Hej Lisbeth.
Min søn er 13 mdr, og jeg har et par spørgsmål omkring det med at spise pænt.
Han spiser ikke endnu selv med gaffel, kun hvis vi putter maden på for ham. Han vil hellere spise med fingrene - det går hurtigere og det giver jeg ham lov til. Han kan heller ikke selv spise med ske endnu. Dette øver vi dog en smule hver morgen til morgenmad.
Det griser selvfølgelig helt naturligt når han spiser sin aftensmad med fingrene. Kartofler, sovs osv. Det kan ikke undgås. MEN. Han kaster bevidst maden på gulvet når han ikke vil have mere, og jeg synes han er gammel nok til at sige at det vil vi ikke have? Men han er altså fuldstændig ligeglad med at vi siger nej, han fortsætter bare. Måske er det min fejl fordi jeg lod ham gøre det da han helt i starten skulle lære at spise rigtig mad, og jeg bare lod ham undersøge og gøre med maden som han ville, og pludselig vil jeg ikke have at han kaster det på gulvet?
Er det for meget at forlange og hvordan kan jeg evt få ham til at forstå det?
Mvh. Line
Lisbeths svar
Hej Line !
Det er meget fint at din søn selv spiser sin mad, også selvom det sviner. Det klarer du fint. Din grænse går når han smider maden på gulvet fordi du tænker det er han stor nok til ikke at gøre.
Din søn er ikke motorisk udviklet til at kunne bøje sine arme og få skeen ind i munden uden at spilde. hans bevægelser er i hænderne og førend han er ca 2 år, klarer han ikke det med ske og gaffel selv.
Når han smider med maden, har du sikkert ret i han er mæt, for ellers ville han putte i munden.
Det klarer du ved stille og roligt at sige til ham. jeg tror du er mæt. og så tager du hans tallerken væk og giver noget andet i stedet. en bog, en bamse eller lidt legetøj- så kan I alle sidde og hygge mens I voksne spiser færdigt. Madtid skal være en god hyggestund for alle.
Hans hjerne er ikke udviklet til at tænke over det er maden han smider. Nu har han i lang tid smidt andre ting på gulvet og set hvad der sker. Oftest kommer det jo op igen og kan smides igen med stor fryd.
Nu skal han stille og roligt og over lang tid lære at mad bliver på bordet. I stedet for at sige nej hele tiden, kan du sige. her er en bog den kan du se i. her er dit legetøj det kan du lege med.
Sig hvad han må i stedet for det han ikke må. Han kan sikkert godt se på dig når du bliver irriteret og siger nej. men hvad forstår han ikke endnu.
Alderen mellem 1 og 2 år er en tid hvor der sker så mange ting som skal læres. Der er et helt nyt univers når de begynder at gå og udforske verden. og der kan ske mange ting. Derfor kommer der altid rigtig mange nej`er. De må forstår oftest ikke hvad der sker og derfor gentager de for at se om det samme sker. Kun for at lære og udforske.
Det kræver meget tålmodighed af de kære forældre. alligevel er det en vidunderlig tid.
Fortsat held og lykke med din søn. Hav en god sommer.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk