Eksperthjælp: 14 måneder , startet med at græde ved putning.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.357 visninger
0 svar
0 synes godt om
10. juli 2015

Lisbeth Jess

Hej Lisbeth.
Jeg har en dejlig dreng på 14 mdr, hvis putning er blevet et mareridt, og jeg ender hver aften med at sidde og græde sammen med ham.
Indtil for en uge siden var han en drøm at putte. Både til aften, hvor han fik sin flaske, blev lagt, nusset en gang eller to på armen, hvorefter jeg gik ud og han faldt i søvn med det samme. Det samme til middag: Lagde ham i barnevognen, sagde sov godt og gik -højst 5 minutter senere sov han. Helt problemfrit og skønt!

Her for 4-5 dage siden vendte det 180 grader og han er blevet umulig at putte både til middag og aften. Han sætter sig op i sengen/barnevognen og græder utrøsteligt, og jeg har måttet side ved siden at og nusse ham indtil han faldt i søvn - dette har tager cirka en time plus minus. Jeg gav varmen skylden og tænkte det nok var det der gjorde han ikke kunne sove. Men problemet er fortsat nu hvor det ikke er så varmt længere, og jeg begynder at blive bange for om jeg mon er kommet til at give ham en rigtig dårlig vane med at han skal nusses i søvn. Men jeg vil jo heller ikke bare gå fra ham og lade ham græde sig selv i søvn? Så hvad gør jeg lige.
De sidste 2 dage har jeg været rimelig kontant både til middag og aften, hvor jeg når han har grædt, er gået hen til ham, lagt ham ned, givet ham sutten og trøster og derefter gået igen. Hvis han så begynder at græde kommer jeg ind og putter igen, og sådan fortsætter det. Dette tager også omkring en time, og mit indtryk er at han nærmest falder i søvn af udmattelse.

Han skal starte ny dagpleje her efter sommerferien, og har absolut ikke lyst til at aflevere et barn som dagplejemor skal kæmpe så længe med at få til at sove!!

Hvad synes du jeg skal gøre? Er det rigtigt eller forkert af mig med den strategi jeg bruger? Jeg tænker bare at han er gammel nok til at falde i søvn selv, og samtidig er jeg imod at lade dem græde sig i søvn, og derfor går jeg ind til ham når han græder. Jeg mener ikke han skal være afhængig af at jeg er hos ham indtil han sover - det kan dp mor jo heller ikke være.

Jeg synes det er vildt frustrerende at dette problem sådan dukkede op fra den ene dag til den anden!

Lisbeths svar

Hej !.

Klart du både er frustreret og ked af det. nu har du haft et barn som du let kunne putte og pludselig er det vendt. Han græder og falder i søvn af udmattelse.

Godt du lige fortalte mig at han har fået dræn i for 2 gang, som jeg læser det. det fortæller at han ikke har smerter, når de virker som de skal.

Din søn reagerer på noget. hvad er måske lidt svært at finde ud af. et er sikkert. han gør det ikke for at genere dig.

Jeg tænker,uanset hvor godt det er gået med at blive bedøvet kan han reagere på den situation.  Nogen småbørn regerer lidt voldsomt lige inden de sover og nogen bryder sig ikke om masken.

Han har sikkert også nogle kropslige erindringer om smerter i ørerne som lige nu aktiveres hos ham. 

Det bedste du kan gøre er, at give ham al den tryghed og nærvær som han har brug for. han skal mærke at alt er godt, trygt og kærligt, og han kan overgive sig til søvnen, for du er der og passer på ham.

Jo mere tryg han bliver jo bedre sover han og jo lettere bliver det for dagplejemor at overtage hans søvn mønster,. det hjælper ikke på den hårde måde.

Han er lidt sårbar og skrøbelig lige nu og det skal der tages højde for.

Der kan også være andre ting, travlhed, mange gæster, sygdom m.m.

Når I signalerer ro, kærlighed og overbevisning om alt er godt, vil han blive tryg igen lægge sig til at sove.

Håber dette kan inspirere.

Fortsat god sommer og held og lykke med det hele.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.