Anonym skriver:
I år går turen, for første gang, til Lalandia - hvilket ligger min mand og jeg meget fjernt, men vores børn har ønsket det længe og meget, så vi gør det :-)
Til daglig spiser vi meget sundt, ingen forarbejdede fødevarer, ingen sukker osv. Det vil vi gerne holde nogenlunde fast i, dog med plads til masser af is i varmen. Men samtidig er det også en tiltrængt ferie, hvor vi vil have 100% fokus på børnene, nærvær, hygge og leg, og ikke bruge ret lang tid i køkkenet og på indkøb, og alligevel vil vi selv lave mad.
Så jeg søger gode ideer til nem, hurtig og sund feriemad (feriemad betyder lidt lækrere end pasta med kødsovs, boller i karry og den slags hverdagsretter, som dog også er dejlig mad) På listen er bøffer med salat, dressing og flute, og så gik jeg i stå :-D
Hvis vejret er til det, er grill jo oplagt - og man kan jo vitterligt grille alt. Kød kan indkøbes den første dag, lægges i plastikpose med marinade (noget bbq til kylling & gris, hvidløg/rosmarin til lam). Det kan holde sig i pænt mange dage i køleskabet, og hele ferien hvis I har en fryser til rådighed. Spyd er populært hos børn - her kan man køre skiftevis kød og grøntsager - børnene kan evt være med til at lave deres eget spyd.
Prøv et spyd med skiftevis laks, tigerrejer, løg og paprika (gul/rød) - og så en marinade af hvidløg, olie, citronsaft + skal & oregano. Server med en salat af fintsnittet fennikel & appelsinbåde.
Salat kan jo også varieres meget - der er den klassiske med majs, tomat osv, en frisk udgave kunne være med vandmelon & feta, man kan lave tomatsalat m.basilikum eller en græsk udgave m.oregano, rødløg, grøn peber & feta. Og hvis I er villige til at slække lidt på principperne, ville jeg da nok købe nogle pitabrød og så servere med tunsalat.
kartoffelsalat kan også laves i mange udgaver - man laver bare en base dressing, og tilsætter så forskellige ting: radiser & purløg; karry; cornichoner og kapers osv. Man kan købe "nemme" kartofler - så skal der ikke laves noget ved dem udover at de lige skal koges.
herhjemme holder vi meget af at lave mad, men tiden er bare enormt knap, så vi finder derfor på nemme løsninger. En af dem er at lave en sund "base kødsauce" af hakket okse (evt også lidt gris, det giver god smag), masser af løg, porrer, selleri, hakkede gulerødder & squash, tomatpuré & røde linser. Den koges så godt igennem og deles op i portioner.
Når jeg så tager en portion op, kan den forvandles til det man skal bruge:
pastasauce (tilsæt oregano & flåede tomater)
italienske canneloni (tilsæt spinat eller bladbede)
mexicanske pandekager (tilsæt grøn peberfrugt & tex mex krydderi)
græsk kødtærte (tilsæt oregano, halverede cocktail tomater, oliven & feta)