Kære ekspert.
Mit spørgsmål handler om, hvornår det er mest hensigtsmæssigt at prøve at få børn.
Først lidt om mig: Jeg er 24 år, og er færdig med min læreruddannelse til sommer 2016. Jeg har været sammen med min kæreste i 6 år - vi har boet sammen i 4. Min kæreste er 25 år, er uddannet og har været med fast arbejde de sidste 4 år.
Vi holder meget af at bruge tid med venner og familie - vi er faktisk sjælendt alene. Vi nyder vores frihed meget.
Min kæreste har givet udtryk for, at han gerne snart vil prøve at få et barn. Men jeg er usikker.
Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, om vi skal prøve at blive gravide når jeg er færdig med min uddannelse til næste sommer. Sådan at jeg afslutter uddannelsen med et års barsel, inden jeg begynder i job. Eller skal starte i job og så venter 2-3 år inden vi prøver? - til den tid vil jeg så være 27-28 år når jeg får min første.
Jeg vil meget gerne ud at arbejde og bruge min uddannelse så snart jeg er færdig, og så føler jeg mig iøvrigt overhovedet ikke klar til at børn - kun i perioder.
På den anden side har jeg en gammel far, og derfor ønsker jeg, at han skal få så mange år med vores børn som overhovedet muligt. Så er der jo også min kæreste, som allerede nu er klar - og han bliver nok ikke glad, hvis jeg beder ham vente 4-5 år mere. Desuden har mine svigerforældre også presset på.
Jeg ved bare, at hvis jeg starter i arbejde, så kan jeg ikke få mig til selv at gå på barsel efter ½ år, eller 1 år. Jeg skal nemlig ud og være klasselærer. At være klasselærer er en central rolle for de elever man er det for, og at man så allerede går på barsel efter et år efter man er blevet ansat, er svært ikke at have dårlig samvittighed over.
Hjælp - hvad havde du/I gjort?
Med venlig hilsen
Den fortvivlede
Lindas svar
Kære fortvivlede
På den ene side har du et helt system af venner og familie og kæresten, der er klar NU, og så er der dig. Jeg hører ikke så meget interesse i det fra din side endnu… er det kun frygt, der holder dig tilbage, eller er der noget andet, du mangler?
Hvis du spørger til, hvornår man er klar, så aldrig… det er noget man vokser til under graviditeten og med det første barn. Ingen bliver virkelig klar INDEN.
Hvis du spørger til, hvornår det er mest praktisk… så forsøger MANGE at planlægge noget, som kun naturen kan bestemme over – og bliver skuffede og stressede i processen.
Hvis du spørger til, om DU er klar, så kan jeg desværre ikke hjælpe. Det er noget du må afgøre med dig selv – hvis du kan modstå presset nok fra omgivelserne til at vurdere det klart.
Men du spørger, hvad jeg ville have gjort:
Jeg og min mand ventede tre år før vi blev gift, og derefter 10 år før vi var klar til børn! Ganske vist blev vi gift meget tidligt, så jeg fik børn som 29 årig. Men jeg havde også alt for meget at rydde op i indvendig, inden jeg følte mig moden til opgaven. På et tidspunkt blev det bare for kedeligt, og der manglede ligesom noget, og så aftalte vi, at det ville være ok at blive gravide. Og så blev vi det. Men langt fra alle har den mulighed!
Derfor vil jeg overlade spørgsmålet til alle jer der læser med… hvad synes I?
Jeg ønsker dig og jer alt det bedste.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver v. Trivsel i familien
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk