Eksperthjælp: 9 år meget kræsen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

972 visninger
0 svar
0 synes godt om
17. juli 2015

Lisbeth Jess

Hej.
Jeg håber du kan hjælpe mig, min søn på 9 år, er meget kræsen. Han er 149 cm og vejer 25,9 kg. Han er meget fysisk aktiv, han spiller fodbold i skolen i frikvarterne, når han kommer hjem og to gange om ugen i klub.,han er tilmed meget kræsen, han spiser slet ikke sovs, remulade, frugt eller flødeskum. ( som alle børn næsten kan lide). Har du et godt råd til hvordan jeg kan give ham en god og sund ernæring og samtidig være sikker på at han får de vitaminer, proteiner og mineraler som han skal have. Evt. Nogle gode opskrifter. Han får en god portion havregrød om morgenen, 1-2 stk rugbrød med pålæg og smøreost, små tomater, gulerødder, peberfrugt eller agurk med på madpakken. Til aften er det kartofler el. Pasta med fiskepinde og ketchup el. Frikadeller med pasta el. Kartofler.
Han er en glad og sund dreng.
Hilsen mama13

Lisbeths svar

Hej !

Åh hvor jeg kender det, når mine børnebørn kommer og de ikke kan lide min mad.

Du har ham hele tiden og oplever det dagligt. Det giver frustrationer..

Jeg har købt nogle bøger. Specielt  madpakkebogen af Louisa Lorang, der er gode sund opskrifter som de godt kan lide. De er vilde med Pizzarullerne, rugbrødsstængerne plus Dip. Chips lavet af tortillas.

Sund mad til sunde børn i alle aldre af Catherine Atkinson.  har gode opskrifter.

Æblekinder og kondisko af Berit Elkjær, samt mad efter skoletid.Dem bruger jeg også.

De bøger har inspireret mig meget og så hiver jeg dem med i køkkenet. Hjemme får de jo tudet ørerne fulde af , protein er muskelmad, kulhydrat er hjernemad, fedt er smørelse. Og ja de skal have det hele  i rette sammenhæng.

Din dreng skal lære noget om mad og madens betydning og så skal han med i køkkenet. Han vil sikkert sætte pris på de ting han selv er med til.

Han er stor nok til at lære, at der skal smages på maden bare lidt. Og mad skal ikke kritiseres. Vi bruger tid og kærlighed på at lave sund mad til de kære børn, og det skal påskønnes helst.

Hvis han kan lide smoothies kan du putte lidt ekstra protein i til ham, så han får en energibombe. F.eks inden han skal til fodbold.

Hans mad ser jo fornuftig ud, den er nok bare ikke så varieret.

Er heller ikke sikker på han får sit energibehov dækket. Giv ham en bolle og en banan inden sengetid.

Kan han få lov at købe mad i kantinen måske en gang om ugen, det hjælper på udvidelse af hans smagsoplevelser.

Held og lykke med kostprogrammet..

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.