alenemor42 skriver:
Altså hun ville jo bare tage dobbelt dosis af dem hun tager nu som er 27mg. .. det vil give 54 mg, det sker der ikke noget ved heller ikke selvom hun får noget gennem kosten.
Har jeg kilder på hvad?
Afføringen bliver sort, det er jern der udskilles. Når min blod procent er lav og jeg tager høj dosis går der mere end en uge før min aff. Bliver sort fordi jeg optager det hele 
Måske misforstod jeg dig så
Det var mest din "hellere for meget end for lidt" sammen med at du selv tager rigtig meget som jeg synes er lidt "farligt" at sige på en debatside hvor folk ikke altid virker lige kildekritiske. Jeg synes i hvert fald at man skal passe på med at tage mere end angivet på pakken når man er gravid - specielt når man kan få forgiftninger af det.
Men jeg ved godt at du mente det godt og det er hellere ikke det du skriver med "du kan sagtens tage 2 piller" jeg opponere imod - det er det med at der ikke sker noget ved at tage for meget og at det udskilles naturligt. Det er nemlig ikke ved alle at det gør det:
Ikke kun jernmangel, men også overskud af jern i kroppen, kan være et problem. Det er et stigende problem blandt mænd og blandt kvinder efter overgangsalderen. Omkring 22 % af de ældre mænd og 6 % af de ældre kvinder har høj jernstatus.
Omkring 0,5 % af danskerne har en arvelig fejl, der bevirker, at de optager meget jern fra maden. Hos disse personer kan jernophobningen i kroppen blive så høj, at der opstår skader på nogle indre organer, og det er derfor vigtigt, at tilstanden opdages i tide. Behandlingen er simpel: blodtapning 2-4 gange pr. år.
Der er mistanke om, at højt jernindhold i kroppen kan sættes i forbindelse med øget risiko for hjerte-kar-sygdomme og kræft, men det er ikke endeligt bevist."
( http://altomkost.dk/fakta/naeringsindhold-i-maden/vitaminer-og-mineraler/jern/)
Desuden står der en del om "Kan jeg få for meget jern?
Hvis du tager jerntilskud, så tag kun den anbefalede mængde. For meget jern kan give kvalme, forstoppelse eller diarre, og kroppen kan få svært ved at optage zink." mange steder - blandt andet http://madpyramiden.dk/brug-madpyramiden/vitaminer-og-mineraler/jern
(og nej - det er ikke for at "rette" på dig. Det er for lige at gøre TS opmærksom på at der er bivirkninger og at man lige skal vende den med sin læge hvis man tager mere end de 40-50 mg som anbefales til gravid
)