Meget overrasket - om rygning/passiv rygning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

527 visninger
8 svar
0 synes godt om
15. september 2009

Mette+Mathias

Mine kolleger var til temadag i går med Inge Haunstrup Clemmensen, som er "et eller andet" ved Kræftens bekæmpelse, og jeg så lige hendes materiale i dag.

Mange taler om, at rygning ikke er værre end forurening, men hendes papirer viste at på H.C. Andersens Boulevard er der mindre end 100.000 skadelige paratikler/cm3 i myldretiden, mens 3 cigaratter i et lukket rum med ventilation gav 213.300 partikler!

Et forældrepar havde foralt at de aldrig røg i soveværelserne, ofte røg under emhætten eller åben dør, at vinduerne næsten altid var åbne og at de beskyttede deres barn.

Et forskerhold målte cotinin (som vel er nikotin?) hos deres 2½ årige barn, svarende til at barnet selv havde røget mellem 3-5 cigaretter om dagen!!!

Jeg er dybt chokeret, og har altid troet at det var ok at min mand røg i kælderen, men det er det da bestemt ikke! Godt at han er gået i gang med rygestop i går.

Her er virkelig lidt til eftertanke...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2009

LauraLW

Hold da op! - Man vidste jo godt at det er super skadeligt, men alligevel vildt og lidt skræmmende med de målinger.

Lige nu er jeg meget taknemmelig for at hverken jeg eller kæresten er rygere, men vil da bestemt være lidt mere opmærksom når vi f.eks. er nede hos min mor.

Anmeld

15. september 2009

Honningblomst

Ja, det er desværre ingen overraskelese for mig.....jeg har læst rigtig meget om passiv rygning, da min kære x's familie bestemt ikke tog hensyn, så jeg måtte jo have fakta i orden for at få dem til at fatte det ikke var ok at ryge overhoved hvor der er børn.
Rygning hører kun til udenfor, i min verden og så skal det kun påvirke rygeren....jeg fatter slet ikke at nogen vil fylde sig med gift på den måde, men det er jo en anden sag,
KNus Eva

Anmeld

15. september 2009

oo

det er ret vildt. min mand ryger...ikke så meget mere, men han har en tarmsygdom som gør, at han skal drosle meeeeeget langsomt ned og ikke bare kan stoppe fra den ene dag til den anden (hvilket han prøvede sidste sommer). jeg har aldrig røget, så jeg syntes jo det er en skrækkelig uvane. nu er jeg så blevet insemineret og forsøger at gøre alting rigtigt og da han så spurgte i foregårs, om han ikke godt måtte ryge under emhætten (han ryger altid udenfor, men så var det aften og så var der et dyr i hækken og så var det uhyggeligt, blablabla) og der svarede jeg "joe, det er jo dit eget barn du potentielt skader" og så forsvandt han udenfor, for den tanke kunne han alligevel ikke holde ud. Han er fast besluttet på at være hetl stoppet når og hvis vi får et barn, for han ved jo godt hvor farligt det er, og at han ikke skal komme ind fra rygning og gå direkte til barnet osv.

Anmeld

15. september 2009

Mette+Mathias

Tjuhl skriver:

det er ret vildt. min mand ryger...ikke så meget mere, men han har en tarmsygdom som gør, at han skal drosle meeeeeget langsomt ned og ikke bare kan stoppe fra den ene dag til den anden (hvilket han prøvede sidste sommer). jeg har aldrig røget, så jeg syntes jo det er en skrækkelig uvane. nu er jeg så blevet insemineret og forsøger at gøre alting rigtigt og da han så spurgte i foregårs, om han ikke godt måtte ryge under emhætten (han ryger altid udenfor, men så var det aften og så var der et dyr i hækken og så var det uhyggeligt, blablabla) og der svarede jeg "joe, det er jo dit eget barn du potentielt skader" og så forsvandt han udenfor, for den tanke kunne han alligevel ikke holde ud. Han er fast besluttet på at være hetl stoppet når og hvis vi får et barn, for han ved jo godt hvor farligt det er, og at han ikke skal komme ind fra rygning og gå direkte til barnet osv.

En anden kollega fortalte at hvis man kommer i et rygerhjem (det gør mine kolleger) og bliver udsat for passiv rygning (ikke fordi der ryges, men fordi det sidder i møblerne) så går der 4-5 dage før det er ude af kroppen igen, - så dermed bliver man udsat for rygning hele tiden, hvis man kommer der bare 2 gange om ugen, og det ophobes og det samme gælder for hendes ufødte ban (hun er nemlig gravid).

Anmeld

15. september 2009

oo

Mette+Mathias skriver:

En anden kollega fortalte at hvis man kommer i et rygerhjem (det gør mine kolleger) og bliver udsat for passiv rygning (ikke fordi der ryges, men fordi det sidder i møblerne) så går der 4-5 dage før det er ude af kroppen igen, - så dermed bliver man udsat for rygning hele tiden, hvis man kommer der bare 2 gange om ugen, og det ophobes og det samme gælder for hendes ufødte ban (hun er nemlig gravid).

det er såååå ulækkert! det er også derfor reglen er, at man ikke må ryge indenfor herhjemme, jeg syntes simpelthen det er SÅ klamt! jeg gider heller ikke kysse med søren hvos han ikke har vasket sit overskæg siden sidste rygning, for jeg kan lugte det med det samme

Anmeld

15. september 2009

ekzunz

Der var da noget i fjernsynet for et par dage siden hvor de målte partiklerne i et rum efter hhv. 3 cigaretter og en dieselbil der havde holdt i tomgang i 1/2 time (mener jeg det var) og cigaretterne var klart værst!

Virkelig skræmmende at det er SÅ farligt....

Anmeld

15. september 2009

Vingummien

Puha, har selv røget inden jeg blev gravid med Emil og når man ryger så tænker man altså ikke over de ting, heller ikke selvom man får de der ting af vide, det lader man lidt gå ind af det ene øre og ud af det andet.

Det er skadeligt, men mener også man kan blive for pylret, hvis Emil får venner hvor forældrene ryger så skal han da have lov til at besøge dem alligevel.
Er ikke nogen der skal ryge i vores hjem, men kommer jeg hjem til nogen der ryger, så er det deres hjem og ikke mit og ryger de inde jamen så gør  de det. Skal selvfølgelig ikke puste det i hovedet af Emil med vilje.

Er ikke ondt ment mod nogle af dem der går meget op i det, jeg mener bare personligt at man kan være for pylret ang det. Måske fordi jeg kommer fra en familie hvor mange har røget og nogen stadig ryger. Men man kan kun bestemme i sit eget hjem.

Og en hver ved da at står man ved et vindue og ryger så er det da ikke ens betydning med at det flyver ud af vinduet hehe så er man i hvert fald heldig

Anmeld

15. september 2009

Vingummien

Ups og ja minder mig faktisk om noget grineren.

Kender nogen hvor de begge ryger, kæresten har haft kræft og så er det jo ikke så smart med røg. Men de har så indført at de skal ryge under emhætten.

Nogen der kan forklare mig hvordan kan det være sundere for ham når han  selv stadig ryger

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.