med at du selv tager rigtig meget som jeg synes er lidt "farligt" at sige på en debatside hvor folk ikke altid virker lige kildekritiske. Jeg synes i hvert fald at man skal passe på med at tage mere end angivet på pakken når man er gravid - specielt når man kan få forgiftninger af det. 

Men jeg ved godt at du mente det godt og det er hellere ikke det du skriver med "du kan sagtens tage 2 piller" jeg opponere imod - det er det med at der ikke sker noget ved at tage for meget og at det udskilles naturligt. Det er nemlig ikke ved alle at det gør det: 

Ikke kun jernmangel, men også overskud af jern i kroppen, kan være et problem. Det er et stigende problem blandt mænd og blandt kvinder efter overgangsalderen. Omkring 22 % af de ældre mænd og 6 % af de ældre kvinder har høj jernstatus.

Omkring 0,5 % af danskerne har en arvelig fejl, der bevirker, at de optager meget jern fra maden. Hos disse personer kan jernophobningen i kroppen blive så høj, at der opstår skader på nogle indre organer, og det er derfor vigtigt, at tilstanden opdages i tide. Behandlingen er simpel: blodtapning 2-4 gange pr. år.

Der er mistanke om, at højt jernindhold i kroppen kan sættes i forbindelse med øget risiko for hjerte-kar-sygdomme og kræft, men det er ikke endeligt bevist."

( http://altomkost.dk/fakta/naeringsindhold-i-maden/vitaminer-og-mineraler/jern/)

Desuden står der en del om "Kan jeg få for meget jern?
Hvis du tager jerntilskud, så tag kun den anbefalede mængde. For meget jern kan give kvalme, forstoppelse eller diarre, og kroppen kan få svært ved at optage zink." mange steder - blandt andet  http://madpyramiden.dk/brug-madpyramiden/vitaminer-og-mineraler/jern

(og nej - det er ikke for at "rette" på dig. Det er for lige at gøre TS opmærksom på at der er bivirkninger og at man lige skal vende den med sin læge hvis man tager mere end de 40-50 mg som anbefales til gravid )

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.