Holdning (og en evt løsning) til sukkerpolitikken

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

690 visninger
10 svar
23 synes godt om
13. juni 2015

Sandratoft

Har jeres daginstitution en sukker politik? Hvem har lavet den og er der en grænse for hvad der er ok sukker og hvad der ikke er?

Har i et forslag til en evt. løsning hvis I gerne ville have kage (eller andet med sukker i) med til fødselsdag, men i vidste der var børn som var meget små eller børn der havde forældre som ikke syntes de skulle have sukker endnu? Skulle de så undvære eller ville i lave et alternativ? 

Syntes i der burde være forskel på sukker politikken i vuggestue/dagpleje og børnehave?

Er i for eller imod en sukker politik?

Jeg er selv for sukker politikken, men det bærer nok også præg af at jeg har et barn på kun 11 måneder, når hun bliver ældre må hun gerne få sukker. 

Håber i vil svare  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2015

sne190810

Jeg syntes det er direkte åndssvagt - syntes i stedet man skulle lære sine børn at spise sundt og varieret i det daglige, så der kan være plads til at fejre de store begivenheder. 

I min datters børnehave er der fødselsdags-politik hvor det hedder ingen sukker OG kød. 

Anmeld Citér

13. juni 2015

Lucky05

Sandratoft skriver:

Har jeres daginstitution en sukker politik? Hvem har lavet den og er der en grænse for hvad der er ok sukker og hvad der ikke er?

Har i et forslag til en evt. løsning hvis I gerne ville have kage (eller andet med sukker i) med til fødselsdag, men i vidste der var børn som var meget små eller børn der havde forældre som ikke syntes de skulle have sukker endnu? Skulle de så undvære eller ville i lave et alternativ? 

Syntes i der burde være forskel på sukker politikken i vuggestue/dagpleje og børnehave?

Jeg er selv for sukker politikken, men det bærer nok også præg af at jeg har et barn på kun 11 måneder, når hun bliver ældre må hun gerne få sukker. 

Håber i vil svare  

I min datters børnehave, må man have kage, kakao mv med til fødselsdage. 

Til hverdag bestemmer forældrene selv hvad de giver med i madpakken, hvis det tager overhånd for nogle forældre, tager pædagogerne en snak med de pågældende, og giver gode råd til sund mad, hvis der er brug for det. 

Det fungerer fint hos os  

Anmeld Citér

13. juni 2015

Trine89

Jeg er lidt både og med det. Jeg synes efterhånden der er formange regler så det område.  Heldigvis er min datters børnehave ikke så slem. 

Som pædagogerne siger så regner de med at vi som forældre selv kan styre hvad vi giver vores børn, men de anbefaler en sund madpakke. 

Til fødselsdage må man gerne sukkerholdig ting med, dog maks. to ting.

Fx. kan man lave en kage og tage saftevand med og så også stadig have plads til pølsehorn og pizzasnegle.

Og det syntes jeg egentlig er en god måde at gøre det på. fordi så kan man også mærke at det er fødselsdag. 

Som en anden skrev, børn har godt af at lærer at man ikke kan søde sager hele tiden men at de høre til fredag til disney og til særlig anledninger (sådan er det her, i hvert fald)  

Anmeld Citér

13. juni 2015

Elgaard73

Vores BH har også sukkerpolitik, men der bliver ikke kørt så overdrevet stramt.

I forbindelse med fødselsdag må der f.eks gerne gives kage og lign.

Det er mere i hverdagen at de håndhæver det. Altså man må da gerne give en enkelt Danone eller mariekiks med ind imellem. Det er mere hvis at det er noget barnet har med hver dag og at madpakken overvejende er temmelig sukkerholdig, at det lige bliver taget op.

Jeg syntes at det er ok med sukkerpolitik. Ikke fordi at jeg ikke har tillid til at forældre selv kan styre det, men fordi at mange faktisk er uvidende om hvor meget sukker der kan være i de forskellige ting. Sukkerpolitikken kan så være med til at sætte fokus på det. Vores BH er i hvertefald rigtig gode til det, uden at det bliver "påduttende".

Jeg er selv blevet meget overrasket over hvor meget sukker der er i nogle ting. Noget jeg aldrig har skænket en tanke før, for vi er ikke specielt sukkerforskrækket. Men en enkelt mariekiks her, en pak rosiner der, en Danone eller alm yoghurt her og der osv, det løber bare voldsomt op lige pludselig. Netop fordi at man ikke er klar over hvor MEGET sukker der rent faktisk er deri. Og når man så ligger det sammen med alt det "lovlige" sukker (frugt, brød og lign) de så også får på en dag, så bliver det faktisk ret voldsomt.

Det med at vise hensyn til de børn som ikke må få sukker...Tjae, det er sådan halvt om halvt fra min side. Til min drengs fødselsdag fik han vandbakkelses kagemand med en smule slik på med. Så der var jo sukker, men ikke overdrevet. Havde jeg været helt ligeglad, så havde jeg nok sendt en rigtig sukker bombe af en chokolade kage med. Men jeg valgt et tage lidt hensyn til de børn (eller vel mest deres forældre), som ikke måtte få sukker.

Anmeld Citér

13. juni 2015

SofiaMik

I mine børns børnehave er der HELDIGVIS ingen sukkerpolitik. Jeg smører selv mine børns madpakker og putter f.eks. gerne (mørk) pålægschokolade på. Er nøjagtig lige så usundt som en spegepølsemad. Som en anden siger, at lære sine børn at spise sundt og varieret, er det vigtigste. Lad dem få et forhold til sukker og lære, at man må få lidt men godt.

Til fødselsdage tager vi det med, som vi lige finder på, kan være is, boller eller kage. Ville aldrig tage hensyn til de børn, der ikke må få. Ikke mit problem og jeg er heller ikke blevet påduttet noget.

Jeg går meget op i, at mine børn får lov at smage alt og får sunde gode råvarer f.eks. økologiske og fra sæsonen. At de ikke bliver fyldt med en masse færdigmad og lightprodukter, som jeg ikke tror fremmer andet end fedme på sigt.

Anmeld Citér

13. juni 2015

modesty

Håber i vil svare  

I min søns integrerede institution er der nultolerance overfor sukker, både i VS og BH. Man må kun have frisk frugt med til fødselsdag.

Jeg er rigtig glad for politikken, men synes måske den er lige lovlig nazi. Vi havde stuen på besøg i institutionstiden da min søn blev 3 og jeg ville gerne lave smoothies med frosne bær, friske bananer og juice. Men det måtte jeg ikke, KUN frisk, udskåret frugt.

Men hellere det end at folk må tage kage med på stuen til deres barns fødselsdag, det ville jeg synes var alt for meget - det er trods alt 22 børn om året.

Hov - skal vist lige tilføje at han ikke får madpakke med - der er varm mad fra køkkenet hver dag.

Anmeld Citér

13. juni 2015

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg er både og! 

Jeg syntes det er helt ok at ha feks en kage eller flødeboller med i børnehave når man har fødselsdag. Har dog flere gange oplevet at Thea har fået en stor slikpose med hjem oveni, hvilket jeg ik mener er nødvendigt! Vh stine

Anmeld Citér

13. juni 2015

God-mor

I min datters dagpleje er der ingen sukkerpolitik, men vi har som forældre skulle skrive under på at det er ok at ens barn får sukker fx ved fødselsdage. Det passer mig fint, og jeg mener alt med måde. Da de gik på juleferie gav dp mor dem fx kakao og lune boller, og det syntes jeg da bare var så fint så fint... De er så også kun 4 børn så det er jo ikke hver måned nogle har fødselsdag. Nul sukkerpolitik syntes jeg er for meget. 

Anmeld Citér

13. juni 2015

Bella&Lina

I den stores bh er det blot anbefalinger. Men der er kage og boller til fødselsdage , og til afslutninger op til ferie luk eller lign, kan pædagogerne finde på og dele flødeboller ud osv. I min verden kan man godt lave anbefalinger om til regler i vuggestuen da de ikke er så gamle. Men jeg sætter stor pris på at jeg ikke er pålagt regler omkring min datters madpakke (måske mest for princippets skyld) Herhjemme spiser vi sundt og varieret, og er slet ikke sukker forskrækkede. Jeg tror på at man får de sundeste unger, ud af at lære dem om et normalt forhold til mad, dvs hverken hysterisk til den ene eller anden side . Jeg har dog selv pco så mad uden sukker er det primære der bliver serveret herhjemme fra. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.