krampe i benene???? why??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.068 visninger
10 svar
0 synes godt om
13. september 2009

engel24

I den sidste stykke tid er det som om jeg får mega krampe i benene når jeg ligger ned .. er det normalt ?? sommetider det ene ben andre gange begge på en gang .. det gør mega nas når det står på, men forsvinder også hurtig igen .. kender i det ???

engel

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2009

Lise

Det er vist meget normalt når man er gravid... jeg havde det i hvert fald en del i tredje trimester. Men prøv at lave nogle venepumpeøvelser - tror det kan hjælpe på det...

Anmeld

13. september 2009

ønskebørn74

engel24 skriver:

I den sidste stykke tid er det som om jeg får mega krampe i benene når jeg ligger ned .. er det normalt ?? sommetider det ene ben andre gange begge på en gang .. det gør mega nas når det står på, men forsvinder også hurtig igen .. kender i det ???

engel

Hvor langt er du henne???

Anmeld

13. september 2009

ønskebørn74

engel24 skriver:

engel

Hvordan ligger du når det sker???? Dedt er ikke sundt at ligge på ryggen. Der går en del store blodårer og nerver som udmunder i benene og styrer ilttilførslen til mange vitale organer... Barnets vægt kan forhindre tilstømningen og da får man alt efter hvilke der bliver trykket en vifte af symptomer.. Som krampe i benene, svimmelhed, snurren i hænder, åndebesvær osv...

Anmeld

13. september 2009

ønskebørn74

engel24 skriver:

engel

Sovestillinger

Mange gravide oplever et øget søvnbehov under graviditeten. Det er vigtigt, at gravide får rigelige mængder søvn, da det hjælper med til at undgå at blive deprimeret og stresset. Det er derfor en rigtig god idé at tage en lille lur, så snart trætheden melder sig.

Det er bedst at undgå at sove på ryggen i de sidste måneder af graviditeten. Dette kan være behageligt for dig, men det kan også medføre unødvendige spændinger i din ryg. Når du ligger på ryggen, presser hele din voksende livmoders vægt på dine indre organer og lænden. Samtidig kan denne stilling mindske blodtilførelsen til dit barn, fordi din livmoder presser mod de store blodårer. Hvis dette imidlertid er den eneste sovestilling du føler dig bekvem i, kan du støtte ryggen ved hjælp af puder. Læg også en pude under din høre balde for at mindske presset på din vena cava blodåre.

Du vil formentlig synes, at det er ubehageligt at ligge på maven i det sidste trimester, da det øger presset på din livmoder. I de første 5 måneder af graviditeten kan du ligge på maven med et ben bøjet ud til siden for at give plads til livmoderen. Men efterhånden som terminen nærmer sig, bliver denne stilling nærmest umulig på grund af mavens størrelse.

Den bedste sovestilling under graviditeten er på siden. Dette vil du formentlig selv opdage, efterhånden som maven bliver tykkere, men det kan være en fordel at have vænnet sig til at ligge i denne stilling allerede tidligt i graviditeten. Prøv at lægge en pude mellem benene og bøj knæet på det øverste ben. Dette skulle gøre stillingen mere behagelig for dig. Denne stilling tillader også en maksimal tilstrømning af blod og næring til moderkagen og gør nedbrydningen af affaldsstoffer i dine nyrer mere effektiv.

Anmeld

13. september 2009

BetonSlotsPrinsesserne

Det er ganske normalt når man er gravid..
kramper kommer af at musklen ikke får ilt nok, det er ikke noget man selv helt kan bestemme over. bort set fra at huske at strække ud efter en gang motion, men man får det ofte når man er gravid når hele kroppen arbejder meget mere end normalt.
Da jeg var gravid og jeg strak mine ben 'forkert' fik jeg krampe, men det problem har jeg altid haft. Men ja, det gør sq skide ondt

Anmeld

13. september 2009

Halbschön

engel24 skriver:

engel

Ja det er helt normalt under den sidste del af graviditeten.... Jeg har mange kramper i løbet af natten, og jeg sover ikke på ryggen.. Som de andre skriver, sker det fordi der ikke kommer ilt nok til musklerne og så "brokker" de sig ved at gå i krampe, så du bliver opmærksom på det...

Det sker ved mig selvom jeg kun ligger på siden, og det sker ofte fordi jeg strækker mit ben "forkert".. Det gør mega ondt, men der er ikke så meget andet at gøre end sørge for at strække godt ud, hvis du har været fysisk aktiv og lave venepumpeøvelser....

God søndag..

Renée, 37+2

Anmeld

13. september 2009

engel24

ønskebarn74 skriver:

Hvor langt er du henne???

jeg er i uge 33 + 5 ligger vis div forskellige stillinger men detlyder alt sammen meget logisk hva div skriver rart at jeg ikk e den eneste der har dette det føles mega skummel :s

engel

Anmeld

13. september 2009

LineD

Åh ha du er langt fra den eneste, jeg sover på siden(erne) hver nat og vågner mellem 3-6 gange om natten med kramper i læggen, samt smerter i skinneben og lår... så det er bare greeeeeat NOT 

Men ja de andre har smidt de eneste råd jeg kender

Knus Line, der selv er ved at være desperat efter råd til yderligere lindring!

Anmeld

5. september 2010

MoniqueMadsen

Det vides ikke hvorfor mange får kramper i benene under graviditeten. Men den øgede belastning kan være noget af forklaringen. En anden forklaring kan være mangel på calcium. Hvis dine kramper i benene bliver for hyppige bør den praktiserende læge kontaktes for eventuelt at få et calcium tilskud. Ifølge http://www.sundhedslex.dk/kramper-i-benene.htm er de mest almindelige årsager til kramper i benene overanstrengelse af muskerne. Da man tager på under graviditeten kan årsagen til kramper i benene muligvis være den øgede belastning for musklerne i benene, der forårsager krame benene.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.