Anonym skriver:
Ja, jeg er blevet lidt urolig, fordi jeg er 40 år og gravid og kan læse mig til, at min risiko pga. af alder er 1:100, så kommer selvfølgelig nakkefolden og doubletesten, men jeg kunne ende med en høj risiko, når jeg skal til nf.
Jeg har dog læst, at det ikke er nødvendig med en biopsi, hvis man selv betaler for en bestemt blodprøve, som ikke giver risiko for abort?? Er der nogen, der kender til denne og kan fortælle mig om det? Pris, hvor, hvordan?
For det første: Tag det roligt og afvent din risiko.
Dernæst......afvej de tilbud, du får fra det offentlige, tag stilling, når eller hvis det bliver aktuelt.
Jeg har selv fået lavet Harmony-blodprøven (som er lidt bedre end Nifty), risiko på 1:57 udelukkende pga. alder (40+).
Jeg var til nakkefold en torsdag, og jeg fik en tid på nærmeste universitetshospital mandagen efter med tilbud om moderkagebiopsi eller Harmony, der var fuldstændig frit valg - og jeg valgte så Harmony.
Blodprøven blev taget, og onsdag aften ugen efter ringede overlægen med svar på prøven.
Harmony/Nifty ER altså et tilbud i det offentlige, prøven er ret dyr, den koster ca. 5000 kr, og der skal således være indikation, før man får tilbuddet, hvilket er helt rimeligt. Det er dog korrekt, at man kan betale sig fra den i privat regi, men de færreste vil vel bestille en MR-skanning til 6000 kr, fordi man har hovedpine, så min personlige mening er, at man lige kan trække vejret og afvente, om der er grund til undersøgelsen - eller man vil få mere ud af at få foretaget en moderkagebiopsi, hvor der også kan påvises mosaikker, hvilket blodprøven ikke kan.
Vi er tilknyttet et af de allermindste sygehuse i Danmark, men alligevel var blodprøven et tilbud, så mon ikke det er tilfældet for alle? Der kan dog nok være forskel på, ved hvilken risiko den tilbydes, men det har jeg ingen viden om.
Spørg endelig.