kontanthjælp regler ? har sådan brug for hjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

824 visninger
4 svar
6 synes godt om
10. juni 2015

Anonym trådstarter

Min svigerfsr er en ældre herre og har efter en langvarig depression mistet jobbet og er nu dybt forgældet og så syg at jeg tror han aldrig kan arbejde igen.

Han fik udbetalt nogle penge fra lønmodtagernes dyrtidsfond, ca. 50000 kr.

De 37000 er brugt til at betale gæld men han er langt fra gældfri. Han er nu nået dertil hvor han skal søge kontant hjælp. Men jeg har aldrig været i systemet så ved ikke hvad han har ret til. kan kommunen se at han har fået udbetalt de penge og kan vi forklare at de er blevet brugt på gæld og nødvendigheder?

Hahar jo stadig lidt penge i banken, men han skal nu flytte til en anden bolig der er billigere. Men ejer ikke engang sin seng og skal bruge de tilbageværende penge på møbler, tallerkener, lukke flere gældsposter osv. 

Han har været i Ribers længe og ejer stort set ingen ting. 

Kan vi forvente at han skal kunne redegøre for hvor de udbetalte penge er blevet Af?  At de tror at han har pengene liggende hjemme i madrassen?  Skal vi gemme kvitteringer for tallerkener,  gulvklud,  sengetøj Osv?  

Det er så trist. Jeg kan næsten ikke holde ud at se min svigerfar sådan. Hn har længe været selvmordstruet og alt det her rod i økonomien gør det hele meget værre. 

Jeg tør jo ikke ringe og prøve kommunen så ved de jo at han lige nu har lidt penge stående.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juni 2015

Fremad

Anonym skriver:

Min svigerfsr er en ældre herre og har efter en langvarig depression mistet jobbet og er nu dybt forgældet og så syg at jeg tror han aldrig kan arbejde igen.

Han fik udbetalt nogle penge fra lønmodtagernes dyrtidsfond, ca. 50000 kr.

De 37000 er brugt til at betale gæld men han er langt fra gældfri. Han er nu nået dertil hvor han skal søge kontant hjælp. Men jeg har aldrig været i systemet så ved ikke hvad han har ret til. kan kommunen se at han har fået udbetalt de penge og kan vi forklare at de er blevet brugt på gæld og nødvendigheder?

Hahar jo stadig lidt penge i banken, men han skal nu flytte til en anden bolig der er billigere. Men ejer ikke engang sin seng og skal bruge de tilbageværende penge på møbler, tallerkener, lukke flere gældsposter osv. 

Han har været i Ribers længe og ejer stort set ingen ting. 

Kan vi forvente at han skal kunne redegøre for hvor de udbetalte penge er blevet Af?  At de tror at han har pengene liggende hjemme i madrassen?  Skal vi gemme kvitteringer for tallerkener,  gulvklud,  sengetøj Osv?  

Det er så trist. Jeg kan næsten ikke holde ud at se min svigerfar sådan. Hn har længe været selvmordstruet og alt det her rod i økonomien gør det hele meget værre. 

Jeg tør jo ikke ringe og prøve kommunen så ved de jo at han lige nu har lidt penge stående.

Hæv penge og sig de er brugt til privat gæld.....:-)

Egentlig er jeg af den engang man skal forsørge sig selv, hvis man har penge.... Men man skal også kunne leve på en værdig måde...

Anmeld Citér

10. juni 2015

SandraXOXO

Ja i kan sagtens risikere at skulle redegøre for så stort et pengebeløb. Det siger jo sig selv at man ikke kan ha halvtreds tusind kr den ene dag og søge kh den anden dag. Men, hvis i kan bevise de ikke er brugt på luksus men på nødvendigheder burde han kunne få kh, måneden efter i har søgt, forudsat at han ikke har værdier penge eller lign til værdi af over titusind. 

Anmeld Citér

10. juni 2015

Carina:-)

Han kan jo bevise at pengene er brugt på gæld og så vil jeg lige sige at de fleste sagsbehandlere er søde og rare mennesker der vil andre det bedste.

Så ring og forklar situationen og book et møde med hans sagsbehandler,du kan tage med som bisidder og så ro på - de spiser ikke mennesker :) 

Anmeld Citér

10. juni 2015

Elgaard73

Det med at du ikke vil ringe og høre, fordi at han netop nu har lidt af pengene til at stå... de finder de jo ud af under alle omstændigheder, når han søger KH. De beder jo om alle hans kontoudtog 3 måneder tilbage.

Hvis I får en rigtig strid sagsbehandler, så kan I godt risikere at beløbet vil blive modregnet hans KH, fordi at det er blevet brugt til betaling af gæld. Det er en rigtig latterlig regel, men større udbetalte pengebeløb kan kun fritages for modregning, hvis det er blevet brugt på dagligdags fornødenheder, husleje og lign. Gæld tæller ikke med under det og de betragter det som at man har handlet "økonomisk uforsvarligt". Det er skruet så dumt sammen.

Dog vil det nok være muligt, at få noget KH alligevel. Det bliver blot tilbagebetalings pligtig.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.