Eksperthjælp: Livmoderens størrelse i den tidlige graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

459 visninger
0 svar
0 synes godt om
11. juni 2015

Camilla Grove

Kære Jordemoder.
Jeg er gravid og er idag 11+6 jvf. en tidlig sanning 8+0. Jeg er begyndt at blive meget nervøs, da jeg endnu ikke synes at jeg kan mærke min livmoder, som der står alle steder, at jeg skal kunne på nuværende tidspunkt - og er selvfølgelig bange for at der er noget galt. Jeg har prøvet på ALLE tænkelige måder og brugt alle de råd der er til hvordan man nemmest mærker den, men er stadig meget sikker på at jeg ikke kan. Jeg er en slank pige, men har altid haft forholdvis meget polstring på venusbjerget, dette synes jeg her de sidste dage, at der er kommet mere af - altså at jeg er blevet "tykkere" dernede. Har overvejet om dette kunne være livmoderen, men så vidt jeg har kunnet læse mig til burde man på nuværende tidspunkt kunne mærke at "den starter" et par cm over hårgrænsen og ikke lige ved hårgrænsen. Jeg går nærmest "indad"/"nedad" efter hårgrænsen og venusbjerget slutter, så der altså ikke den dér bakke der står der skal være, men nærmere en dal. Dette gør mig meget panisk og nervøs for nakkefoldsscanningen om ca. en uge - er SÅ bange for at der ikke er liv.

Håber du kan komme med lidt beroligende ord.

Camillas svar

Kære gravide,

det lyder helt tilforladeligt at du på nuværende tidspunkt ikke kan mærke din livmoder udefra. På nuværende tidspunkt så ligger den beskyttet bag din blære (som du helt sikkert kan mærke når du vågner om morgenen og skal tisse).

Vi kvinder er så forskellige så det kan være svært at læse sig til på nettet hvad vi skal mærke på hvilket tidspunkt.

Jeg er sikker på at det ser fint ud på nakkefoldsscanningen om en uge.

Håber du får en dejlig graviditet.

Kærlig hilsen

Jordemoderen

I Camillas brevkasse kan du få svar på alle spørgsmål relateret til din graviditet, fødsel og tiden efter fødslen.

Læs mere på: Hjemmefoedsler.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.