Eksperthjælp: Rejse uden alle børnene og hvem er primære omsorgspersoner?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

845 visninger
0 svar
1 synes godt om
17. juli 2015

Linda Stæhr

Hej!

Jeg har en mulighed for at tage på ferie i 9 dage sammen med min ældste søn på 3år, mens min yngste på 1år ville skulle blive hjemme hos sin far. Jeg er meget i tvivl om det er for lang tid for den yngste at undvære mor, også selvom far er der.
Min yngste søn har et meget tæt bånd til sin far, og fortrækker ikke mig frem for far. Det er oftest far der putter, og spiser med ham.
Kender godt "reglen" med at primærpersoner ikke skal være flere dage væk børn end hvad de er i år?? Men er det anderledes når der stadig er en derhjemme?

Grunden til, at jeg overhovedet overvejer det er, at jeg er blevet tilbudt en gratis rejse sammen med mine forældre, og de har plads til to ekstra. Jeg vil nyde, at give min ældste søn 100 procent opmærksomhed, og kunne gøre alt på hans præmisser.

Venlig hilsen Christina

Lindas svar

Kære Christina

Sikke en dejlig ting at du får lov at få en gratis ferie og ekstra tid med din 3-årige.

Hvor meget og hvor længe man kan være væk fra sine børn hvornår er noget der kan sætte sindene i kog hos mange forældre (læs: mødre). Derfor bliver mit svar to-delt.

Som fagperson vil jeg sige: Tag afsted. Børn har ganske rigtigt brug for primærpersoner omkring sig, men siden din søn lyder til at have 2 primære omsorgspersoner (altså personer han har fuld tillid til, er vant til at omgås, kan søge støtte hos og elsker) så kan den ene sagtens rejse væk i kortere eller længere tid uden at skade barnets trivsel og udvikling. Desuden er jeg guidet af den ro dit spørgsmål virker til at rumme. Du er ikke ude af dig selv af bekymring og du virker reelt til at glæde dig til turen. En mors intuition er enormt vigtig at lytte til.

Som mor til to små (på 1 og 3 år) gør det lidt ondt i hjertet på dine vegne at skulle forlade din yngste i 9 dage (som det sikkert også gør på dig) men jeg synes stadig det er en fantastisk mulighed for dedikeret samvær med den ældste og lidt tid og ro for dig. Tag afsted og nyd det!

Dit samvær med den yngste vil sandsynligvis være præget lidt af fraværet, den første tid efter du kommer hjem. Men det handler mest om at I lige skal finde hinanden igen. Husk at give ham tid og plads til den reaktion han nu engang får til den tid.

Jeg ønsker jer alt det bedste.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.