Eksperthjælp: Såååå træt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

844 visninger
1 svar
2 synes godt om
17. juli 2015

Karina Isolde Balslev

Jeg har et spørgsmål som jeg håber i kam hjælpe mig med . Jeg er gravid i 12 uge og lider af træthed . Det er så slemt at jeg dårligt kam hænge sammen på arbejde . Hvad kan jeg gøre ? Håber i kan hjælpe mig da det virkelig er et stort problem for mig . Mvh Stine

Karinas svar

Stort tillykke med det spirende liv. 

Der er mange som oplever at være meget trætte i første trimester - og det er helt normalt, men som du selv siger kan det være svært at forene med din normale hverdag og job.

Din krop arbejder på højtryk med at skabe din baby og det kræver virkelig meget energi. Trætheden er din krops måde at fortælle dig, at du har brug for hvile, mad og ro for at kunne 'bygge' din baby.

Det er derfor vigtigt at du får sund og nærende mad, tager kosttilskud så din krop har nok 'byggesten' til baby og accepterer tingenes tilstand omend det kan være svært foreneligt med arbejde. 

For langt de fleste går trætheden over i andet trimester som du jo snart er i.

Skulle trætheden fortsætte kan du overveje at få en sygemelding, hel eller delvis, så du kan få hvilet og tage den med ro i løbet af dagen.

Og så er der flere ting du kan gøre

- Få styr på dit blodsukker. Sørg for at spise flere måltider i løbet af dagen, og start dagen med en god solid morgenmad som fx æg og grønt fx rester fra aftensmaden. 

Hav altid en pose nødder, gulerodsstave og lidt jordnøddesmør/hommus i tasken/køleskabet så du kan snacke hurtigt.

-Drik ca 2-2½ l vand om dagen - og adskil mad og drikke med 30 minutter.

-Tag en god og letoptagelig multivitaminpille, gode omega-3 fedtsyrer og d-vitamin. Book evt tid hos kostvejleder/ernæringsterapeut som kan vejlede dig. 

-Sørg for at sove godt om natten. Gå i seng på den gode side af midnat. Undgå for mange gøremål og aftaler om aftenen. 

-Tag hvil og lure i løbet af dagen når trætheden overvælder dig. Hvis du sidder meget ned på arbejdet, så gå nogle små ture i fred og ro, og find et mødelokale til at powernappe i. Din arbejdsplads skulle gerne imødekomme dine særlige behov under graviditeten.

-Accept. Lyder simpelt - det er det langt fra. Men forsøg alligevel at acceptere din tilstand. Du er ikke syg, men det kræver enorme ressourser at 'bygge' en baby og trætheden er som sagt tidligere et tegn på at du har brug for hvile, ro og nærende mad når den melder sig.

Jeg ønsker dig en fantastisk graviditet og en tryg og mindeværdig fødsel

Kærlige hilsner

Karina Isolde

Karina tilbyder alternativ fødselsforberedelse med udgangspunkt i den sunde og naturlige fødsel som individuelle forløb i Gentofte og privat, hold og workshops i København og fødselshjælp i Københavnsområdet.

Se Karinas hjemmeside: TrygFoedsel.dk - her kan du også tilmelde dig nyhedsbrevet og få "3 tips til en tryg fødselsoplevelse" ganske gratis.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juli 2015

EKAB

Profilbillede for EKAB

At få en sygemelding på grund af træthed?? Mener du det alvorligt? 

No wonder, at graviditet efterhånden bliver opfattet som sygdom.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.