Kære Catrine,
Nu blev det min tur til at søge hjælp professionelt. Håber sådan at du kan hjælpe mig!
Jeg fødte min dejlige søn for snart 5 uger siden. En stor knægt født 41+0 og vejede 3930, jeg ammer ham og han STOR trives. Under graviditeten tog jeg meget på - jeg var i forvejen en stor pige på ca 90 kilo og 176cm og inden jeg fødte sagde vægten 118kilo... Nu er der gået 5 uger jeg vægten siger 103kilo som jo stadig er alt for meget! Jeg har hørt så meget om at man ikke må tabe sig mens man ammer ?! Jeg har ikke tænkt mig at gå på hverken suppekur, 5:2 kur eller noget derhen, jeg vil melde mig ind i vægtkonsulenterne og starte en livsstilsændring ... Hvad er holdningen om det ? Er det fuldstændigt forbudt og vil det gå ud over min mælk og amningen?
Tusinde tak
Mvh .... Hende den tykke
Catrines svar
Kære dig
Jeg kan forstå på dig, at du meget gerne vil tabe dig, og det har jeg stor forståelse for. Der er dog en ting du skal tage højde for, hvis du påtænker at tabe dig imens du ammer.
Det der sker når du taber dig, er at dit fedtvæv udskiller en større mængde ophobede giftstoffer - som dit barn får noget af gennem modermælken. Koncentrationen bliver højere jo hurtigere du taber dig. Jeg vil derfor anbefale dig at vente med at gå på slankekur til dit barn er omkring 6 mdr, hvor det skal begynde at spise skemad og således ikke får al sin næring via modermælken. På den måde giver du færre giftstoffer videre til dit barn.
Du kan også tænke over at holde dig fra store rovfisk (inklusive dåsetun) og spise økologisk så længe du ammer.
Mht at danne for lidt mælk når man er på kur, så skal der meget få kalorier til at man danner for lidt mælk. Det er altså mere giftstofferne du skal være bekymret for.
Det er desuden meget muligt at du stille og roligt uden at gøre de store anstrengelser vil tabe dig når du ammer. Mange kvinder oplever netop at tabe sig når de ammer. Dog er der lige så mange der ikke taber sig, så jeg ved jo ikke hvordan det vil være med dig.
Jeg vil anbefale dig at spise og drikke sundt og fornuftigt uden at tælle kalorier. Hvis du holder dig fra sukker og forarbejdet mad, spiser masser af grøntsager og går nogle lange ture med barnevognen, så tror jeg at du vil tabe dig stille og roligt. Når så du er færdig med at amme kan du gå på en mere kaloriefattig kur og få mere motion. Indtil da må du give dig selv lov til bare at nyde at være nybagt mor uden at skulle stresse over din vægt.
Jeg håber du kunne bruge mit svar.
Mange tanker fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld
Citér