Eksperthjælp: Ferie og graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

435 visninger
0 svar
0 synes godt om
11. juni 2015

Camilla Grove

Kære Camilla. Jeg er snart 26 år og gravid (10+5) - skal føde omkring 21. December (jeg har endnu ikke været til jordmoder eller scanning). Jeg har to spørgsmål:
1. Min kæreste og jeg havde planlagt en vandretur i de norske fjelde sammen med et vennepar i august måned. Det skulle være en stille og rolig telttur, men oppe i fjeldene hvor vi jo er flere dages gåtur væk fra andre mennesker og uden telefondækning. Nu pga. graviditeten synes min kæreste (og familie) ikke, at det er en god idé, da vi f.eks. ville være langt væk fra lægehjælp. Ville du ligeledes fraråde mig en sådan tur?
2. Jeg har de sidste 8 dage haft diarré. Hænger dette sammen med min graviditet, og hvad kan jeg gøre for at få det hele normalt igen?
På forhånd tak for hjælpen! Vh Mathilde

Camillas svar

Kære Mathilde,

Når man er gravid og er sund og rask så skader det ikke at holde sig i fysisk god form. Faktisk er der flere undersøgelser som der viser at gravide som er fysisk aktive under deres graviditet oplever færre gener undergraviditeten og føder lettere.

Ferie er altid dejligt! Frisk luft endnu dejligere. Hvis I tager det stille og roligt og traver afsted i roligt tempo og du får mulighed for at holde pauser undervejs så ser jeg ingen hindring for en dejlig tur til Norge. Med hensyn til at være langt væk så er man aldrig længere væk end en telefonopringning men hvis I er uden for netdækning kan I evt undersøge hvad I kan gøre for at være sikker på netdækning. Kan I evt leje en telefon som går via satelitter?

I Norge er de særdeles vant til at transportere i helikopter til nærmeste sygehus hvis det skulle blive nødvendigt.

Med hensyn til diarre så kan det godt være relateret til jerntilskud. Nogle gravide oplever at få forstoppelse af jerntilskud - andre oplever at de får diarre. Hvis det varer længere end 4 dage anbefaler jeg altid at man søger egen læge for at få afklaret årsagen.

Kærlig hilsen

Jordmoderen

I Camillas brevkasse kan du få svar på alle spørgsmål relateret til din graviditet, fødsel og tiden efter fødslen.

Læs mere på: Hjemmefoedsler.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.