Ved høj risiko for Downs = moderkagebiopsi??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.699 visninger
3 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. juni 2015

Anonym trådstarter

Ja, jeg er blevet lidt urolig, fordi jeg er 40 år og gravid og kan læse mig til, at min risiko pga. af alder er 1:100, så kommer selvfølgelig nakkefolden og doubletesten, men jeg kunne ende med en høj risiko, når jeg skal til nf.

Jeg har dog læst, at det ikke er nødvendig med en biopsi, hvis man selv betaler for en bestemt blodprøve, som ikke giver risiko for abort?? Er der nogen, der kender til denne og kan fortælle mig om det? Pris, hvor, hvordan?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2015

Anonym

Anonym skriver:

Ja, jeg er blevet lidt urolig, fordi jeg er 40 år og gravid og kan læse mig til, at min risiko pga. af alder er 1:100, så kommer selvfølgelig nakkefolden og doubletesten, men jeg kunne ende med en høj risiko, når jeg skal til nf.

Jeg har dog læst, at det ikke er nødvendig med en biopsi, hvis man selv betaler for en bestemt blodprøve, som ikke giver risiko for abort?? Er der nogen, der kender til denne og kan fortælle mig om det? Pris, hvor, hvordan?

Det er korrekt. Du kan få foretaget det der hedder en nifty test som er en blodprøve der sendes til Kina (mener jeg det er) hvor de analyserer den og efter 2-3 uger får du så svar. Den koster omkring 5000 kr og foretages på mange private scannings klinikker. Blandt andet lille københavner ved jeg laver den. 

Mig skal du vide at den ikke kan se ligeså mange kromosomfejl som moderkage biopsien kan. 

Moderkagebiosien har en 1% risiko vurdering på abort. Men derimod også en større sikkerhed på alle kromosomer. Den ene % er sat fordi der intet der er risiko frit når man har en nål inde ved fosteret. 

Jeg har fået foretaget fostervandsprøve og det er samme risiko (1%) for abort. Men de er så dygtige og grundige og de scanner i mens så de ikke rammer fosteret.

Anmeld Citér

21. juni 2015

l.kjoeller

Mener at alle over 40 får tilbudt biopsi uanset.  Har selv fået foretaget fostervandsprøve. .lægen der foretog den havde 15 års erfaring og sagde han endnu ikke havde oplevet det resulterede i abort og at det er en helgardering man siger der er en risiko. Altså en risiko der alligevel ville være under graviditet.  Det gav mig ro nok. Men kan godt forstå hvis du vælger nifty testen. Mener dog ikke den er helt ligeså præcis . Men kan have misforstået. Held og lykke 

Anmeld Citér

22. juni 2015

Rockertand

Anonym skriver:

For det første: Tag det roligt og afvent din risiko.

Dernæst......afvej de tilbud, du får fra det offentlige, tag stilling, når eller hvis det bliver aktuelt.

Jeg har selv fået lavet Harmony-blodprøven (som er lidt bedre end Nifty), risiko på 1:57 udelukkende pga. alder (40+).

Jeg var til nakkefold en torsdag, og jeg fik en tid på nærmeste universitetshospital mandagen efter med tilbud om moderkagebiopsi eller Harmony, der var fuldstændig frit valg - og jeg valgte så Harmony.

Blodprøven blev taget, og onsdag aften ugen efter ringede overlægen med svar på prøven.

Harmony/Nifty ER altså et tilbud i det offentlige, prøven er ret dyr, den koster ca. 5000 kr, og der skal således være indikation, før man får tilbuddet, hvilket er helt rimeligt. Det er dog korrekt, at man kan betale sig fra den i privat regi, men de færreste vil vel bestille en MR-skanning til 6000 kr, fordi man har hovedpine, så min personlige mening er, at man lige kan trække vejret og afvente, om der er grund til undersøgelsen - eller man vil få mere ud af at få foretaget en moderkagebiopsi, hvor der også kan påvises mosaikker, hvilket blodprøven ikke kan.

Vi er tilknyttet et af de allermindste sygehuse i Danmark, men alligevel var blodprøven et tilbud, så mon ikke det er tilfældet for alle? Der kan dog nok være forskel på, ved hvilken risiko den tilbydes, men det har jeg ingen viden om.

Spørg endelig.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.