Eksperthjælp: Er jeg stadig gravid eller har jeg aborteret?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.660 visninger
0 svar
0 synes godt om
9. juni 2015

Tina Sandager

Hej Tina. I mandags, altså 6 dage siden begyndte jeg at bløde. Jeg kom til lægen tidligt om formiddagen, hun tjekkede mig og alt så fint ud. Hun sagde det kunne være en tvilling jeg var ved at abortere, men min livmoder var lukket? Jeg kommer senere på dagen til scanning, og de finder en tom fostersæk. Mine blodprøver ser fine ud. I onsdag fik jeg taget nye blodprøver og mit HCG tal var faldet til 995 og jeg fik den besked at jeg var ved at abortere. Jeg har kun haft smerter en gang og det var i mandags da jeg startede med at bløde. Jeg har blødt rødt 2-3 gange, og ellers kun brunt udflåd, ingen klumper. Jeg tester stadig ligeså positiv som jeg gjorde for 14 dage siden. Hvordan kan min læge sige at min livmoder er lukket, hvis jeg er ved at abortere? Jeg har halsbrand idag, og min mave er stadig stenhård og er ikke blevet normal størrelse endnu. Jeg har fortsat murren i underlivet. Kan jeg stadig være gravid? Eller driller kroppen. Jeg er 2 gangs gravid og efter skadestuen skulle jeg være 5 uger henne i mandags.

Tinas svar

Kære Rikke,

Jeg mener også at du er ved at abortere.

Det lyder som om du har haft det man på dansk kalder et "vindæg" - på engelsk "Blighted ovum". Det betyder at der er dannet en moderkage, men at den anden del af det befrugtede æg som skulle videreudvikle sig til et foster er gået til. Moder kagen laver fortsat HCG - derfor vil du stadig teste positiv et stykke tid endnu - selvom Hcg`et er på vej ned.

Du skal være opmærksom på tegn  på infektion. Feber, smerter, ildelugtende udflåd - så skal du søge læge.

Nu skal du vente på at kroppen selv udstøder resten - det vil sige at du begynder at bløde mere friskt og at slimhinden med den lillebitte moderkage bliver udstødt. Det kan godt tage et stykke tid - nogle uger. Hvis du mod forventning ikke bløder selv, skal du naturligvis henvende sig til din læge. Nogle gange er man nødt til at lave en udskrabning.

Utroligt mange kvinder har prøvet det du prøver - og får sunde og raske børn senere hen.

Held og lykke.

Kh Tina.

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.