Der er begyndt en ny dreng i min datters dagpleje og det reagere hun på.
Hun er en meget følsom lille pige, der har svært ved forandringer så indkøring tog 1,5 mdr inden hun var okay med det. Nu er der er så kommet en ny dreng for en lille måned siden og min pige reagere ved at han græder når de bliver sat sammen, og hun bliver sur hvis dagplejemoren giver ham opmærksomhed. Samtidig sover hun dårligere om natten og har svært ved at falde i søvn.
Er faktisk lidt nervøs. Er det normalt?
Lisbeths svar
Hej !
Som du beskriver din datters adfærd tænker jeg det er helt normalt. Nu er hun efter lang tids indkøring tryg i dagplejen og har fundet sin plads med de andre børn og dagplejemor.
Der kommer et nyt barn som sikkert er mindre end hende og har andre behov. Hun bliver utryg over sin egen plads og relation, både til det nye barn og dagplejemor. hun reagerer med enten at blive sur eller ked af det.
Det er helt ok, hun er v ed at skal lære at trods andre børn og deres behov er der også omsorg og nærvær til hende. Det kan godt være hendes behov bliver udsat lidt grundet et mindre barn. alligevel bliver der forhåbentlig også givet omsorg og nærvær til hende.
Børns behov er umiddelbare, her og nu, processen, hvor de skal lære at det kan tage lidt tid, kan være sorgfuld og skal hjælpes via kærlige omsorgsfulde personer.
Måden er empati fra dagplejemor. Jeg ser dig, du er ked af det og det e r ok. Hun må gerne græde, trøsten kommer og anerkendelsen af hendes sorg. Empati kan være et kærligt smil, varme øjne, en hånd på skulderen eller med ord.
Jeg er sikker på, hun vil opdage at der stadig er tid og plads til hende og hun vil med tiden nyde det sidste barns ankomst.
Du kan drøfte det med dagplejemor, og sikre dig hun er op mærksom på jeres barns reaktioner og hvordan i bedst hjælper hende.
Hvis det bliver ved at være et problem kan i kontakte den pædagogiske konsulent. besøg og gode råd.
Hjemme skal i sikre de daglige rutiner er der, som hun kender og er tryg ved.
Held og lykke med det hele.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk