Eksperthjælp: 11 måneder vil helst spise rugbrød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

545 visninger
0 svar
0 synes godt om
14. juli 2015

Lisbeth Jess

Hej.

Min datterpå 11 mdr vil ikke spise vores aftensmad.
Hun har aldrig villet spise grød eller mos . fra hun var 7 mdr fik hun rugbrød og det elsker hun..

Hun er en meget selvstændig dame,kan selv spise med ske når hun får yougurt og drikke af kop og øver si ihærdig på gaffel også..

Hun kan dog ikke styre det hvis hun får sin egen tallerken.. lige meget hvor sulten hun er.. så propper hun enten munden eller børster maden væk. Så vi giver hende en haps af gangen..

Når det er aftensmad tid tilbyder vi hende først det vi får,vi har både prøvet at made hende og at hun selv fik tallerkenen.
og når vi andre så er færdige og hun ikke har spist noget får hun så rugbrød.. fordi jeg tænker hun da skal ha noget..

Men ved ikke om hun måske allerede har luret at hvis hun venter får hun noget andet?

Har du en idé til hvordan jeg evt kan gribe situationen anderledes an?

Mvh Tina Friis

Lisbeths svar

Hej Tina !

Det lyder som om  I har prøvet flere ting. Hun spiser ret godt selv læser jeg.

Jeg foreslår ,selvom hun propper og det sviner. Hun skal have sin tallerken med mad foran sig. om hun spiser med fingre, ske eller gaffel, så er det måden at lære det på.

Dæk gulvet til med voksdug, så det let kan rengøres.

Lad det grønne være små stykker hun let kan putte i munden, her tænker jeg på majs, ærter små stykker agurk, små stykker avocados. Det samme med kartofler, små bitte stykker. Hun kan selv putte en spaghettiskrue i munden.

Skær kødet ud i små bitte stykker som hun let kan få i munden og tygge på.

Når hun skal sidde og brug sit pincetgreb for at få maden ind, tror jeg det fanger hende .det giver begejstring.

Du kan altid putte en skefuld ind, hvis du oplever hun skal have mere mad.

Det tager tid at lære og spise, alligevel skal måltidet være en glæde, en tid hvor hele familien spiser sammen.

Hun er slet ikke gammel nok til at være udregnet omkring rugbrødet.

Fortsat god sommer og held og lykke med madprojektet.

Varme Hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.