Hej 
jeg søger flere opskrifter på mos til min datter, hun bliver 7 måneder her i juli månede, pt får hun æblemos og kartoffel mos. Har opskrifter på pære, æble, jordbær, hindbær, solbær og kartoffelmos, så tænkte om nogle havde nogle andre? Dem jeg har er fra Sundhedsstyrelsen, og hun spiser egentlig kun kartoffelmos fordi det er blandet med æblemos 
men kom frisk med nogle opskrifter på mos 
Jeg vil skynde mig at sige at frugtmos til babyer og børn kun er noget der skal gives i små mængder, som f.eks en lille klat på en grød, og ikke som et måltid. Desuden risikerer du også at hun ikke gider spise andet end den søde mos fordi hun bliver vænnet til det som det første.
Men egentlig vil jeg sige: Frugtmos er overhovedet ikke nødvendigt. Min søn fik aldrig frugtmos og han har aldrig savnet det. 
Herudover er kartoffelmos den "mindst gode" grønsagsmos fordi der er masser af stivelse i.
Gulerod
Blomkål
Pastinak
Sweet potato
- er alle gode grønsager at starte med, da de er lidt søde i det. Prøv dig evt. frem med at blande forskellige typer sammen (min søn foretrak at der kun var én slags grønsag i mosen, men det er nok forskelligt fra barn til barn).
Generelt er grønsagsmos det bedste du kan give din datter, også meget bedre end grød. Der er flere næringsstoffer i (ikke at grød er en dårlig ting, men grønsager er bedre).
M.h.t opskrift, er det jo bare at koge og blende grønsagerne med den mængde vand der passer. Og så puttede jeg altid en god klat smør eller olivenolie i, så baby kunne få noget godt fedt.
Er hun ikke også snart stor nok til at spise kød? Jeg kan ikke huske hvor grænsen går for dét.
Anmeld
Citér