Vores søn slår os

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

802 visninger
8 svar
2 synes godt om
20. juni 2015

Enirt

Hej håber i kan komme med gode råd

Vores søn er er lige omkring 2½ år og han har i en måneds tid, slået os rigtig meget. Det er meget ofte i hovedet og som en lussing.

Det er især, når han skal skiftes, have tøj på om det så er alm, tøj, nattøj, eller overtøj. Lige nu vil han heller ikke sove fordi vi har været nød til at tage siden af hans tremmeseng da han ellers kravler over. Så hver gang han kommer ud af sengen eller værelset og vi skal putte ham igen, slår han og han gør det for at prøve grænser. Han griner os op i hovedet når vi siger nej og han bliver ved og ved uanset hvordan vi siger nej, at vi siger vi bliver ked af det, at det gør av osv.

Jeg kan slet ikke holde hovedet koldt i nogle situationer, fordi jeg bliver så frustreret og fordi jeg er så træt af at have de her kampe med ham hele tiden.

Har prøvet at snakke med ham om at hvis han gerne vil have kontakt med os, gerne vil fjolle er andre grunde til at han slår i stedet for at bruge ord. Så skal han bare sige hvad han har lyst til. f.eks. han slår mig og ligger op til leg og fjol. Så sagde jeg til ham,  at han kan sige mor fjolle og at jeg gerne vil fjolle med ham.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2015

Mami

Ingen gode råd, blot et kram 

vi går igennem det samme pt 

Anmeld Citér

20. juni 2015

Pikku Myy

Enirt skriver:

Vores søn er er lige omkring 2½ år og han har i en måneds tid, slået os rigtig meget. Det er meget ofte i hovedet og som en lussing.

Det er især, når han skal skiftes, have tøj på om det så er alm, tøj, nattøj, eller overtøj. Lige nu vil han heller ikke sove fordi vi har været nød til at tage siden af hans tremmeseng da han ellers kravler over. Så hver gang han kommer ud af sengen eller værelset og vi skal putte ham igen, slår han og han gør det for at prøve grænser. Han griner os op i hovedet når vi siger nej og han bliver ved og ved uanset hvordan vi siger nej, at vi siger vi bliver ked af det, at det gør av osv.

Jeg kan slet ikke holde hovedet koldt i nogle situationer, fordi jeg bliver så frustreret og fordi jeg er så træt af at have de her kampe med ham hele tiden.

Har prøvet at snakke med ham om at hvis han gerne vil have kontakt med os, gerne vil fjolle er andre grunde til at han slår i stedet for at bruge ord. Så skal han bare sige hvad han har lyst til. f.eks. han slår mig og ligger op til leg og fjol. Så sagde jeg til ham,  at han kan sige mor fjolle og at jeg gerne vil fjolle med ham.

Du skriver at I siger "Nej" når det sker, og snakker med ham om det. Har I prøvet bare at vende jer væk når det sker? Måske rejse jer og gå. Jeg har "glemt" hvor stor en på 2 1/2 år er, men jeg tænker at i skal finde noget der passer til hans alder, der signalerer at I ikke går med ind i det "rum" hvor man slår.

Anmeld Citér

20. juni 2015

Enirt

Pikku Myy skriver:

Du skriver at I siger "Nej" når det sker, og snakker med ham om det. Har I prøvet bare at vende jer væk når det sker? Måske rejse jer og gå. Jeg har "glemt" hvor stor en på 2 1/2 år er, men jeg tænker at i skal finde noget der passer til hans alder, der signalerer at I ikke går med ind i det "rum" hvor man slår.

Det kunne være det skulle prøves. Synes jeg svagt kan huske jeg har gjort noget ligedende tidligere hvor han var umulig. Så satte jeg ham i hans seng og gik ud i 10 -20  sek og så gik jeg ind igen og sagde at jeg ikke ville have den opførsel (kan ikke huske hvad det var der var i vejen) og så var vi videre i teksten.

Tror som det er nu, at det er blevet en form for leg for ham. Han synes det er sjov når vi giver en reaktion. Så kunne være det virkede ikke at give ham en reaktion.

Anmeld Citér

20. juni 2015

Anonymor

Pikku Myy skriver:

Jeg er enig i det her forslag Lige så meget fordi, at børn ofte handler på en måde, som de ved påvirker os - de er ikke så dumme, som man skulle tro Så når de kan se, de får en reaktion - også selvom den er dårlig - jamen så er det det, de gør. Og selvfølgelig er det vigtigt at grænsesætte, men min oplevelse herhjemme (for vi har haft samme problem) er at det faktisk virker bedre i langt de fleste tilfælde ikke at give det for meget opmærksomhed, men i stedet gå væk. Så får de ikke en reaktion, men man får på samme tid signaleret, at så har man ikke lyst til at være sammen, når adfærden er som den er. 

Og så ville jeg ellers sørge for at give ham masser af positiv opmærksomhed i andre relevante situationer, for det bliver lynhurtigt selvforstærkende, så fokus kommer til at ligge mest på den negative adfærd. Ved at forstærke og rose den gode adfærd, vil i efter noget tid også kunne mærke, at der kommer mere af den slags.

Men hold ud, det er hårdt, har selv været der!

Anmeld Citér

20. juni 2015

pastry26

Vi går også igennem det sammen herhjemme. Nogle dage er værre end andre. Det er specielt når der er andet i vejen - lang dag i vuggeren, kort middagslur, træthed generelt eller sult før aftensmaden...

Så bliver han super umulig og skal liiige slå fra sig. Vi har nogle gange held med at give ham time out. Vi gør ikke noget stort ud af det, hvis han slår så kommer han ind på værelset. Ikke noget med at vi bære ham derind, han får selv lov at gå med os i hånden og så sigr vi fx" du har time out fordi du slår - det vil vi ikke have"

Nogle gange er der råb og skrig og så er det time out uden nogen "opfølgning" 

Men ja det er svært. Jeg tænker lidt det er en fase. Han slog også på et tidspunkt nede i vuggestuen, men det er aftaget heldigvis. Dengang tror jeg det var fordi han havde svært ved at høre (ørebarn) men i takt med at hørelsen blev bedre blev det andet også..

Og ja så er han bare en alfa-han af natur og kan godt li at bestemme, så det er måske ikke så underligt at han prøver at teste os hele tiden.. Han har 3 gode kammerater i vuggeren som følger ham i tykt og tyndt - så måske han også tror det hieraki også fungerer sådan derhjemme 

Føler med dig! - det er super træls!!

Anmeld Citér

20. juni 2015

modesty

Min søn begyndte på det samme en overgang. Det hjalp ikke at forklare, eller at gå væk, eller at sige nej, eller eller eller. Intet hjalp.

Så tog jeg en beslutning om en lidt hårdere linje. Jeg er slet ikke til time-out eller den form for opdragelse. Så i stedet forklarede jeg ham reglerne: Hver gang du slår, er det nul iPad og nul TV resten af dagen. 

Jeg måtte bruge den konsekvens 3 gange på en uge, og siden har der intet været. Det er et lille år siden nu.

Det fungerede rigtig godt for os, for med en konsekvens af den art lukker man ikke barnet ude af fællesskabet som f.eks med en time-out. Og man behøver overhovedet ikke at blive sur på barnet. Man kan give et kram og sige "jeg er ikke sur på dig, men det her er konsekvensen".

Anmeld Citér

20. juni 2015

l.kjoeller

Enirt skriver:

Giv ham det modsatte af hvad han ønsker. Opmærksomhed. Gør det færdig du er i gang med om nødvendigt og ellers sig du ikke gider være sammen med ham når han slår og gå  ind i et andet lokale. Det virker her. 

Anmeld Citér

20. juni 2015

MorTil3+

Her i huset bruger vi lidt begge dele altså både konsekvens og ind på værelset. Kan ta et eksempel fra i dag. Far havde lovet børnene at vi skulle sove ude i vores campingvogn i nat. Hende på 3 blev ved at drille storebror og ville bare ikke høre efter da vi sagde hun skulle lægge sig ned. Så fik hun af vide at hvis ikke hun hørte efter kunne hun komme ind i huset og sove og ja nu sover far og storebror i campingvognen og jeg er i huset med hende. Hun har allerede spurgt om om vi skal sove derude i næste uge hvis hun lover at høre efter. Så den tager vi så i næste weekend. Hun er virkelig i trodsalderen lige nu. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.