Spørgsmål til børnehave pædagoger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.444 visninger
14 svar
24 synes godt om
2. juni 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Inspireret af den meget debat omkring at have børn I institution når man selv går hjemme, ville jeg se hvilken løsning jeg kunne finde for os - jeg er selv på barsel med en 3 mdr baby, og min pige på 3 er normalt afsted I børnehaven fra 8,30 (hvor de samles til et mellemmåltid) og så til 15-16 tiden alt efter hvornår jeg lige kan få det til at passé med amning osv

Om morgenen er det generelt ret hektisk - far er ude af døren på arbejde allerede kl.7,15 så jeg er alene med de 2, og det er generelt svært at nå at blive færdig til kl.8,15. Når min pige er klar får hun lov til at sidde med en Ipad så jeg selv kan få tøj på & gjort barnevognen klar. Det ender ofte med stress og sure miner (især når Ipad'en skal slukkes)

I fredags afprøvede vi så at hun først skulle afsted til frokost kl.11, og må sige det var fantastisk - vi kunne tage den med ro, vi hyggede os (uden Ipad) mens lillebror sov, og faktisk gik hun selv kl.10,30 ud og tog sin jakke på - så var det alligevel for kedeligt herhjemme efter lillebror vågnede op.

Jeg tænkte at det var løsningen, men vendte det lige med børnehavepædagogen da vi kom derhen. Hun mente at det var noget skidt at komme så sent fordi alle aktiviteterne ligger om formiddagen, at jeg hellere skulle hente tidligere om eftermiddagen. Hun sagde igen igår at min pige jo slet ikke kom ind I legen I fredags.

Afprøvede så at hente tidligt igår, og det gik mildest talt ikke godt. Lillebror er mere vågen om eftermiddagen, vi er alle mere trætte, jeg skal forsøge at forberede aftensmad samtidig med osv. Det endte jo med at tv'et blev tændt bare for at der kom ro på.

Idag bliver hun hjemme hele dagen og vi tager ud til morfar til frokost så jeg ikke star alene med dem begge. Indtil videre har vi samme dejlige rolige morgen som I fredags.

Så mit spørgsmål er: er det virkelig bedst at have masser af stress og jag for at hun kan være der om morgenen, og så stress igen om eftermiddagen...?

Jeg ønsker selvfølgelig at hun har det bedst muligt, kan finde venner I bh og lærer en masse, men samtidig skulle vi da også gerne have det rart herhjemme...

Jeg ved af erfaring at hun har det bedst med faste rutiner, så tror ikke det fungerer med at vi en dag gør det og en anden noget andet, så vil gerne finde en fast løsning

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juni 2015

Christine

Lomm skriver:

Inspireret af den meget debat omkring at have børn I institution når man selv går hjemme, ville jeg se hvilken løsning jeg kunne finde for os - jeg er selv på barsel med en 3 mdr baby, og min pige på 3 er normalt afsted I børnehaven fra 8,30 (hvor de samles til et mellemmåltid) og så til 15-16 tiden alt efter hvornår jeg lige kan få det til at passé med amning osv

Om morgenen er det generelt ret hektisk - far er ude af døren på arbejde allerede kl.7,15 så jeg er alene med de 2, og det er generelt svært at nå at blive færdig til kl.8,15. Når min pige er klar får hun lov til at sidde med en Ipad så jeg selv kan få tøj på & gjort barnevognen klar. Det ender ofte med stress og sure miner (især når Ipad'en skal slukkes)

I fredags afprøvede vi så at hun først skulle afsted til frokost kl.11, og må sige det var fantastisk - vi kunne tage den med ro, vi hyggede os (uden Ipad) mens lillebror sov, og faktisk gik hun selv kl.10,30 ud og tog sin jakke på - så var det alligevel for kedeligt herhjemme efter lillebror vågnede op.

Jeg tænkte at det var løsningen, men vendte det lige med børnehavepædagogen da vi kom derhen. Hun mente at det var noget skidt at komme så sent fordi alle aktiviteterne ligger om formiddagen, at jeg hellere skulle hente tidligere om eftermiddagen. Hun sagde igen igår at min pige jo slet ikke kom ind I legen I fredags.

Afprøvede så at hente tidligt igår, og det gik mildest talt ikke godt. Lillebror er mere vågen om eftermiddagen, vi er alle mere trætte, jeg skal forsøge at forberede aftensmad samtidig med osv. Det endte jo med at tv'et blev tændt bare for at der kom ro på.

Idag bliver hun hjemme hele dagen og vi tager ud til morfar til frokost så jeg ikke star alene med dem begge. Indtil videre har vi samme dejlige rolige morgen som I fredags.

Så mit spørgsmål er: er det virkelig bedst at have masser af stress og jag for at hun kan være der om morgenen, og så stress igen om eftermiddagen...?

Jeg ønsker selvfølgelig at hun har det bedst muligt, kan finde venner I bh og lærer en masse, men samtidig skulle vi da også gerne have det rart herhjemme...

Jeg ved af erfaring at hun har det bedst med faste rutiner, så tror ikke det fungerer med at vi en dag gør det og en anden noget andet, så vil gerne finde en fast løsning

Min erfaring er at det er en umulig kamp! Da jeg lige havde født min anden søn skulle storebror starte i børnehaven. Så vi tog det roligt og kom omkring kl 10. Puha hvor faldt det bare ikke i god jord! Min oplevelse var også at det var værre for den store at stresse end det var at gå glip af "aktiviteter" om morgenen - at jeg den dag i dag stadig ikke ser andre aktiviteter end legeplads og en skål med frugt på bordet indenfor, det er så hvad det er..

Det eneste problem er hvis de skal ud af huset, så går de jo inden dit barn møder. Det burde man dog kunne planlægge sig ud af. Men ellers synes jeg ikke personligt der er nogen grund til at stresse om morgenen, selv om jeg er sikker på alle børnehaver vil modsætte sig at man møder sent. 

Anmeld Citér

2. juni 2015

MKBP

Profilbillede for MKBP

Hey :-)

I min børnehave anbefaler vi at børnene er der senest kl. 9, da det er her vi har mulighed for aktiviteter på stuen eller en gå tur ud af huset ! Men du bestemmer jo helt selv :-) Nogle børn har svært ved at komme med i en leg/aktivitet, når denne er påbegyndt. Da jeg selv var på barsel med lillebror, skete det at min datter først blev afleveret efter kl. 9, men hun har aldrig haft problem med at komme med i legen, så det har fungeret her :-) På et tidspunkt får baby måske en mere fast rytme, så du bedre kan få det hen om morgenen !

//Mette

Anmeld Citér

2. juni 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Nu er jeg ikke pædagog endnu - men svar lige alligevel. 

Jeg synes det kommer an på om det går ud over din datters sociale i børnehaven. Jeg var i praktik et sted hvor en dreng også blev afleveret sent - han havde svært ved at komme ind i nogen lege, men vi hjalp ham bare til at komme ind i en leg og til sidst var det blevet en rutine for ham og så kunne ham selv. 

Det jeg prøver at sige er at pædagogerne må hjælpe din datter i starten til hun har lært den nye rutine. Det med aktiviteterne er selvfølgelig lidt ærgerligt, men mon ikke det nok skal gå alligevel 

mht. tur ud af huset så bliver de vel varslet i forvejen hvis det er hele børnehaven der skal afsted? 

Anmeld Citér

2. juni 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Ja må indrømme at jeg jo helst vil at vi tager den med ro, men er i tvivl om det bare er mig der er egoistisk, jeg ønsker jo bestemt ikke at ødelægge noget for hende.

Hun er umiddelbart udadvendt, men har kun været der i 3 mdr så har vist endnu ingen faste venner. Hun er vist mest knyttet til de voksne. Men god ide med at bede pædagogerne forsøge at inkludere hende. Dog tænker jeg, at idet hun bliver afleveret lige som de skal sidde ned og spise frokost, ja så går det vel af sig selv derfra.

Jeg mener de er ude og gå en tur om mandagen, andre ting bliver varslet i god tid - så kan hun jo bare møde tidligt lige de dage.

Anmeld Citér

2. juni 2015

modesty

Jeg er ikke pædagog, men kan sige at i min søns børnehave ville det ikke være muligt at aflevere kl. 11. De ville jo aldrig kunne komme på tur hvis de ikke var fuldtallige (i min drengs børnehave tager de i hvert fald tit på spontane ture ud af huset). 

Hos os er der mødetid senest kl. 9, med en fleks halv time (hvilket betyder at man i princippet også kan aflevere lige efter morgensamling kl. 9:30, men dette er kun hvis man kommer for sent og ikke noget man kan benytte sig af fast).

Synes at undskyldningen med at hun ikke kommer ordentligt ind i legen lyder mærkelig. Selvfølgelig kan hun komme ordentligt ind i legen på 4-5 timer. Men jeg kan godt forstå at det af praktiske årsager ikke er muligt at aflevere kl. 11.

Og jeg tænker at det må være muligt at bruge eftermiddagene anderledes. Du behøver vel ikke at forberede aftensmad før kl. 16-17?? Hvad med at hente kl. 13-14 og bruge et par timer eller tre på at hygge - evt. på en legeplads el. lign. Og så i gang med aftensmaden ved 16-17-tiden.

Anmeld Citér

2. juni 2015

Frk_Louise

Lomm skriver:

Du kender dit barn bedst.. Og kan mærke hvad, der fungerer bedst for din pige..

Så må du gøre op med dig selv hvad, der er vigtigst. Jeg ville helt klart vægte det højest, at hun får en stille, rolig og god start på dagen.

Ville måske prøve at finde en gylden mellemvej mellem de to situationer, du beskriver. Så hun ikke går glip af hele formiddagen i børnehaven.. 

Anmeld Citér

2. juni 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
modesty skriver:

Jeg er ikke pædagog, men kan sige at i min søns børnehave ville det ikke være muligt at aflevere kl. 11. De ville jo aldrig kunne komme på tur hvis de ikke var fuldtallige (i min drengs børnehave tager de i hvert fald tit på spontane ture ud af huset). 

Hos os er der mødetid senest kl. 9, med en fleks halv time (hvilket betyder at man i princippet også kan aflevere lige efter morgensamling kl. 9:30, men dette er kun hvis man kommer for sent og ikke noget man kan benytte sig af fast).

Synes at undskyldningen med at hun ikke kommer ordentligt ind i legen lyder mærkelig. Selvfølgelig kan hun komme ordentligt ind i legen på 4-5 timer. Men jeg kan godt forstå at det af praktiske årsager ikke er muligt at aflevere kl. 11.

Og jeg tænker at det må være muligt at bruge eftermiddagene anderledes. Du behøver vel ikke at forberede aftensmad før kl. 16-17?? Hvad med at hente kl. 13-14 og bruge et par timer eller tre på at hygge - evt. på en legeplads el. lign. Og så i gang med aftensmaden ved 16-17-tiden.

Her er det i orden at aflevere kl 11, de fraråder det bare. Tror ikke de tager på spontane ture, har vi ihvertfald endnu ikke oplevet. I indkøringsperioden var de bare på stuen hver formiddag, nu det er blevet lidt varmere er de på en lille legeplads med bål udenfor stuen. Men ja, de laver da en række små aktiviteter som at så karse, kigge på biller/larver, bygge hule, lege indianer osv

Det kan ikke lade sig gøre st jeg tager hende med på fx legeplads - det er endnu for koldt til at jeg bare kan hive den lille op af barnevognen udenfor når han skal ammes (hver 2-3.time). Efter amning skal han bøvses af, og det tager rigtig lang tid. Så selv hvis vejret bliver bedre, ville hun skulle lege alene det meste af tiden. Det gider hun jo ikke, så pylrer hun og så er det bestemt ikke hyggeligt....

Hun elsker at være på legeplads, netop derfor lader jeg hende blive i bh om eftermiddagen, hvor hun jo kan lege med de andre børn på legepladsen

Anmeld Citér

2. juni 2015

Mor til Ella

Men er det ikke bare at udskyde problemet med at skabe en rutine om morgenen???

På et tidspunkt skal du på job igen, og så skal hendes hverdag laves om igen!

Og hun skal jo vænne sig til at lille bror er der også i vågen tilstand Men kan sagtens forstå hvad du mener iorhold til problematikken.

jeg vil da heller ikke sige at alle vore morgner er super fantastiske 

Jeg er ikke pædagog, kun mor til 2 

Anmeld Citér

2. juni 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11

Hvad med en mellemting hvor det ikke er kl 11 men heller ikke 8.30. Hvad med efter deres samling kl 8.30, fx kl 9-9.15? Så har du alligevel 45min mere. 

Jeg går også på barsel og vi har lavet et rytme der går på : op, se lidt tegnefilm (5-10min mens jeg lige går på toilet og laver morgenmad) spiser sammen, tøj på, lillesøster ammes, overtøj på og afsted.

Alt sammrn i roligt tempo (ca 1,5 time fra vi står op til vi går) men uden de store afvigelser for jo flere ting der bliver sat igang (fx leg) jo sværere bliver det at komme afsted. Vi er som regel afsted kl 8-8.30, så det også passer med lillesøsters lur. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.