Eksperthjælp: 13 måneder. Lidt om mad og lidt om søvn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

748 visninger
0 svar
0 synes godt om
9. juni 2015

Lisbeth Jess

Hej Lisbeth.
Jeg har en søn på 13 mdr, jeg har lidt spørgsmål omkring.
Det første handler om mad. problemet er at han ikke vil spise "hård" mad. Altså agurker, peberfrugt, æbler, kød osv. Alt hvad der skal tygges lidt. Han kan heller ikke spise kartofler med skræl, eller pølser med skind.

Jeg undrer mig, for han virker gerne til at ville have maden, og tygger den (lige bortset fra kødet), men spytter det derefter ud, og tager så noget nyt. For mig virker det underligt at han ikke vil synke det, for de stykker han spytter ud er tygget fint og ville sagtens kunne synkes. Er det et normalt problem, og hvad kan jeg evt gøre? Jeg tilbyder ham det jo alligevel, og håber han en dag vælger at synke det?

Mit 2. spørgsmål handler om søvn. Han sover rigtig dårligt, og har gjort det lige siden 5 måneders alderen. Under både middagslur og om natten, vågner han gerne hver halve - hele time og skal puttes om. Nogen gange mange gange hurtigt i træk også. Han vågner grædende og virker lidt forvirret.
Det tager kun 5 minutter at få ham til at sove igen, men jeg synes alligevel at det er hårdt at få afbrudt min søvn så ofte.
Desuden så bliver han puttet kl 19, og vågner allerede omkring kl 5, men vi prøver at vise ham at det først er morgen omkring kl 6, da han ellers har haft tendens til at ville tidligere og tidligere op, derfor sidder jeg gerne inde ved ham den sidste time for at få ham til at sove lidt mere, ellers bliver dagen simpelthen for lang for ham.
Jeg tror ikke han sover dårligt pga. sult. Han spiser ok i løbet af dagen, og falder i søvn til en flaske på omkring 270 ml mælk.
Jeg tænker tit om han mon har ondt et sted, men kan ikke komme i tanke om hvor det skulle være. Han har fået lagt dræn 2 gange, sidste gang for 3 uger siden og alt ser fint ud nu, så han burde ikke have ondt i ørerne. Hans mave fungerer upåklageligt på movicol og virker ligeledes ikke til at have ondt der. Han har gået til behandlinger hos kiropraktor og der er heller ikke mere at komme efter, og han har også været til zonterapeut, og intet hjælper.
Kan det mon være blevet en vane for ham at vågne op hele tiden, og hvad kan jeg gøre? Jeg snakker ikke til ham når det er, eller tænder lys osv, jeg kører 100% nattestemning..
Han får en lillebror/søster i december så jeg så jo meget gerne at han sov igennem til den tid!

Lisbeths svar

Hej !

Det du fortæller om, hvordan din søn spiser, virker helt normalt. Han har ikke sikkert ikke så mange tænder endnu. Kartofler med skræl og pølseskind er for hårdt for ham. Han spiser det sikkert hvis kartoflen er moset og skindet taget af pølsen.

Agurk uden skræl synker han sikkert også. peberfrugt er nok lidt sej til ham. Tilbyd ham ærter, majs og små stykker avocados, det er nemt at synke og han vil hygge med selv at tage ærterne og majsen med sine fingre.

Selvom de små tygger med gummerne, kan de være ømme og hævede , derfor en vis modvilje mod at synke. Godt han tygger det. Fint du tilbyder ham forskellige grove ting, en dag kommer de ned. Indtil da  er det en god ide at have most noget af maden så han let kan synke det, Gradvist kan du øge mængden.

Nogen børn er forsigtige med, hvad  de kan lide at synke. Er han undersøgt i halsen . Han kan have store mandler , uden der behøver være en infektion. Hos nogen børn kan de fylde meget ,så det giver lidt besvær at synke.

Han har døjet med sine ører, og fået dræn i for 2 gang. I skal vel til en kontrol på et tidspunkt. Ørelægen har sikkert både checket hans mandler og om han har polypper ?Tag evt en snak med ham.

Hans søvn;

Det er ofte et problem med uafbrudt søvn efter nætter med smerter. Hans krop husker smerter  og ubehag.

Jeg ville skubbe hans puttetid om aftenen. Bruge en halv time på at nusse hans fødder og krop.Fortælle ham med kærlig ro og overbevisning, hvor godt det er han nu er smertefri og kan sove en dejlig søvn, trygt og tungt. Mor og far elsker dig og passer på dig.

Den sidste mor og far elsker dig og passer på dig. Den er midlet når han vågner. Han skal høre dig/jer. En tung kærlig hånd på brystet, mens der messes, Mor og far elsker dig og passer på dig. Mens han evt  med en flad hånd under hans hale vippes lidt. Det giver tryghed og ro. han både mærker og hører jer.

Er det ikke nok, skal der en lille vågelampe på, dermed bliver tre sanser beroliget. Det kan tage tid at gøre ham så tryg at han kan sove.

Klart I bliver udmattede, håber i deler nætterne så i begge får en rimelig nattesøvn.

Jeg vil foreslå hans flaske reduceres til ca 150 ml, hans mave skal ikke på overarbejde. Tilbyd ham en banan, mens I nusser.

Det er tidligt at vågne klokken 5 og som mor er det hårdt . Alligevel er der nok ikke så meget at gøre ved det. 10 timers søvn er for mange små,  det der rækker. Nogen kan ligge og hygge med  bøger og en bamse, så det kan give en halv time mer`.

Håber i finder lige det, der skal til med jeres lille søn , så du er veludhvilet til den næste kommer. 

Held og lykke både med ham og den næste.

hav en god sommer.

Varme hilsner

Lisbeth Jess 

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.