Anonym skriver:
Min far er efter længere tids sygdom, gået bort igår 
min datter på 3,5 har den sidste uges tid været rigtig skidt, på en underlig måde. To forskellige læger plus to forskellige sygeplejersker mener at det kan være stress grundet alt det der sker, hun var tæt knyttet med sin morfar, men dette har selvfølgeligt været svært den sidste tid eftersom han er blevet dårligere og dårligere.
Den sidste læge jeg snakkede med, mente det var en god ide at hun så med sine egne øjne at han var død (han bliver lagt i kiste imorgen) men Er ikke sikker på jeg synes det er godt for sådan en lille pige?
Vi har snakket om sygdommen undervejs og vi har idag fortalt at han er gået bort (på børne sprog) vi har fortalt at man godt kan blive ked af det, og at det er helt okay, at det ikke er nogens skyld og vi har lavet en tegning han skal have med op på stjernen og snakket om at vi skal købe blomster til hans sten på kirkegården.
Hvad tænker i? Ville i vise en så lille pige sin morfar som ligger død?
Kun du kan vurdere om dit barn kan rumme det, for det er dig der kender hende.
Jeg har en datter på 4 og min mormor er lige død. De var super tæt knyttede, og hun savner hende tit om aftenen. Men jeg har fortalt at nu er hun blevet til en stjerne, der kigger ned på os.
Hun ville godt kunne håndtere at se hende død, det ser jo bare ud som om de sover. Hun så hende dog ikke, men jeg var der selv da hun døde, og tog et billede da hun var gjort fint i stand. Det har hun så set på min tlf.
Vi kigger tit på det og taler om det.
Vi fortier det ikke herhjemme. Døden er naturlig, og her skal vi have et "afslappet" forhold til den.
Men ifht. din datter ville jeg måske spørge om hun havde lyst til at sige farvel til morfar, og så forklare at han ligger i kisten og skal nu på sin sidste rejse op i himmelen. Det vil måske være godt for hende, at få sagt farvel.forklar hende at hvis hun har lyst må hun gerne, men hvis hun ikke har lyst alligebel når i kommer derhen er det også ok. Et dødt menneske er jo ikke skræmmende, måske hun har brug for at få sat billeder til sine tanker?