Eksperthjælp: Falde i søvn uden mor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

903 visninger
0 svar
1 synes godt om
4. juni 2015

Linda Stæhr

Kære familierådgiver ?? Jeg hår virkelig meget brug for hjælp ?? min datter på 10 mdr. Har stadig ikke lært at sove i sin egen seng (om dagen sover hun i sin barnevogn uden problemer). Jeg ammer stadig og hun er vandt til at jeg ammer hende i søvn, i min seng hver aften , hvor hun sover med mig. Jeg bliver ved med at komme med undskyldninger for hvorfor jeg skal vente med projekt trammeseng. f.eks "nu er hun lige kommet ind i et spring" eller " nu er hun blevet forkølet" og den sidste nye, "nu skal hun begynde i vuggestue om lidt". I bund og grund er jeg rigtig bange for at hun skal føle at jeg svigter hende og afviser hende og at hun skal føle sig utryg.. er det normalt at føle sådan ? Jeg ved ikke hvordan og hvad jeg skal gøre ? Hvad er den bedste måde at gøre det på? Evt. Mens jeg stopper med amning, eller skal det være før? Hver gang jeg har prøvet at putte hende i tremmesengen, har jeg gjort klar til natten som vi plejer og lagt hende efter jeg har ammet. Hun rejser sig straks og rækker armene op mod mig og skriger, jeg når ikke engang at gå ud af værelset og mit moderhjerte kan ikke holde ud at se hende så ked ?? jeg håber at der findes en løsning eller et godt råd. venlig hilsen en meget fortvivlet mor

Lindas svar

Kære fortvivlede mor

Jeg forstår og genkender din bekymring for, om din datter skal føle sig svigtet ved dit projekt med at putte hende uden dig. Jeg har selv stået der, og jeg kender til hvor hjerte-vridende det kan være. Det er fuldstændig normalt og i orden. Din fortvivlelse handler om, at du ønsker at gøre det bedste for dit barn; og det er altid det bedste udgangspunkt for at opdrage sit barn og hjælpe det videre: Fordi du elsker det.

Når det er sagt vil, jeg anbefale dig at læse mine tips om ” at falde i søvn uden mor og far” på min hjemmeside. Eller mine øvrige tips om børn og søvn. Hvis du er det mindste i tvivl efter det, er du mere end velkomme til lige at ringe mig op, så finder vi ud af det sammen uden afregning - for min hjemmeside skal gerne kunne guide til løsninger på de fleste ”normale” udfordringer i familielivet.

En enkelt lille ting, jeg vil nævne til sidst er amning: Forsøg at adskille amning og søvn. For den afhængighed gør at dit projekt bliver sværere. Børn har brug for at lære, hvordan man falder i søvn uden mors bryst om aftenen. Og tidspunktet er fint passende. Som du selv er inde på kommer der altid en undskyldning i vejen, så læg en plan og gå i gang. Tag mod til dig. Find evt. modet med en veninde, der selv er mor, søg støtte blandt dem du kender. Dine følelser er helt normale og legale.

Med det sagt vil jeg ønske dig alt det bedste.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver v. Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.