Hej Lisbeth.
Jeg har en søn på knap 14 mdr og har lige et par spørgsmål.
Han har lagt syg siden sidste torsdag, med feber der varede til mandag. Han havde lungebetændelse og fik penicillin for dette, og har været feberfri siden mandag og har også spist og drukket normalt de sidste 2 dage. Han virker rask - og dog. Han er EKSTREMT pylret og græder over det mindste og vil hænge på mig hele tiden. Er det normalt at have sådan en periode efter sygdom?
Mit andet spørgsmål går på at vores søn til december skal være storebror. Der vil han være omkring 19 mdr.
Der er dog noget der bekymrer mig efter min mor kommenterede det. Hun synes simpelthen at vi leger for meget med ham. Måske har hun ret jeg ved det ikke? Hans far eller jeg sidder altid på gulvet ved ham når han leger, men vi deltager ikke altid aktivt i legen, så det er ikke sådan noget med at han slet ikke kan aktivere sig selv. Indimellem kravler han også rundt selv imens vi laver mad el. lign. Men hun har ret i at jeg så vidt muligt er hos ham hele tiden.. Er det mon et problem? Hun mener at han vil få svært ved at acceptere at jeg så ikke kan være hos ham hele tiden når lillebror kommer.. Jeg er meget i tvivl om hun har ret eller ej?
Hun kommenterede også at han er meget jaloux. Det er han også. I dagplejen bliver han ked af det hvis nogen af de andre små sætter sig hos dagplejemor eller lignende, eller hvis jeg snakker med et af de andre dagplejebørn..
Bør jeg være bekymret over dette, eller er det helt normalt??
På forhånd tak.
Lisbeths svar
Hej !
Det har da været voldsom med en lungebetændelse som han først nu er ved at være ovre. Det du beskriver er helt normalt.
Han har haft det skidt, fået medicin, været svækket og skal restitueres, og det kan tage op til 3-4 uger førend han er i sit normale leje.
Han bruger vel de knappe kræfter han har på at være afsted om dagen og knækker af træthed når han er hjemme i den trygge base.
Selvom han stadig er hjemme så er han meget meget træt og dermed pylret, vil helst være på arm. Fyld ham op med nærvær, kærlighed og omsorg, jo hurtigere bliver han frisk.
Det du fortæller`om hvordan I er med ham lyder så fint. I er tætte på ham, han kan udvide sine områder i tryghed. I er der og er tilgængelige. det er sådan barnets tryghedszone udvides mer og mer. Den trygge base skal være i orden for at kunne udforske endnu mer.
Jeger dermed ikke enig med din mor..Han er lille og der er 6 måneder til der kommer en mere. jo mere kærlighed, nærvær, omsorg og støtte han får, jo bedre rustet er han til at blive storebror.. Så fortsæt du med at være den mor der giver ham og dig glæde.
Han vil forstå mere når han er godt halvanden år, ikke at der kan komme problemer.
Små børn bliver jaloux, han forstår ikke, når der er fokus på et andet barn,så kommer der også fokus igen på ham.
Du kan imødegå det ved at holde om ham, mens du snakker med de andre børn, hvis du skal det. Din er jo den vigtigste , når du afleverer og henter.. Han har kun behov for dig. Når du snakker med de andre oplever han, du glemmer ham og bliver ked af det.
Han forstår heller ikke ordene endnu. Det bliver bedre det næste halve års tid.
Håber dette giver ro. God bedring med ham. Og held og lykke med det hele.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk